Okej med 24/7 i beteshage?
Om två dagar gör jag premiär som kaninägare. ^^ Eller, halvt i alla fall, jag ska hyra kaninen under sommaren och så ska det kanske bli köp sedan.
Vi får med en innebur, som är ganska liten (100x50 cm), och en betesbur, av den traditionella trekantiga modellen, som är 170x95 cm. Jag vill helst ha kaninen ute, för min mamma är allergisk, och dessutom hatar jag att städa burar och det är nog mycket lättare att städa en utebur. :] Jag har läst en hel del kaninböcker och surfat runt om kaniner, men inte hittat något om att kaniner kan bo i betesburar dygnet runt hela sommaren. Men jag funderar på att ta in kaninen om det regnar och blåser, är det en bra idé? Eller är det för mycket temperaturväxlingar?
Jag undrar också hur man inreder en betesbus för "livsbruk", om nu kaninen ska bo där hela tiden då. För kaniner vill ju ha olika rum, eller åtminstonde hörn, till olika behov, och en betesbur har ju en väldigt liten del som är under tak.. Sovplatsen är självklart där, men maten förstörs väl om det regnar på den? Ifs kan ju maten tas in bara när det regnar. Behövs en toalett? Om man flyttar buren då och då så blir det väl inget problem med för mycket bajs? Behöver kaninen extra leksaker i en betesbur, och vad i så fall? Eller räcker det med att kaninen får komma ut en stund varje dag?
Ja, det blev många frågor till slut! Men det står ytterst lite om betesburar i kaninböckerna.. Kaninen är förresten en dvärgvädur.

Hur stor är uteburen? - My bad, såg att du skrivit måtten i tråden nu.
Om kaninen ska bo där måste du se till att den är skyddad emot vind, regn, starkt solljus och vilda djur, för även om du vill ta in den när det regnar kan det ju hända att du inte är hemma hela tiden för att titta till den.
Tycker du ska ta ut kaninen varje/varannan dag i sele eller Hage beroende på hur stor buren är.
the vanity, it becomes insanity
Du kan ha kaninen i betesburen dygnet runt på sommaren, om bodelen är dragfri och om själva buren är tillräckligt säker.
Men du behöver ändå ta ut kaninen i en hage/i sele varje dag.
På vintern måste du ha kaninen i en bur som står på ben, alltså inte en betesbur.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Okej, då vet jag, tack!
Jag får med både kompostgaller och sele så hon kommer få skutta runt minst en timme varje dag. Vi har åtta katter också så det kommer nog bli många lata dagar med solstol och att hålla henne under ständig uppsikt.. ;)
Kommer vi köpa henne så ska vi givetvis köpa en "riktig" kaninbur. :)

Lycka till med kaninen förresten! Hoppas allt går bra och att ni får åtminstonde en härlig sommar ihop :)
the vanity, it becomes insanity
Tack tack! ^v^ Det ska bli så kul att hämta hem henne! :D Kommer nog bli svårt att låta henne vara ifred den första dagen..
Fast jag har hört delade meningar, vissa tycker att det är bäst att låta kaninen vara helt ifred, och vissa menar att man ska vara hos kaninen, men inte ta upp den, bara prata med den och så. Heh, vad tycker du är "rätt" sätt? ;)
#5 jag skulle låta den stana i buren aldra första dagen och dagen efteråt klappa och sita vid buren elr ja först få den att komma fram till en om den inte vill
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus