Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 671 ggr
[Wera]
0

Hur mkt pellets till hona m. kull?

Har en hona här hemma som har 5 ungar och undrar hur mkt pellets behöver hon? Hur mkt brukar ni öka?

Innan hon fick sin kull fick hon 0.5dl pellets, lite grönsaker, fri tillgång till hö & vatten.

Nu har jag gett hon ca 1-1.5dl pellets (½dl på morgonen, ½dl på dagen och ½dl på kvällen) och så har hon självklart fri tillgång till hö & vatten. Hon brukar även få gräs på dagarna (som min mamma ger när jag är i skolan)

Men ja hur mkt brukar man öka med?
Det är en hona av dvärgras. Hon vägde 1.7kg innan kull och var i perfekt hull.

**Sen då när ungarna själva börjar äta, ger man fri tillgång till pellets då?

**Haft kull förut (hermeliner) men inte riktigt tänkt på hur mkt man ska ge, de har nog haft fri tillgång då.

ladysurprise
0

Jag har en lejonhuvad hona med kull och henne ger jag obegränsat med pellets.

Kristall
0

Jag gav fri tillgång till min dvv, hon åt knappt något de första dagarna men sedan kanske 1 dl. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jetaime
0

När ungarna är så små och inte äter av maten tror jag att mina brukar få runt 1-1,5dl (har ett mått som jag går efter, men kan inte säga exakt vad det motsvarar).

[Wera]
0

Tack för svar!

Jag tycker hon kan få i sig allt, för hennes pellets tar slut ganska snabbt så jag vet inte om jag vill ge henne fri tillgång för det skulle säkert vara hur mkt pellets som helst då…

Jetaime
0

#4 Mina honor blir lätt dåliga i magen om jag ger dom för mycket, men det är ju bra om dom inte går ner allt för mycket i vikt under tiden dom diar och har ungar..

[Wera]
0

#5 Ja just nu väger hon rätt mkt tycker jag (i jämförelse med innan dräktigheten) så ja jag kanske kan fortsätta med att ge 1-1.5dl ^^

Sashhi
0

Tycker man ska ge det som passar honan. Har du en hona som generellt sätt äter så mycket den nästan bara kan är det ju bäst att begränsa den iallafall tills ungarna börjar smaka på pelletsen.

Om du har en hona som äter lite då och då kan man ha fri tillgång.

Not your mom, not your milk.