Kaninmamman bryr sig inte.
Hej!
Våran kanin har fått 6 kaninungar men cara 3 lever , och Kaninmamman vill inte ta hand om dem.
Nån som vet hur vi ska göra.
tips? vore jätte bra

Putt!
Är ni säker på att hon inte bryr sig?
Mammorna brukar inte lådsas om sina ungar och gömmer dem och visar inte att det är hennes.
Hur gamla är dom? Du kanske kunde mata med ersättning, om dom är tillräckligt gamla?
Annars kan du höra om någon runt om dig har kaninungar som är högst 3-5 dagar äldre/ (ev mindre).
Vart bor ni då?
Med vänlig hälsning,
Jenny

Kaninungarna är födda i natt. så och de va kallt i kaninstugan, och kaninmamman hade bititihjäl en unge.
Och vi litar inte på henne heller. hon har vare aggrisiv ända sen vi parade henne.
Min kompis har ju kaninungar som hon fick igår.
Vi bor i örnsköldvik

Vi har tagit in kaninungarna och kaninmamman
det har hänt till mig oxå! mamman lät ungen ligga under vattenskålen o lät de andra trampa på den och bara gick in i boet där ungen antagligen hade varit..när man lade ungen tilbaka trampade hon på den och knuffade ut den ..ungen hade varken päls ordentligt eller öppnat ögonen. Det var utomhus så vi bestämde oss för att ta hand om den lilla..vi matade med "låtsas" välling till kattungar och byggde ett bo med handdukar och gjorde allt som mamman brukar göra till de små (läste massvis på nätet och böcker) och de lilla undret överlevde
och blev en stor kanin från de ca 6 cm den var…

Antagligen har dom blivit nerkylda eller kanske varit dödfödda. Hon behöver inte ha bitit ihjäl ungen dom kan börja bita på en unge som redan är död. Sen vet du ju inte om hon tar hand om dom, du får kolla dom ett par gånger om dagen, har dom stora runda magar så matar hon dom.
Angående hennes aggresivitet, så är det ganska vanligt att kaninhonorna blir aggresiva när dom är parade, men det går ju över sen. Flera av mina honor blir så när dom är dräktiga, blir sura och "morrar" när man ska ta i dom.

Nu stödmatar vi dem, och vi har laggt mamman på fygg och låtit dem dia .
Lycka till! :)<3
Bra att ni stödmatar ungarna.
Kaninmammor kan blir sura när de väntar ungar.
Hoppas det går bra!
Lycka till (:
// Michis
Kaninmammor känner av om det är fel på ungarna eller ej.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Kaninungarna bor nu inne på toan och vi tar in mamman i jämna mellan rum , och dom är pigga nu (:

Varför har ni flyttat ungarna från mamman, det är ju inte bra, varken för ungarna eller mamman, nog klarar ungarna att vara ute bara det finns ett bra bo. Har inte mamman plockat tillräckligt med päls så får man plocka och lägga lite extra. Våra ungar föds utomhus från maj månad och det kan ju vara kallt, bor i Luleå, men det är aldrig några problem. Mamman matar ungarna en eller två gånger om dagen och det är bara då, ca 5 minuter per gång som hon är hos ungarna. Ni kan ju inte bara förutsätta att hon inte bryr sig om ungarna, när dom precis är nyfödda. Varför tog ni inte in både mamman och ungarna, det hade väl kunnat funka. Vad gör ni när ni "tar in mamman med jämna mellanrum" och hur ofta är det. Det är ju mamman som ska sköta ungarna, mata, tvätta osv. jag tror inte det kommer att funka.

Men honan har ingen pälskvar nästan och de boet hon hade rev hon. och hon vägrar ta hand om dem.
#14 - Ändå bättre att ha de hos mamma.
Not your mom, not your milk.

Men hur vet du att hon vägrar ta hand om dom när dom precis är nyfödda, födde hon ungarna i boet?

Hon hade inget bo

Men hon måste ju ha gjort ett bo om hon inte har nån päls kvar nu, var hade hon ungarna då och hur har du ungarna nu? Hur mår ungarna, ser du att dom får mat. Har nämligen också provar att mata en unge på det viset att hålla fast mamman och låta den dia, det var en unge som var väldigt liten, men det funkade inte alls.

Hon hade ett bo men hon förstörde de.
Vi har kaninungarna i en tvättkotg på toan där de är varmt och vi matar dem var 6 h med erfättninh och tar in mamman lite nu och då .
Det kan vara precis som Trasdockaa säger, att det är något fel på ungarna.
När mamma var liten hade hon en hund som fick valpar, men hon ignorerade dem totalt och när mormor och morfar tog fram valparna till hunden för att hon skulle börja dia knuffade hon bara undan dem. Valparna dog så de tog en till veterinären och det visade sig att det varit något fel på kullen, vilket hundmamman visste om och struntade i dem för de skulle inte skulle klara sig som äldre.
Sen har man ju läst lite om kaniner som lämnar sina ungar så det måste ju inte vara något fel på dem, hur som helst önskar jag dig all lycka till!

Men ger ni ersättning åt ungarna och tar in mamman var 6 timme, vad gör ni då, låter dom dia eller? Kaninungar äter bara 2 gånger per dygn, så det är väl det man ska efterlikna. Sen är det ju i princip omöjligt att stödmata nyfödda kaninungar och få dom att överleva, så om dom inte kan få mat från mamman så tror jag tyvärr inte att dom kommer att klara sig.

Vi har nu tagit in mamman och testa ha dem tillsammans och de verkar gå ganska bra, ska gå ner och kolla om en timme
#22 Tack gode gud. Lämna henne ifred nu och låt naturen göra sitt.

Ha mamman och ungarna tillsammans, om du är rädd för att de ska bli för kallt för ungarna kan ni ju ta in mamman.
Tvivlar på att hon biter ihjäl de "bara-för-att" utan det är nog något fel på ungarna. Honan ger bara ungarna mat två gånger om dagen och sällan när några människor är i närheten, så det är inte ovanligt att det verkar som att honan inte tar hand om sina ungar.
the vanity, it becomes insanity

#23 Håller med!! Det var ingen bra ide att sära på dom.

Om hon har byggt ett nytt bo kanske hon är dräktig/skendräktig?
Det skulle förklara varför hon stötte bort de "gamla" ungarna.
Men det verkar lite konstigt..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lite OT men Vi har andra kaninungar nu som är 6 veckor, och min mamma ha läst att man kan lämna kaninungar när dem är 6 veckor på sommaren.
Är de smart att göra de?
#28: Vad menar du med lämna?
Sälja?
Skulle inte sälja en kaninunge under 8v oavsett årstid faktiskt.

#29 Jo jag menar sälja.
#28 Vänta helst tills de är åtta veckor.

Dom ska vara minst 6 veckor, men det är bra att vänta lite till, man kan ta dom från mamman vid 6 veckor och låta dom vara själva i alla fall en vecka innan man säljer dom.

Okej,Min mamma har lovat en av köparna att hämta den när den är 7 veckor.

Jo, det är väl OK, jag brukar också släppa dom vid ca 7 veckor.

Hur ofta ska vi gå och kolla till kaninungarna?
#35 En gång om dagen att magarna är runda räcker på långa vägar.

Kaninmamman har bitit en av ungarna i halsen. och skiter i den helt. kande va nått fel på den?
Och hon är fortfarande lika "egoistisk" i buren.
#37 Antagligen för att hon är stressad av att ni flyttat ungarna fram och tillbaka

Alla kaninungarna dog.. -.-