Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 3689 ggr
Frida
0

Rysk kanin och dess teckning

Idag har jag lärt mig en sak som kan vara roligt för er andra att veta angående rysk kanin och ryssteckningar. Det handlar om varför de ser ut som det gör. Jag ska försöka att berätta så enkelt som möjligt utan att dra in en massa avancerade termer som jag tror att många av de yngre av oss inte vet om.
Är det något ni inte förstår så är det bara att fråga och kom ihåg att inga frågor är "dumma." Det här är ett svårt ämne och inte helt lätt att förstå om man inte har viss förkunskap.

En rysk eller rysstecknad kanin har vit kropp med färgade öron, tassar, svans och nos. Anledningen till teckningen är att det finns ämnen som kallas enzymer som styr färgen på kaninen.
Enzymer finns överallt i djur, växter, mat etc. Det finns också många olika enzymer med olika uppgifter och egenskaper. I en rysstecknad kanin finns det ett speciellt enzym som styr utbredningen av den mörkare färgen - alltså hur mycket och var kaninen kommer att bli mörk.

Det här speciella enzymet fungerar bara under en viss temperatur, blir det för varmt så stängs det av. Precis som hos människor är kaninernas kropp varmare än deras tassar, svans, nos och öron. För visst är det öron, näsa, händer och fötter man brukar frysa mest om?!
Det här enzymet fungerar alltså bara i de temperaturer som dessa kroppsdelar har och eftersom kaninen har en varmare kropp än dessa delar så kommer den mörka färgen inte att synas på kroppen.

En rysk eller rysstecknad kanin ser ut som den gör för att den har kallare tassar/svans/nos/öron än kropp!

Utifrån detta kan man anta att även en zobeltecknad kanin har detta eller ett liknande enzym eftersom de har en likartad teckning.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

eveluss
0

har du någon bild? :)

[Stampelina]
0

Ja, en bild - någon?

Intressant läsning!

Taci
0

#1,2, gå in på länken hon skickade med.

Jojsan
0

Intressant, det visste jag inte!

Frida
0

*puttar upp*

Värdinna på Fantasy

[Niike]
0

Oj, vad intressant! Kul att du ville dela med dig av det :)

Jojsan
0

puttar upp.. :)

Olofsberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det viste jag inte, men det är alltid kul att lära sig något nytt. Tungan ute

Här är min lilla Queen.

Clariiz
0

Du råkar inte läst artikeln i E-kurien? ;) Där stod det mycket om detta :) Fast jag visste det redan iof men jag lärde mig lite nytt :)

En liten ryss :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Min vackra Vilgot, som yvärr vandrat vidare.. <3

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frida
0

#9 Jag har inte läst någon artikel om detta i E-kuriren utan en av mina mikrobiologiböcker tog upp frågan om hur enzymer påverkar färgsättning på djurpälsar.

Värdinna på Fantasy

[vildablid]
0

Oj, det var verkligen roligt att veta! Härlig kuriosa!

Min sovande rysstecknade Stig :)

[Wera]
0

Intressant, det visste jag inte :)
Så de får mörkare färg ju kallare det är elr?

Frida
0

#13 Riktigt så fungerar det inte. Det är kroppstemperaturen som reglerar färgen men det betyder inte att färgen helt plötsligt blir starkare eller svagare om kaninen skulle få en ändrad kroppstemperatur. Pälsen är död och det finns inget som kan påverka färgen utom sol och slitage. Färgen regleras istället i hårsäcken och det är där enzymerna verkar och det krävs längre perioder med förändrad temperatur för att det ska synas på färgen (vilket inte syns fören just det hårfragmentet har växt ut).

Värdinna på Fantasy

Rafflan
0

Hm, någon som vet om detta kan ha någon effekt på mörk/ljushet om honan får ungarna på vintern eller sommarn?

Asså om det är en ute kanin då det är kallare på vintern än sommarn blir ju dom nyfödda ungarna lite kallare på vintern än på sommarn ;)

alskadeida
0

Rysstecknad zobel brun-

Hugo

Veero
0

Långöra :)

Frida-H
0

#15  Man har gjort försök på nyfödda ryska kaniner, finns bilder tagna på 2 ½ v gamla ungar. Den ena, som under de första dagarna efter födseln blev kyldes ned långvarigt med kallvatten, är grå. Den andra ungen som sluppit den behandlingen är helvit (fägen på nos/svans/öron/tassar träder fram senare).

Man har även gjort försök på en fullvuxen rysk kanin där man rakat en del av bakkroppen och därefter satt den i ett iskallt utrymme, håret som växte ut på den rakade ytan var nu svart.

Om man inte gör så här extrema saker borde man inte se lika stora skillnader mellan vinter/sommarkullar då det fortfarande (oftast) är varmt och mysigt i boet oavsett årstid. Men det kan nog en uppfödare som sysslar med färgen/rasen svara bättre på :)

Bilder/text om dessa experiment går bla. att hitta i "Kaninskötsel" från 1941.

[Wera]
0

#18 Naw, stackars dom som fått blivit testade så där :o vet inte om de "plågas" men det lät extremt och elakt.

Frida-H
0

#19 Nej, inte låter det kul att kyla ned små ungar :( Undrar om den/de fick bestående men, kan inte vara en direkt en nyttig start på livet…

teddykaniner
0

Spännande!

Med vänlig hälsning,
Jenny

KaninEmma
0

Intressant artikel! :)

// Emma :D

[Wera]
0

#22 Ingen artikel :P men tycker det kunde bli det.

Arcticas
0

Jag föder upp marsvin i denna teckning som där kallas himalaya. Ett problem med de djur som har väldigt bra teckning, dvs helt utfärgade ben och stor smut (nosteckning) är att de vill bli sotade i det vita. Finns det problemet hos kaniner? Jag tycker att alla ser kritvita ut bilderna.

Mimmiih
0

bra att veta:)

Anema
0

Intressant att läsa :)

jossan84
0

Stjäl tråden lite. Någon som har bilder på andra ryssar än svart ("brun zobel") och blå ("blå zobel")? Behövs till kaninfarg.se ;)

MH1994
0

intressant.

Skrattande

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

jasminrex
0

mycket intressant!Glad

[vildablid]
0

#28: Om du behöver rysstecknad blå zobel så kan jag bidra med en bild på min lejonhuvade hona :)

[vildablid]
0

menade #27 förståss! En till bild på rysstecknad blå zobel:

hjartelyckanskaniner
0

Fick höra det på en utställning där det var en assa rysktecknade kaniner, riktigt intressant att de fått teckningen pga kylan!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

jossan84
0

#30 Tack men just den färgen har jag :) Det är de jag inte skrev som jag behöver. Men jag sparar gärna din bild ändå ifall jag ska har färger i olika hålstrukturer :)

[vildablid]
0

oj sorry fattade fel! Skäms