Göra det lättare för allergiker
Jag tål inte min lilla flicka och är helt förstörd, tankar om att ge henne ett bättre hem till henne finns i huvudet vilket helt sänker mig, jag älskar henne men att inte kunna ha henne i ansiktet och bara… pussa henne, det är jobbigt. Det är ombyte direkt efter att ha lyft henne, jag kan inte ha henne lika nära mig som jag hade velat osv.
Men jag kämpar på, för henne och för mig, för jag vill inte förlora henne. Och jag har nu sett att en del andra medlemmar är allergiker. Hur gör ni för att underlätta det för allergin? Att ha kaninen ute är väl en självklarhet, men vid städning, material vid botten, vid kel. Ja jag vill gärna ha lite tips?!
Nu har jag även läst att ungar oftast har mer allergen, så jag hoppas att det blir i alla fall lite lättare när hon blivit större (10 v. nu) dessutom ska jag ev. gå på allergibehandling då min farmor har en aparat som man kan behandla allergi med (ja hon är utbildad). Kanske har ni någon erfarenhet av behandlingar?
Ha det bra och nys försiktigt! ;)

Åh så tråkigt :*
Jag har sett att det finns någon speciell spray som man sprayar i pälsen så att djuren inte ger ifrån sig så mkt av det som gör en allergisk. vet dock inte ur dt funkar ;/
Jag ger dig 10000000 lycka till (L)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Hej! Jag har inte riktigt allergi (är dock allergisk mot pollen, men inte direkt kaniner, men har trånga luftrör som gör att jag lätt blir irriterad i halsen). Jag har korthåriga kaniner och rexpälsade kaniner främst numera. Har en liten kille med teddypäls, men numera har jag medeciner som hjälper så jag även kan ha honom. :)
Ta reda på om det är urinen eller pälsen du inte tål. Det kan nämligen vara olika.
Allmänna tips? är väll att du ska ha kaninen ute, du kan ju (om det är urinen du inte tål) ha toa-lätt som strö i botten på buren, det suger upp och torkar ut avföringen och urinet väldigt bra tycker jag.
Själv tar jag ju medeciner som vidgar mina luftrör, så numera går det bra med även riktigt långhåriga kaniner för mig. :)
Stå på dig, jag har hört om medeciner sm funkat, så testa allt du kan innan du ger upp. :)
Stort lycka till! :)
#1 Vet du vad spayen heter? Känns kanske inte jättebra att spraya sitt djur med något, men skulle gärna vilja läsa lite om det. :)
#2 Vet du hur man kan ta reda på vilket man är allergisk emot? Jag har försökt söka på googel men har inte hittat något svar!

Jag är allergisk men funkar tack o lov! Men jag måste ta allergi-medicin året runt. När jag storstädar burarna (har dom ute.) då brukar jag ha munskydd på mig, för då går det bra, annars blir jag såå rinnig i näsan.. Har toa-lådor åt dom med Toa-Lätt i, som jag gör rent i varje dag.
Lycka till och hoppas det blir bättre! Om du har annan allergi, som pollen, så är det ju värsta perioden just nu.. så då blir det ju bättre snart! ;)
så tråkigt :/
#3 Du får nog testa dig fram på något sätt för att märka det. Ha mycket urin i ett rum kanske (utmockat eller dyl), och se om du reagerar extra mycket.
#4 Jag försöker göra min flicka rumsren men helt plötsligt envisas hon med att ligga i toan så allt sprätter runt och hon bajsar fortfarande utanför, men nu ska vi fixa ny bur vilket förhoppningsvis gör det lättare att göra henne rumsren för underlaget i den vi har nu är så konstigt.
#6 Tror mycket väl det kan vara urin. Känner speciellt nu när jag varit sjuk (så städningen har lidit lite i buren) att när jag kommer till henne så tjocknar det till. Säkert mjället också skulle jag gissa, har ingen aning..
#7 Ja så kan det vara då.

2 av mina kaniner har fått mjällkvalster nu i vinter, och DET ska jag lova att jag blev allergisk av!! Det bara rann ur näsan när jag kammade dom!! (Teddysar) Men nu när dom har fått behandling mot det (Stronghold) så känner jag inget av allergin när jag borstar dom!
Var till veterinären pga bettfel o då frågade jag om mjället, och hon sa direkt att det var mjällkvalster. Sååå skönt att vara av med det nu efter 2 o 3 behandlingar! Kaninerna har även blivit otroligt fina i pälsen nu!
Rexar tror jag är allergi vänliga men du jag tror nog att du inte vill skiljas från din vän!
Hoppas någonting funkar!
#10 Det är mycket individuellt, tål hon urinet så tål hon förmodligen rexar. Jag har själv några rexar. :)
#10 Nej precis, om jag någonsin tvingas sälja min lilla hoppeskutt så blir det ingen ny.
På hur nära håll känner man av mjäll då? Kan iofs vara svårt att vet aberoende på hur allergisk man är, men jag tänkte så att jag inte utsätter mig alltför mycket med allt allergen!

#12 När jag kände av mjällkvalstren så var det när jag borstade kaninen, inte mycket annars. Men det kan du ju lätt kolla om din kanin har! Borsta och kolla huden, finns det mjäll så är risken stor! Mjällkvalster brukar visa sig som fläckar med mjäll, ofta vid nacken eller bakpå ryggen.
#13 Okej, tror inte hon har det men ska kolla! :)