Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 978 ggr
gulzebra
0

Gallergnagande, vad göra?

Kotten håller på driva mig till vansinne. Hon sitter och tuggar på gallret typ hela tiden! Hon springer löst flera timmar/dag, får komma ut en stund i sele en stund varje dag, men det hjälper inte. Fick sätta henne i transportbur inatt för att ens få sova!

Vad gör man? Jag antar att hon är i tonåren (dålig på åldrar, men hon är snart 7 månader gammal - visst är väl det rätt ålder för att bli en trotsig liten jävel när man är kanin?), är det då lönlöst att få henne att sluta med gallergnagandet eller finns det något att göra?

Och slutligen, hur lång tid brukar det ta innan de kommer ur de här skitfasonerna? Har haft sån tur med mina tidigare kaniner att jag aldrig behövt stå ut med tonårsfasoner, och så kommer den här… >.<

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zvintos
0

Det är runt den åldern de kan vara i tonåren, ja.
När de kommer ur tonåren varierar.
Ibland varar det i någon vecka, ibland tills de är över året.

Har själv aldrig haft det problemet med gallergnagande kanin, så kan tyvärr inte ge dig några tips?.

gulzebra
0

Jikes… Bara att hålla tummarna för att hon kör på en kortis då.
Skulle gärna flytta ut henne ur rummet men det är lite svårt att flytta en 120-bur när man bor i en etta… :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Clariiz
0

Lägg in en stor gren och dra ättika på gallret så lär hon inte vilja bita på det ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

gulzebra
0

Stor gren har hon. Ska testa med ätticka :)

Kaninisen
0

Precis vad jag tänkte, eller om man kan ta citron eller något annat som de inte gillar. Tänk på att inte ta något de kan bli dåliga i magen av.

Lycka till och dröm söta drömmar! ;)

gulzebra
0

Ättika funkar inte. Den jäveln tuggar ändå >.<

Kaninisen
0

Oj det var hårda ord. Testa något annat, citron? Eller om du har någon sak hon kan hålla på med… aktivitetsbolls eller liknande?

gulzebra
0

Ohja - får jag inte sova så blir jag förbannad :P

Citron ja, glömde det - ska testa.
Bollar har hon, såna med pinglor i. Hon har 4 st…

Nåväl. Hjälper ingenting så får hon snällt sitta i transportbur på nätterna helt enkelt - då kan hon iaf sitta ute i hallen så jag får min sömn.

Kaninisen
0

Lycka till!
Kan du inte ha hennes bur i hallen då istället? Eller att ni har en i ditt rum och en i hallen?

Biter hon på dagarna? Hon kanske inte gillar mörker eller att det är helt tyst? Hon kanske blir uttråkad?

gulzebra
0

#9: Får inte plats. Bor i en etta så allting är rätt litet, enda stället som har plats är i sov/vardagsrummet.

Jepp, hon gnager på dagarna också. Har aldrig helt bäcksvart (drar sällan ner alla persienner och har gatlysen utanför, så lite ljus kommer ändå in även när det är som mörkast), och helt tyst är det inte heller då jag alltid sover med musik…
Uttråkad kan hon mycket väl vara, men iom att hon redan har grejer i buren och får springa fritt flera timmar/dag plus en del spring ute i trädgården när vädret tillåter så vete sjutton hur jag ska kunna aktivera henne mer än jag redan gör. Dygnet har ju bara 24 timmar liksom :/

[vildablid]
0

Om hon är rumsren kanske hon kan bo i badrummet med toalåda på natten? För att det inte ska bli becksvart därinne så kan kanske dörren dit stå öppen fast man ställer för nått så att hon inte kan komma ut?

Hoppas gallergnagandet går över snart!

Kaninisen
0

Ja, ellr om du kan ha en liten Hage av kompostgaller (tror inte det låter lika mycket om hon skulle gnaga TROR jag).

Hon är väl helt enkelt en väldigt aktiv kanin som inte gillar och sitta i buren? ;) Honkan inte vara lös annars? I ett säkert rum utan eluttag, sm badrummet.

Jojsan
0

Hon kanske tror att det är dags att vara ute eftersom det inte är helt mörkt och inte helt tyst. Om du skulle testa göra det så mörkt som möjligt och inte ha någon musik på kanske hon ger sig? Min ena kanin gnagde också på gallret förut men jag har det mörkt och inget ljud på natten och nu har hon vant sig så hon tar det lugnt när det blir mörkt och tyst.

rosahumla
0

När min Saga höll på så så lät jag " PSSSSHHH " när hon gnagde. Det gjorde att hon ryggade tillbaka, och nu har hon nästan slutat helt.

Annars brukar jag lägga för en filt på nätterna så hon inte kan se mig. Så får jag sova (:

imsuchadiva
0

Prova med tabasco. Fast vet dock inte om de kan bli dåliga i magen av det..