Funderar på att skaffa en kanin?
Jag funderar på att skaffa min första kanin. Va ska man tänka på i början?
Bor i lägenhet,är det ok?
Har katter,funkar det ihop?
tips? på bra burar o allt annat man ska tänka på va kannen behöver tass tacksamt emot.. Liksom va för mat.
Ska söka igenom denna sajt oxå på jakt efter tips? o råd!!
Skriv gärna o fråga om det är nåt ni undrar över om det är nåt jag glömt eller om mig
Finns bra artiklar att lasa.
Minimum matt for en kanin under 3kg e 0.5kvm (t.ex. e det vanligt med 100x50x50cm, minsta tillatna hojd e 50cm)
Men det e svart att hitta inneburar som haller dessa matt. Djurmagazinet brukar ha.
Pellets e det basta att ge, fri tillgang till ho och vatten e ett maste. Gnagarblandning e inte bra, e for mkt fett. Men pellets, sa saom Lottie, Rabbfor, Stampe, Carrier, Rabbit Royal etc.
Laganhet och kanin funkar utmarkt, manga kaniner bor losa i ett visst rum.
Jag har katt och de funkar utmarkt, katten slickar kaninerna och gor inget dumt visst han kan busa nar han tror ingen ser och t.x. stoppa in tassen och forsoka "riva" dom genom gallret (haha, men inget allvarligt) men det beror pa hur dina egna katter e, vissa funkar, vissa inte.
Btw, vad e det for kanin du tankt ha? Hane, hona, ras?
Ursakta stavningen, e utomlands.

hej det är ju absolut en bra ide att skaffa kanin. hoppas att du får bra tips? och råd av medlemar och Medarbetare här på kif. du får jätte gärna fixa bilder på ninisen sedan<3

Hmm bra fråga! är helt ny på kaniner o raser men har sett såna söta i djuraffärer o har inte tänkt på att lägga märke till raserna
Finns det nån ras som rekomenderas till nybörjare ? Vilket är bäst me Hona eller hane?? Löper honorna som katt honor ?
Jag har en innätad balkong, kan den vara där ibland oxå?
(lugnt me stavningen)
var är det bäst att köpa en kanin hos djuraffär el uppfödare?

min kompis har både kaniner och katter, och dom funkar bra ihop:) katterna är lite nyfikna på kaninerna, men dom gör inget mot dom. Om katterna är väldigt inställda på att dom ska jaga kaninen, så är det nog inte så bra ide att ha dom ihop. katterna kan ju faktisktn skada kaninen om du(eller ska man säga kaninen?) har otur…
#3 I Djuraffarerna, sa vet du inte till hundra Vilken ras? det e, hur stor den blir och de har ingen stamtavla elr H-bevis. Hos en uppfodare far du oftast mer fakta, du vet vad for ras den ar, hur stor den blir osv… och temperamentet pa foraldrarna.
Jag har kopt 2 kaniner fran en djuraffar, nojd med dom bada, helt underbara. Sen har jag kopt x antal fran uppfodare och nojd med dom med. Sa det beror pa.
Dvargvaduren e en bra ras, lejonhuvad kanin ocksa. Finns artiklar om olika raser. Kon, jag tycker att en hane e bast, okej vissa kan skvatta valdigt mkt, men mest om det luktar annan kanin, t.ex.en hona.
En hona brukar brunsta, kan da vara mer tjurig, skvatta med (dock inte lika mkt) och vaka over sitt revir. De kan aven vara skendraktiga (de tror de edraktiga och boar t.ex.) men jag tycker att hanar oftast e mer sociala, glada, nyfikna och allmant trevliga.
Om du vill undvika onodigt skvattande med piss kan du lata kaninen kastreras.

jag rekomenderar dvärgväduren dom är helt underbara med ett bra temprament och jätte söta<3 och ne honornana brunstar dom löper inte hanar skvätter så men jag tycker att bvåda könen går lika bra<3
#3 Jag skulle nog rekomendera dvärgväduren till nybörjare då de brukar vara lugna och snälla i tempramentet :)
Och jag skulle rekomendera dig att köpa från en uppfödare!

Oftast så har dom inte så bra koll på kaninerna på djuraffärer. Dom brukar ha små burar och ha kaniner och marsvin i samma bur. Inte okej;) Så, du ska nog satsa på att köpa från en bra uppfödare. men kom ihåg att vissa uppfödare (oftast om dom har jättemånga kaniner) inte hanterar kaninungarna så jättemycket. Jag har haft 2 kaniner från en uppfödare som hade mer än 300 kaniner, men hon hanterade dom inte så mkt så båda blir jättenervösa när man ska ta upp dom osv. det behöver ju inte vara uppfödarens fel, men eftersom att båda har det problemet och dom kommer från samma uppfödare…
Jag skulle nog också rekomendera dvärgvädur. Bra temperament och lugna allmänt.
-Lycka till med kaninköpet :)

Att du bor i lägenhet spelar absolut ingen roll.
Man kan ha kaninen lös så den får springa lite hur den vill. Vissa väljer sen att ta ut sina kaniner i koppel på somrarna, så det kan man ju göra om man vill det. 
Sen skulle jag rekomendera Dvärgvädur eller holländare till en nybörjare.. Båda raserna är hur goa och hanterliga som helst och är inte så himla stora heller.
Det jag också skulle rekomendera är att du köper ifrån en uppfödare. För djuraffärer kan inte säga exakt om djuret är renrasig eller har någon sjukdom bakom sig osv.
Men valet är ju upp till dig.
Men det finns många seriösa här inne och transport ordnar sig alltid!! 
Sen foder… det kan du ju köpa på Granngården, det fodret tex. uppfödaren använder till sina djur. Man brukar få med lite mat som räcker i några dagar om man köper ifrån en uppfödare, så man hinner köpa samma foder på Granngården.
Vilken storlek på bur du ska ha är ju hur stor djuret är.. Man ska ju ha så stort som möjligt, helst!
Men man kan kolla runt här och få råd vilken bur man ska kunna använda.
Sen är det helt olika från individ till individ.. Alla hanar skvätter inte, men brukar kanske vara mera sociala.
Alla honor blir inte tjuriga vid brunst, men kan även vara hur goa och snälla som helst.
Så om jag skulle vara dig så skulle jag åkt och tittat på kaniner hos en bra uppfödare och köpt den som tyrs sig till dig helt enkelt. 
Lycka till!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Jag skulle också rekommendera dvärgväduren som första ras.
Mest pga av deras tillgivna temperament (kan variera från kanin till kanin), men också för att dom inte behöver pälsvård, pälsvård är ingen nackdel, men det kan vara lite klurigt om man är nybörjare. Inte svårt alls när man lär sig i och för sig, men det gäller att ha tiden, annars kan man ju alternativt klippa pälsen lite då och då, det är ju inget kaninen mår sämre av.
Det finns ju fler raser som kan vara bra första kaniner, men detta är ju väldigt indiviuellt. Innan köpet ska man kolla hur kaninen är i temperamentet lite i översikt.
Pellets ska man ge som foder, gnagarblandning är bättre att använda som godis. Hö är basfoder och ska kaninen alltid ha tillgång till, och såklart vatten. I vattnet kan man blanda in vitaminer om man vill, finns att köpa i det flesta djuraffärer.
Om man köper sin kanin från en uppfödare, så har man oftast lite mer koll på kaninens bakrund o.s.v
Uppfödaren bör kunna ge mycket tips? och råd, om det är något.
Djuräffärer kan också vara erfarna, men det är mycket sällan.
Däremot så behöver ju inte kaninerna vara bättre om dom kommer från uppfödare. Alla uppfödare ä ju inte heller seriösa, "så det gäller att vara på sin vakt". ;)
Lycka till med kaninköpet!
#10 Ska bara tillagga, ang. att man kan ha i vitaminer i vattnet om man vill, just den vitaminen jag tror du syftar pa (C-vitamin) brukar man ge till marsvin (man kan ge kaniner ocksa) for att marsvin har typ svart att ta upp C-vitamin elr nagot sant, minns inte exakt.
Jag sjalv tycker battre om att ge frukt och gronsaker till kaninen dar den far vitaminer istallet for "dropp" for det e battre. (Fast sjalvklart ger man gronsaker och frukt till kaninen aven om den skulle fa vitamin tillsatser i vattnet) men det e inte manga som ger vitaminer i vattnet ;)
# 11 - Gav inte vitaminer till mina förra kaniner, men en del kan vara lite känsliga i magen att äta för mycket av grönsaker/frukt.
#12 Det blir nog alla :) man borjar helt enkelt bara lite smatt och vanjer dom sakta sa ska dom i normala fall inte bli daliga, det e de gronsaker som innehaller mkt vatten kaniner blir daliga av, typ sallad t.ex. Frukt ger man bara 1 gang i veckan :)
Ett bra val kan vara att köpa en kastrerad hane och först åka och se hur han beter sig hos ägaren. Ungar som verkar helt underbara hos uppfödaren kan nämligen visa sig bli aggressiva som vuxna, medan en vuxen kanin ser man ju temperamentet på direkt. 
En läsvärd artikel (läs gärna resten av artiklarna också):
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Ojoj vilka bra tips? jag har fått!! tackar o niger fint!!! Har fått mycket att fundera på nu när det gäller att skaffa kanin.. det lutar åt att köpa från en uppfödare!! 
Dvärgväduren som första ras man skaffar lutar det åt då så många av er har sagt att det är en bra "förstakanin"!
Finns det bra böcker om kaniner som en nybörjare kan ha nytta av?
Hur gammal bör en kanin vara då man köper den? Så man inte får en som är för liten att klara sig utan sin mamma..Har varit me om det me katter därföf frågar jag..
Det blir alla gånger att kaninen får ett eget rum när den är ensam hemma me katterna men är jag hemma så får dom umgås om det funkar mellan dom..Måste i så fall vänja dom vid varandra sakta o säkert!! Mina katter är snälla o dom har accepterat kompisar djur som ej varit katter så jag tror det ska gå bra!
Vilka är dom vanligaste sjukdomar kaniner kan få?
Hur ofta ska man ta dom till vetrinären om dom är friska för att göra en hälsokoll?
Det pluppar upp frågor hela tiden när jag läser era svar men det är bra för om man inte frågar får man inget veta!
#15 Kan inte rekomendera böker, läs häldre här på kanin ifokus har massa artiklar om att skaffa kanin skötsel mm
8 veckor är bra ålder säljer aldrig ungar innan det.
Vanligaste sjukdomen vet jag faktiskt inte, har inte haft många kaniner som blivit sjuka, tror det är 2 st. men var liten då.
Jag brukar inte ta mina kaniner till veterinären för hälsokontrol, brukar kolla dom när jag tar ut dom i rast hagar hoppar/kelar med dom. och kollar vid ögon/öron klor och så dom bajar normalt mm
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#15 Halsokoll brukar jag aldrig gora med kaninerna bara nar jag misstanker att den e sjuk. Vanligt e diarrè (da utesluter man pelletsen och later kaninen enbart ata ho, vatten och gronsaker) om det inte blir battre blir det vet.
Att kaninen far t.ex. ho i ogat rinner det och da brukar man aka till veterinaren, fa dropp/salva och rengora. Tills man aker till vet kan man rengora med koksaltlosning.
Forstoppning kan vara vanligt, da kan man massera magen, och se till att kaninen ror pa sig mkt. Och sa om det inte blir battre blir det veterinar.
Om kaninen slutar ata kan det bero pa t.ex. bettfel eller liknande sa da far man aka till veterinaren.
Det finns en hel del sjukdommar, men hos mig var dessa 2 de som dykt upp. Och 2 mystiska som orsakade doden, vet inte vrf men en av dom fick svart diarrè och jag tror det kan vara for han fikc i sig for mkt salt via salstenen sa kaniner ska inte ha saltsten.
Finns tyvarr inga bra och palitliga "kaninbocker" tycker jag. Basta e att fraga en uppfodare eller soka runt pa internet.
Det e lag pa att ha sitthylla.
8 veckor brukar de flesta salja, vissa redan vid 6-7 veckors aldern.

Ok bra då fick jag reda på det om böcker o om vetrinärbesök m.m.
Har läst den artikeln nu Kristall o den va riktigt bra! Tackar
Det läste jag om sitt hylla till kaninerna!
tipsa gärna om mer o om artiklar o bra sidor på nätet man kan läsa lite o om vilka som är uppfödare här i kif!!
Bara tacksam för att få reda på mer innan jag skaffar en kanin!! Ju mer man vet desto mer kan man sköta sin lilla kanin bra o rätt!!!
Pälsvård funderar jag över! Jag kan ju mycket om det för katter o det kanske inte skiljer sig så mycket därimellan…

Har själv en lejonhuvad dvv - ursnäll liten tjej så det rekomenderas starkt som första kanin :)
Hälsokontroll behöver du bara om kaninen är skadad eller sjuk.
8 veckor minst bör kaninungen vara för att klara sig utan mamma.
Den vanligaste är gulsot och kaninpest, men dock kan man vaccinera kaninen mot det. Kostar några hundralappar (ska själv göra det snart.)
Jag har hittat ett par väldigt bra böcker om kaniner på biblotitek. Men även uppfödare är som en enda stor uppslagsbok och jag tror att de gärna besvarar dina frågor om du undrar över något :)
Och sen när du undrade vilket kön som var bäst,
Hanar nackdel: De skvätter urin för att märka sitt revir.
Honor nackdel: De kan vara väldigt lätt retliga.
Tycker du ska besöka denna sidan: http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm
Världens bästa och här lärt mig jätte mycket därifrån!
Lycka till med din nya medlem i familjen :)
// Louise
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Tack minkaninen för den hemsidan! Ska genast läsa på!

#20 Varsigod :) Har lärt mig jätte mycket därifrån :)
MVH.
Louise T

Hmmden funkar inte för mig! bara en tom sida!!!#21

http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm
Nu är den inte länkad testa nu :)
MVH.
Louise T

Tack nu funkar den!!!!
Har en kull planerad fast det är lejonhuvade och inte leveransklara innan islutet på sempember:/ www.freewebs.com/pigelina
// Hanna

Lagt den på favoriter oxå #25… Ska kolla igenom i lugn o ro senare ikväll!
Tänkte på det me att vara o visa upp o tävla me sina kaniner är det stort här i Sverige? Jag tror jag inte sett nån sån men en massa kattutställningar däremot! om jag ska börja me det så blir det senare då man har haft kanin ett bra tag o är mer insatt i det.. Har jag rätt där?
#26 kaninutställningar finns ju:) tror man har 1 i månaden iallafall hyfsat nära var man en bor, till våren ska jag börja ställa ut. Men finns ett par här på kif som har stor erfarenhet av det:P
www.skaf.info
Sen finns ju Kaninhoppning det är ju mer tävling. och där spelar det ingen roll hur kaninen ser ut tex mm:P
www.skhrf.com
// Hanna
#26 Ja visst staller man ut, de finns en hel del som gor. man blir medlem i SKAF - Sveriges kanin avels forbund.

Ok ska bli kul o kolla in dom sidorna om det oxå!
Tackar till er alla som tipsar mig!
Vildarosen ja rekomendera en lejonhuvad kanin, dom e underbara och snälla och goa, min hanne e super kelen och mysig. han e nu 3år och är min första kanin.
man bör byta hela buren 1 gång i veckan och toa hörnan varige dag.
kolla igenom kaninen varigedag, så att den inte har sår m.m.. klippa klorna ca var 3 månad, och kamma pälsen 1 gång i veckan, mer beroende på pälsen.
ha en så stor bur som möjligt, och gärna en sitthylla och hus. kalksten och saltseten. Jag kan rekomendera Lotti fodrett, mina kaniner älskar det och e super fina på det..
va försiktig med grönsaker och frukt i början, ge lite grann varige dag och börja med en sak, tex ge äpple i två dagar sedan morot två dagar m.m. osåvidare.
man ska akta sig för fryst man till kaniner då det bildas mycket vatten i då, och då kan kaninen få magknip och diarre vilket e jätte farligt då en kanin blir uttorkad mycket fort.
katt och kanin brukar funka bra, har själv katt och kanin, min han kanin e till och med kär i katten.. hihi.
många kramar och lycka till
kul med en ny kaninfrällst person..
Ett annat tips? om du gillar pälsvård är teddyvädur, de jag har träffat har alla varit jättesnälla och mysiga.
Finns en helt egen sajt som heter Teddykaniner iFokus om du är nyfiken på dem. Men alla kaniner kan bli jättesnälla bara man hanterar dem mycket.
Lycka till!
#30 lejonhuvad rekomenderar jag med:)
// Hanna
#32 gud så sötttt…
Angående honor och hanar så är det bara vissa hanar som skvätter urin, men lång ifrån alla. När det gäller honor så kan vissa bli sura under brunst men inte alls alla.
Kastrerar du din kanin, oavsett kön så slipper du alla problem som kan ha med hormoner att göra, precis som med katter.

kolla under köp & sälj så hittar du nog något som klickar för dig :)

Hur går det med kanin letandet? :)
MVH.
Louise T

Jo det går bra! Igår så va vi på en marknad på en bondgård o dom visade upp ett antal olika kaniner o gissa va jag var nånstans
Jag såg angora,dvärgvädur,beligsk jättekanin m.m.. Dom flesta va jätte stora o jag insåg då att den som föll mej i smaken är dvärgväduren då dom(3 st) inte va så stora men ack så söta.. Så det blir någ en liten kaninsort…
Lejonhuvud som många oxå hafr tipsat om verkar inte vara nån stor heller, men jag kan ha fel!
Har läst mycket nu om kaninerna på nätet o letar efter en/flera uppfödare i Göteborstrakten,det kanske finns inne på skaf.se ska kolla det mer!
Men fortsätta gärna tipsa mer för ju mer man vet desto mer kan man när man ska köpa sin första sötis till kanin!
En sak som jag tänkte på just
Vad ska man tänka på att fråga när man är hos en uppfödare om kaninen man vill köpa?

#37 Fråga om det finns några bettfel eller liknande sjukdomar i släktet. Är kanin tam? Är den livlig? Hur är föräldrarna? Kommer jag för h - bevis och stamtavla? Allt sådant praktiskt :)
MVH.
Louise T

#38 Ok tack för det! Det ska skriva uppp så jag ej glömmer det då jag väl är där!

#40 ok bra att veta!
kolla oxå så att ögonen e blanka och inte matta. att området kring anal och kön är rent, inte kletigt. att nosen e torr och fin, inget mörkare gult klet runt..
kolla aptiten mm

Lejonhuvad va min kanin hon va den bästa kanin ja nånsin haft super gosig fast hon var en hona, tyvvär gick hon bort i mars ;'( R.I.P MELODY<3

#0 Du kan ju in på dvärgvädur.ifokus om du vill veta mer om just dvärgväduren :) Jag har haft 2 st och älskar verkligen rasen.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Det ska jag göra #44
#43 Va trist! man saknar sina sötisar som har gått vidare! hoppas du mår bra
#42 Ok tack för tipsen! Det ska jag tänka på!
jag är nybörjare med kaniner jag också, har köpt min första för en vecka sedan. fast det var en Hermelin hona :)
Jag tycker inte att det spelar någon roll Vilken ras? det är, bara att du har utrymmet som kaninen behöver :)

Jag har köpt en bur nu och allt annat som behövs till en kanin att börja me.. Har även sett en kanin som jag funderar på att tinga!

Men det blir att leta vidare! Den va tingad redan!
vart bor du? och Vilken ras? vill du ha?
kan hjälpa dej med uppfödare nära dej:)
// Hanna

Jag bor i Göteborg och vill ha en dvärgvädur eller en liten lejonhuvud(heter den så). Tacksam för att hitta nån i dessa trakter#49! Den jag jag funderade över fanns i Skåne!
Hej!
gud vad kul att du ska skaffa kanin! :D Jag ska få en kull på lejonhuvad dvv i agusti/september :)

#51 har du någon hemsida där man kan kolla?
japp, www.klevlidenskaniner.webs.com
finns ej bild på pappan men på mamman :)
Jag bor i Borås men åker till GBG varannan helg så transport är fixat! :D
Om du vill ha bild på Pappan såkan jag skicka det till dig :)
Du får gärna komma o kolla på föräldrarna innan o se hur deres betende är osv :)
japp, www.klevlidenskaniner.webs.com
finns ej bild på pappan men på mamman :)
Jag bor i Borås men åker till GBG varannan helg så transport är fixat! :D
Om du vill ha bild på Pappan såkan jag skicka det till dig :)
Du får gärna komma o kolla på föräldrarna innan o se hur deres betende är osv :)

Okej! Tack så mycket för allt! Sara-D! Ska gå in och kolla på den när jag loggat ut här ifrån! Borås är ju inte så långt borta!
La den i mina favvosar nu!
okej bra :D föräldararna finns det bara ett ord för ; underbara!!

Vi håller på och diskuterar om det sambon och jag! Men såg att kull ej kommer förrän till höst stämmer det Sara-D?

#57 Om du läser inlägg #51 igen så står det att hon ska ha kull i augusti/september :) Och då får man räkna minst två månader tills ungarna är leveransfärdiga.
Så man får snällt vänta eller leta upp annan som har kullar :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#58 blandade ihop henne me en annan uppfödare som ska ha en i höst!!

vad roligt att skaffa kanín:)

Det ska bli roligt ja! Ser fram emot det då jag älskar djur och vill ha nåra andra än bara katt(som jag har haft hela mitt liv). Tycker kaninen är bland dom finaste djur oxå liksom katt! Fick inte ha kaninen eller andra djur när jag va liten förutom att vi hade katt..
Berätta gärna mer om foder tex om vad man kan ta från naturen,ska man torka det eller sk aman ge det färskt?
#61 Färskt, men sen kan man torka inför vintern :) Torkade brännässlor är bra bland annat.

#61 tack! Finns det mer man kan torka inför vintern och vilka är giftiga för kaninen?
Den absolut bästa sidan när det gäller kaniner: http://www.kanin-net.nu ! Där finns all information man behöver och om det är något man inte hittar eler vill veta mer om så tittar man in på forumet som är fullt med kaninmänniskor som håller till i både hopp- och utställningsvärlden och massor med duktiga uppfödare som tycker det är jättekul att prata om kaniner och hur man bäst tar hand om dom :) Där finns även ett stort Köp och sälj forum :)
Angående vad du kan torka inför vintern: det mesta :) Allt från solrosor till maskrosblad. Har du hört att någon växt är giftig så ge inte den men i övrigt brukar det mesta gå ner, t.o.m brännässlor (om dom är torkade). Som med all mat när det gäller kaniner så vänj försiktigt(!) vid all ny mat.
Magsjukdomar som bland annat ger diarré eller förstoppning är den vanligaste dödsorsaken och dåligt foder/ovana vid fodret brukar vara den största boven.
I övrigt så är kaninen ett härligt djur som precis som katterna kan tränas att gå på låda, man kan även ställa ut dom, gå på promenad med dom och hoppa med dom :)
Varför inte en dvv fuchs?:) finns en uppförare i Trollhättan som har kullar nästan hela tiden nu när dte är sommar. Hennes hemsideadress är www.freewebs.com/trasselsudds/ hennes ungar är underbart söta! vill själv ha en kull på Tosca så att jag får lite fulffbebisar.
De är har dvv temperament, men med mer päls.
Kan varmt rekomendera denna ras! man tror att det är en massa pälsskötsel, men är inte men än med en lejonhuvad. Visst får man kamma igenom pälsen när det är dags för fällning och när de fäller av bebispälsen. Många tänker att man inte kan ha de om man är nybörjare, men där har de fel:) tycker att normalhårade är jobbigare när det fäller än fuchsarna. De normalhårade fäller hårstår efter hårstrå och det flyger omkring i hela huset, men en fuchs kan f¨å en knuta så bara borstar man bort den:)
Lycka till med kanin letandet!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#64 Nu har jag läst den sidan lite och den är ju bra! Tacka så mycket!
#65 Tackar ska kolla in den hemsidan oxå!