OT - Mitt nya husdjur :) Martin!
För två dagar sen kom det ännu en liten familjemedlem in i huset, en afrikansk pygméigelkott på ca 6 år som heter Martin! Han är väldigt söt och väääldigt nyfiken :)
Oliver, min hund, älskar Martin och vet inte riktigt om han är en ny kompis eller en leksak :P Men Martin bryr sig knappt om hunden utan taggar upp sig lite när han blir för närgången och knallar sen vidare. Martin är van vid både hund och katt sen innan så det var ju bra.
Har bara dåliga bilder med mobil utan ljus, har några roligare kort på kameran men har inte lagt in dom bilderna än. Så ni får hålla till godo med dom här så länge :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Haha, vad tufft! 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Mysigt!
Om ni vill läsa om afrikanska pygméigelkottar (m.m) kan ni gå in på igelkott.ifokus. Där kan ni också prata om svenska vilda igelkottar om ni vill, men det är främst tamigelkottarna man pratar om där :)
Igelkottar är så häftiga, var sugen på att skaffa ett tag! 
#4: Vad fick dig att ändra dig? :)
#5 Då mina föräldrar inte var lika förtjusta, annars hade det absolut varit roligt med en! Men jag har åtminstone min igelkott i trädgården. 
Vilken cooling. =)
Råkade dubbelposta.
#6: Tur att jag inte bor hemma då ^^
#2: Hihi, jo lite tufft känns det ju. I alla fall att det är så ovanligt än så länge. Men det blir nog jättevanligt snart! Det är redan väldigt vanligt i många andra länder!
#7: Jepp, martin är stencool ;)
#9 Ja, föräldrar kan vara så besvärliga när det gäller djur. 
Kul! Hade en brevvän som hade en igelkott (i Finland) :)
Häftigt! :)
Har kollat lite på såna och läst lite grann! Supersöt han är, stort grattis till den nya familjemedlemmen!

Coolt.. :D Han var jättesöt!
Ta inte illa upp nu -det är bara jag som är dum och okunnig:P- men vad gör man med en igelkott? Kan man ställa ut dom eller har man "bara" dom som keldjur? (Fast sticks dom inte på ryggen? xP)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
åh, gud va gullig! Ett tag va jag helt galen i sånna igelkottar och läste en massa om dom :P
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#13: Det är ett sällskapsdjur, man gör samma saker med en igelkott som med andra sällskapsdjur (hamster, möss, råttor osv). Det är väldigt vanligt med utställningar i andra länder men igelkotten är så pass ovanligt i sverige än att det inte hålls utställningar var jag vet. Igelkotten måste bli lite vanligare som husdjur först!
När igelkotten inte är rädd så har den taggarna ner så du kan ju klappa den på ryggen om du vill :) Mjukt är det väl inte men det gör inte ont. Skrämmer du honom så taggar han upp sig lite för en stund men sen fäller han ner taggarna igen och nyfiket nosar och undrar vad det var :) Söt. Sen är dom ju jättemjuka på magen så håller du den i handen känns det mest mjukt bara :)
Häftigt! :D
Martin är fett cool :]
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Åhhhh är helt kär!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Så söt :) Jag längtar efter den dagen jag kan skaffa mig en egen liten igelkott!
Gud vad söt! :)
Coolt, ett husdjur som sticker ut! 
Åh, super läcker, går dem att mysa med och så ? :)
#22: Det går väl att mysa lika mycket med dom som med andra mindre sällskapsdjur, typ hamster :) Inte så jättemysiga men man kan ju hålla i dom och ha dom i knät och sådär. Det är ju mysigt :)

#15 tihi okej :P Vad äter kottar, och hur har man dom, i bur eller typ fritt? Inne eller ute? :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Wow, vad roligt! Visste inte ens att man kunde ha igelkottar! :D

Häftigt, sjukt söt är den :)
Mvh Maia
#24 Igelkottar brukar väl typ äta maskar från djuraffären bland annat, sallad också och lite sånt va? ;) Man kan väl ha bur till dom men vissa har dom lösa.
#24: Dom äter insekter - alltså syrsor, kackerlackor, zoophobas, mjölmaskar osv. Man kompletterar även med kattmat (då det är mycket protein i), då det inte finns torrfoder till igelkottar i sverige som man kan komplettera insekterna med. :) Dom äter inte grönsaker (i ytterst yttepyttemängder kanske, men helst inte). Sen är dom laktosintolleranta.
Det är lag på att ha minst 20kvm till dom så man måste ha dom fritt, antingen i hela huset/lägenheten eller i ett rum på 20kvm. Jag har Martin i köket som är strax över 20kvm!
#27: Nej, man får inte ha bur till dom :)

#28 okej! :) Har hört att många ger "vild igelkottar" mjölk om dom te.x är skadade, hur går det då om dom är laktosintolleranta? :O
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#29: Det går inte bra.. Dom får ju jätteont i magen såklart, men tyvärr är det många som ger mjölk ändå. Finns ju laktosfri mjölk som man kan ge om man måste, men vet inte varför folk ger mjölk över huvud taget. Sen när blev det fel på vatten? :P Vatten är ju ändå det vilda (och tama) igelkottar (och alla andra djur också!) dricker i naturliga fall!
Men måste man ge mjölk, av någon konstig anledning, ska det vara laktosfri mjölk. Annars blir igelkottarna dåliga :(

#30 Har hört att dom gillar juice också:)
Mvh Maia
Söt! :D
#28 Jaså inte?! Jaha.. inte kunnig när det gäller igelkottar men jag trodde det… en väldigt stor bur i så fall? På 20kvm XD Haha.
#33: En bur på 20 kvm vore nåt det :P Det är ungefär som ett vanligt rum. Finns ju hela lägenheter på 20 kvm, och ännu mindre.
#34 Ja det vore något allt, lite svår att städa? XD Nej men igelkottar kan inte bo utomhus heller va? Kan de inte ens bo utomhus på sommarn som marsvin kan?

haha vad söt jag viste inte att man knde ha igelkottar som husdjr=P
Chaaaarmig!

Oj vad häftigt & söt Martin är!
Riktigt charmtroll!
Grattis till din nya vän! 
//Eva

gud så fräckt! med det kräver ju en del plats som sagt!
är den rumsren eller blir den det? hur förvarar ni maten? (jag hade inte velat ha lösa syrsor i mitt kök) 
#39: Dom blir tyvärr sällan rumsrena, men vissa kan bli det någesånär.
Man förvarar dom i små burar, typ terrarium i plast. Jag har stora burkar med lock med hål i till dom. Det är på samma sätt som när man håller insekter till sina reptiler! Och jag vill inte heller ha lösa syrsor (eller nåt annat) i mitt kök ;) Men martin äter ju upp dom som tur är!

#40 Men måste du mata honom eller hur ger du honom maten? Jag menar ju om han har matskålar eller så? =P

Oj, coolt! Himla söt :) Hur känns taggarna? Är dom vassa? :P

Btw vart köpte du honom? :o Hos en uppfödare? I djuraffärer finns dom väl inte? :P
#41: Jag tar upp dom med pincett och ger till honom :)
#42: När taggarna ligger ner känns det ungefär som en väldigt strävhårig hund, men om han är lite rädd och taggarna står ut lite är dom vassa att ta på :) Men han är ju mjuk på magen!
#43: Eftersom igelkottar måste ha 20kvm att röra sig på skulle aldrig en djuraffär hålla sånna djur, de har inte plats nog. Jag köpte honom som omplacering, men ungar köper man hos uppfödare. Kika in på igelkott.ifokus.se, där finns några uppfödare.
Vad coolt med en igelkott!
Vad konstigt att igelkottar ska ha 20 kvm och en kanin ska ha mellan 0,5-0,9 kvm beroende på storlek…kaniner som är större än igelkottar…?
Jättesöt liten taggboll iallfall! :)
Kastanjegårdens Kaniner
#45: Jag vet, väldigt konstigt!
#45; Kan ju vara att kottarna räknas mer som "vildjur", kaniner ses mer som kel och sällskap.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#47: "Vilddjur" skulle man nog inte säga, det är ju tamigelkottar. Men igelkotten är inte lika vanlig i sverige och därför har man lagarna mer som zoo'nas lagar, eftersom man inte är så van (i sverige) att ha dom som sällskapsdjur. I usa och tyskland har man andra lagar, där är det vanligare.

coolt :D kan man ha igelkottar som husdjur ? :D

#49 inte vanliga igelkottar, men det går med afrikanska pygméigelkottar =)
Ååååh raringen! Han ser ut att må priiima <3 Tusen tack Tina!! :D
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas
#52: Han är hur fin som helst :) Jag ska lägga in lite bilder på igelkott.ifokus också!
(Zsarorna är Martins förra ägare) :)
#49: Javisst, det finns lite olika tamigelkottar. Afrikansk pygméigelkott, egyptisk långörad igelkott.. Finns det fler? Osäker. Men självklart kan man inte ha vilda igelkottar som husdjur, lika så som man inte kan ha varg eller vilda kaniner eller harar :) Men tamigelkottar kan man ha.
Jätte söt! och cool är han med :D Grattis till eran nya familjemedlem! :D