Fästingarna festar för fullt!
Jaha, då är det bara att konstatera att fästingsäsongen kommit igång på allvar i Uppsala. Nu har jag hittat en löst springande fästing på Brittni, tre som satt sig fast på nostippen och två precis i ögonlockskanten. Eftersom jag gosat med henne undrar jag var det kan sitta någon på mig … Brittni bor mest inne, men är ute i trädgården och luftar varje dag. Där har hon en "sommarstuga" med landgång och där kan hon springa in när hon vill, annars botaniserar hon mest i spenaten, om man säger så. Och där väntar de lömska små rackarna.
Jag vet att det finns olika fästingmedel på markanden, men kan någon tipsa om något som fungerar bra för kaniner?
(Glöm inte att leta fästingar på dig själv mellan varven så att du gör vad du kan för att undvika borrelia och TBE.)
Tjing!
Här börjar det också komma fästingar har hittat flera stycken på nosen på kaninerna, undrar varför dom flesta sätter sig där? 

Jag antar att det är för att pälsen är tunn och att det är lättare att komma åt hud och blodkärl där, precis som med ögonlockskanten.
Ush, samma här. Min man ringde nyss och sa att det är dags att ta fram fästingplockaren… Han och våran hund är på jobbet, men när de kommer hem blir det att plocka fästingar!
Jag kan tyvär inte svara på om det finns något medel som fungerar på kaniner. Fungerar gör de säkert, men vet att många av dem är giftiga och kaniner vill ju gärna hålla sig rena så de slickar ju i sig allt.

Ja, det gäller att plocka dem så snart som möjligt. Sonen fick borrelia av en fästing vi missat i knävecket.
Kolla och plocka är parollen. Se till att inte klämma fästingen så att eventuellt blod/sekret sprutas tillbaka in i bitsåret.
Usch usch, hatar festingar. Jag bor trots allt pa landet, i skogen men har aldrig varit med om en festing, bara en gang pa min ponny sommaren 2007, en stor en som jag tog bort, den satt pa magen… och det var eftetr han varit i det hoga graset i beteshagen. Och en inlanad kanin hade en jatte liten festing intill ogat.
Det e det enda och jag hoppas jag slipper fler :P
Ibland är det skönt att bo i Norrland (Luleå) och slippa alla hemska fästingar.
Oj, fy vad äckligt!
Jag har endast hittat en fästing på 17 kaniner fast katterna har haft massor "/
Kastanjegårdens Kaniner
Antar att man inte kan ha fastinghalsband till kaniner?
Jag bor i Dalarna och har finns knappt. Nar jag bodde i radhu har jag heller aldrig fatt.
åå, vad jobbigt. Är livrädd för fästingar. Och här i Sundsvall finns det ju :(
Jag vet bara medlen för människor och sedan fästingplockare för både människor och djur. Finns det inget "matämne" som fästingar inte gillar? Typ att man häller lite vinäger på tomten, jag har ingen aning. Skulle vara intressant att få veta hur man kan bli av med dessa äckliga kryp!
Håller med!

jag har iförsig bara haft kaniner i 1 år, men jag har aldrig hittat en fästing på deras kroppar, bara på örontopparna och ögonlockskanten,är det vanligt att dom sätter sig på kropparna också ?.. Eftersom vår hund vart sjuk för att han fått medel för fästingar så skulle jag hälst inte vilja använda det på mina kaniner, då kan jag lika gärna sitta någon timme per dag och plocka! (:
// Ludde
Hadde de satt sig på öronen? Annars kanske de gick?
Usch vad äckligt…

Hej igen. Brittnis ögonlock är svullet och irriterat efter fästingbetten. Rackarns att de skulle sätta sig där. Igår kväll hittade jag en till på henne.
Är det någon som har testat fästinghalsband på sin kanin?

Skulle verkligen behöva fästingbekämpning till mina kaniner…
Själv har jag inte fått en enda, men kaninerna är fulla av dom! Stackars Myntas ögonlock är alldeles sönderbitna av alla små gula som sätter sig där!
Fungerar fästinghalsband?
Har fästingar för fullt - Överrallt! Nosarna på flera av kaninerna ser lite konstiga ut tack vare en massa fästingbett redan, men pälsen växer ju över det som tur är. Annars skulle de vara helt pälslösa runt nosen och kinderna länge sedan!
Not your mom, not your milk.

Inga festingar på Summer i år ^^
Men på mig, jag trodde det var ett myggbett eftersom den låg lite under hakbenet såg jag inte så mkt. Sen såg mamma den när den var sjukt stor det har kliat i snart en vecka nu, tur att jag är vaccinerad.:)
Mvh Maia

#7 Jo visst är det skönt att det inte finns här uppe i Luleå, men dom börjar komma, vet en hund som hade en fästing förra året, så helt säker kan man inte vara.

Tror inte att fästinghalsband är en så bra idé (Om ni menar för sånna till hundar?) för det brukar vara gift i sådanna.. :/ Men kan man inte ge typ vitlök eller nåt? xP Nånting som inte fästingar gillar..
På hundar kan man ju droppa nåt milt medel i deras päls, så brukar fästingarna hålla sig på avstånd. Sådant kasnke funkar om det inte är för starkt! :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Hört att det var många fästingar i Blekinge osså? Tur så har de inte kommit ännu hit :)
Här finns det, men någon kanin har aldrig haft här..
Men våran hund plockar på sig fullt!
Med vänlig hälsning,
Jenny

#22 Du behöver inte svara om du inte vill berätta.:) Vilket landskap bor du i?
Jag har fått två stycken i år, kaninerna inga alls.