Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 814 ggr
Lotta_A
0

Ensam eller två och två?

Jag pratade med en tjej tidigare idag. Hon ansåg att kaninen var en ensamvarg och man helst inte skulle två eller fler kaniner i samma bur.

Vad tror ni om detta? Är kaniner enstöringar, eller behöver dom sällskap? Klarar dom sig utan sällskap, eller är det nödvändigt för att kaninen ska må bra?

LinisPandie
0

Jag tror inte på det hon sa,  kaninen är absolut ingen ensamvarg och behöver så mycket sällskap som den bara kan få!, antingen av kanin, människa eller annat djur. När kaniner är två och två så behöver dem inte lika mycket kel o gos från sin husse/matte, men när den är ensam så behöver det mycket sällskap från människan.

Cherry
0

#1: Jag håller med dig en kanin är ingen ensamvarg och den behöver gätte mycket uppmärksamhet. Sen är det klart att man kan ha två kaniner i samma bur men man får tänka på att kaninerna skall vara överens och ha en så stor bur som möjligt. Sen om man tar hand om sin kanin och ger den mat och gosar med den varje dag, och ser till att den får springa av sig då mår den bra och behöver inte så mycket sällskap.

Lotta_A
0

#1 och #2: Jag håller nog med er. Kaniner trivs bättre två och två..

Men frågan är om vissa kaniner kanske hatar sällskap? hmm. Vissa kanske gillar det, andra inte? eller?

Elina.
0

Kaniner är kolonidjur, inga flockdjur, så jag tycker att varje kanin ska ha en egen bur. Men att de får umgås med andra tex i rasthagen under uppsikt kan ju vara bra, om kaninerna kommer överrens vill säga. De var min åsikt det ;)

Lotta_A
0

#4: Så det ultimata skulle alltså vara att ha många kaniner på en riktigt stor yta. Typ en gräsmatta. :)

Quendy
0

Jag har två kaniner på 2 år i samma bur. Dom är kullsyskon. Det går jätte bra :P

KajsaM
0

Jag skulle jättegärna vilja ha två kaniner. Det kanske bli efter att jag har kastrera Hampus :) Men kan ju ha 1 kanin men då måste man vara med mycke. Jag tycker att man kan ha kaniner ensam eller två ooch två eller i flock (men då måste dom ha en jättebur :P)

#4 Men i verkligheten så levar kaniner i flock? :D

Zvintos
0

Tja, vet inte vad jag ska säga om detta. Det är ju så olika, vissa vill ha sällskap och blir ledsna utan, medan andra blir rasande om de har en annan kanin i sin bur! Så det gäller ju att kolla vilken sort ens kaniner är.

Lotta_A
0

Kaniner kansek är precis som människor.
Dom flesta föredrar sällskap, men vissa blir bara griniga och arga om dom måste umgås med folk.. :P

Zvintos
0

"7: Nej, vilda kaniner lever i kolonier. Kolonier är liknande flockar, skillnaden är bara att i en flock delar alla samma sovställe, medans i en koloni så har varje medlem ett alldeles eget bo. Så visst kan de tolerera/gilla sällskap, men de vill ändå ha ett eget ställe att sova på, ha ett litet eget revir liksom. Glad

KajsaM
0

Okej :) Tack för att du förklarade NinniH :)

Keso
0

forts på #10

I en koloni har som sagt varje kanin en egen bohåla, har man flera kaniner i en bur kan en av kaninerna se buren som sin bohåla.

Många säger att mina kaniner trivs så bra ihop, den ena slickar den andra och är så go. Visst kan det vara gos men ofta är det så att den kaninen som blir slickad äger "bohålan" och den andra visar sin underkastelse genom att tvätta den som är "boss".

Lotta_A
0

#12: Okej. spännande. Lite som schimpanser :P Dom som är högst i rang blir putsade av honor och andra som är lägre i rang. :P

mimmi.k
0

Jag fick två kaniner förr förra sommaren, dom var syskon. Senare på vintern dog den ena. Jag ville då ha en ny så att den andra fick selskap, då hade jag Tussilago och jag skaffade Bella. När jag senare (efter 3 dagar efter att den andra dött) försökte jag sätta ihop dem. Men det gick inte. Tussilago blev arg. Dem fick bo isär ända fram till i sommras, då prövade jag sätta ihop dem och det gick! Tussen sörjde nog och ville inte ha någon kanin hos sig då. Nu bor dem ihop och är jätte lyckliga! Jag skulle tycka det kanske var bra att skaffa en partner. Men om du umgås mycket med kaninen och den är van vid att inte ha en kanin polare spelar det nog ingen roll!

myriis
0

Här kommer min lilla åsikt: Om man har tid för kaninen och kan kela och gosa med den ofta så behöver den ingen kompís. Men om man måste ha en till kanin p.g.a. att man inte har tid för den första ska man inte ha kanin alls! JAg tycker det är olika från kanin till kanin. Min ena kanin avskyr andra kaniner oavsett kön, men är jättekelig med människor. Min andra kanin gillar inte att gosa mkt med människor så hon ska kanske i framtiden få en kompis att bo med, troligen en av sina ungar.

Tina-A
0

Jag tror att många djur mår bra av en kompis av samma ras. Visst finns det djur som lever helt ensamma, men kaniner brukar leva ihop i det vilda. Så därför vill dom nog ha en kompis, många av kaninerna i alla fall.

Vi har en kastrerad hane och en hona, och de bästa kompisar :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Jag tycker nog att man ska ha två kaniner. För även om man är med sin kanin mycket så är den ensam ännu mer. Om vi säger att man är med sin kanin 4 timmar om dagen, det låter kanske lite men det är nog mer än vad dom flesta brukar vara med kaninen. Då är den ju ensam sen 20 timmar om dygnet. Så därför tror nog jag att det är bättre att ha flera kaniner.

Albin är ju ensam för tillfället, men snart ska han få en kompis :D

KajsaM
0

#17 Jag håller med dej. En kanin blir ju då ensam på natten och på dan om man jobbar/ gå i skolan. Jag tycker det  är bäst att ha två.

Precis som Albin så är Hampus ensam för tillfället men till våren/sommaren så kommer en kompis (hona, jag ska kastrera han) :P

myriis
0

Jo, det är klart. Men min kanin mår nog dåligare med en annan kanin, eftersom hon ständigt kommer anfalla den, för att inte tala om den andra kaninen. Mina kaniner kommer ut ofta och har varann som sällskap även om dem inte bor tillsammans. Dem ser ju varann i rasthagarna och så

KajsaM
0

#19 Men det var ju bra att dom kan se varann i rasthagarna :)

Hopi
0

Om man har 2 hanar som bor i varsin bur, Tror ni att dom kan ses i en stor rastbur eller på altanen? Eller tror ni dom kommer att slåss då?…