Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1305 ggr
Clariiz
0

OT - Akut! Gråsparv

Jag var ute och hoppade men en av mina kaniner och får då så en liten gråsparv flaxa runt på marken. Jag släppte ner kaninen och tog upp den lilla fågeln som inte kunde flyga. Den ser inte så gammal ut, har lite fjun på toppen av huvudet och nacken men har annars välutvecklade fjädrar. Vi har fullt med fågel bon och jag fann den mitt imellan två hus, det bor gråsparvar under taket i båda av husen.

Till min fråga, den kan somsagt inte flyga, den försöker men kommer inte högre upp en 1 dm över marken sedan störtar den rakt ner.
Jag har satt den i en hönsgård där den är någorlunda skyddad från alla byns katter.
Ska jag ge den något att äta? Jag har ju kaninpellets, går det att hacka sönder och ge? Ska jag ge den vatten? I så fall hur?
Ska jag släppa den lös eller vart ska den vara?

Jag vet absolut inte vart jag ska göra av den.. Jag har ju en massa kaninburar men det komemr igenom gallret och jag är rädd att den kan skada sig..

Tacksam för hjälp!
(Inlägget kan se lite konstigt ut eftersom jag skrev det på Svensknatur.ifokus. ;P)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Maiae
0

Oj, jag vet inte vad du ska göra men hoppas det iaf går att hitta en lösning.

Mvh Maia

spiritedaway
0

Ibland hamnar fåglar utanför boet. Bäst hade väl varit att inte röra den och försöka lägga tillbaka den i boet utan att den ska börja lukta människa.

Annars vet jag inte vad man kan göra. Kan vara svårt att mata fåglar. Men pellets tror jag inte är en sån bra idé.

Hoppas nån kan ge dig ett bra svar :)

southdakota
0

Ge den en mjuk handduk och lite solrosfrön kanske? Finns det maskar eller andra insekter i trädgården? Jordgubbar brukar fåglar också uppskatta. Det viktigaste är nog vila, så ska du se att den piggnar till. Jag har faktiskt hjälpt en fågel en gång.

RabbitLower
0

hoppas de kommer gå bra me den :P  men gogla lite på de typ "övergiven fågel" ellr nått ;)

Clariiz
0

#2; Jo jag vet, men då vi har smått och gått miljoner katter här (med en lätt överdrivt ;)) kändes inte som en såbra ide att lämna en oflygande liten fågel ensam. Samt att den förmodligen skulle lämnat boet om ett par dagar, om den inte redan gjort det. Då vi inte heller vet vart den bor kändes det lite väl att chansa..

#3; Har tyvärr inga solrösfrön.. Har inget alls hemma faktiskt.. Katt- hund- fisk- och kaninmat är allt som finns..

Det är somsagt ingen unge utan en "flygduglig" ungfågel, som av någon anledning inte kan flyga..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

Har du inget nummer du kan ringa, till någon viltvårdare i närheten?

För det är väl inte tillåtet att ha vilda djur i fångenskap mer än 24h, om man inte har tillstånd.

thexclub
0

Tänkte som Ninnih, bäst vore det ju om du kunde ringa en viltvårdare eller åtminstonde en djurpark/veterinärklinik och fråga om vad de tycker du ska göra.

the vanity, it becomes insanity

Clariiz
0

Vart hittar man nummer till en viltvårdare?
Tror inte det finns någon i närheten, men man kan ju alltid ringa :)

Den är inte instängd, den kan utan problem vandra ut genom gallret eller flyga ur hönsgården, men katterna är aldrig där. (:

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

southdakota
0

#5 Okej, du har inte lite brödsmulor att strö ut till honom eller henne? Flört

Clariiz
0

#9; Haha att jag inte tänk på det :P Tack för att du tänkte åt mig ;D

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

#8: Ring din kommun, de borde veta vart närmsta viltvårdare finns.

southdakota
0

Hur ser vingen ut, är den bruten? Om inte så tror jag att den piggnar till ganska snabbt. Den fågeln jag hjälpte kunde flyga efter ett dygn. Glad

[Wera]
0

Mask? Haha. Vi tog hand om 2 övergivna måsungar, vi gav dom fisk och mask - visserligen var de lite äldre och större men de kunde inte flyga, de fick bo i en korg på balkongen (de kunde ändå inte ta sig ur korgen) och så när de blev äldre fick de bo i en "mini bur" som vi byggt av tegel under dagen för vi var ofta ute, och ibland tillslut lösa ^^ Men sen gav vi dom till en viltvårdare som hade massa andra fåglar. Ingen aning om vad du kan göra, ge mask, försök att få i den vätska?

Kristall
0

Jag skulle ringa en veterinär (som väl brukar ha nummer till viltvårdare etc.) och fråga vart man bör lämna fågeln.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Husberg
0

Håller med #14, Åk till närmaste vet klinik med fågeln och berätta historien, där kan de nog undersöka den för ev ben brott, sedan tror jag att de tar hand den eller som #14 sa de ringer till en viltvårdare:)

lycka till med fågeln! Tur att du hittade den!;)

[Angel88]
0

Blöt upp katt eller hundtorr foder  och servera det lite ljummet. eller ge blöt mat. du kan testa att stryka på sidan av munden/näbben, mittemellan över och undernäbben, där båda möts, eller under hanan då brukar dom gapa om dom e hungriga, under hakan hittar du en ficka, när fåglen e mätt brukar denna fickan kännas som en buld, det är maten som sammlas där, kallas för kruva tror jag.. upplött bröd går oxå bra… lite grönsaker, frukt går bra med.

om h*n e lite hängig lägg en bit socker i vattnen. servera vattnet i en låg skål.

sätt in en kartong med lite spån gräs och halm i som den kan sova i… den kommer nog vara flyg färdig om 1-2 veckor, tror det är oki att ha den då sälänge du inte gullar med den..

ring och fråga polisen

Clariiz
0

Tack för all hjälp! :)

Kan medela att den lille fågeln mår bra och har flygit iväg! :)
H*n flög troligen in i en glasruta och blev lite yr eller fick en hjärnskakning, hur som blev den piggare och piggare och till slut flög h*n iväg :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Anema
0

Bra att det löste sig :)

thexclub
0

Skönt att det ordnade sig=)

the vanity, it becomes insanity

Clariiz
0

Jätteskönt! :) Hoppas den håller sig borta från trubbel igen ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

Vad kul att det slutade bra. =)

Majja12
0

Skönt att fågeln klarade sig!

(det är 48 timmar man får hålla vilda djur i fångenskap utan tillstånd) Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***