Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 427 ggr
minkaninester
0

Övertalning ang. Uppfödning?

Hej :)

Jag vill så himmla gärna föda upp lejonhuvade dvv för att det ska bli en större och vanligare ras men i just färgerna isabella och vit blåögd.

Men mina föräldrar är inte med på svängarna, någon som vet hur man kan försöka förklara för de att det är en av ens högst önskningar?

Kram Louise :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

pigelina
0

Hehe, hur bor du? Har du plats och lyckas övertala att du värkligen kommer orka med "alla"(vet inte hur många du ska ha) sen kan dom ju inte motstå kaninungarna du får sen heller;) tro mej:P men har faktiskt inga bra tips? påövertalning ex:/

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

minkaninester
0

Jag bor ute på landet och vi har en lagomstor trädgård - och jag kommer isåfall ha en två fackare, just nu har jag en hona men hon blir alldeled för gammal innan jag hinner övertala xD (om jag lyckas) så isåfall köper jag en hona och hyr in en hane :)

MVH.
Louise T

pigelina
0

ok bara en sak;) ha 2 isabellor elr 2 viblåisar:P annars blir det ju wiener;) elr är det det du vill ha?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

minkaninester
0

Jo jag tänkte att mest satsa på vit blåögd :) Så jag har en hona som är vitblåögd så lånar jag en hane som är vitblåögd :)

MVH.
Louise T

Clariiz
0

Jag tycker inte att det ska vara en sak man behöver övertala föräldrarna om, att ha en uppfödning är ett otroligt stort ansvar.
Jag startade min uppfödning när jag var 13 år, tycker själv jag var väldigt ung men jag hade stöd av mina föräldrar.
Du kan lägga upp hur du ska ha burar/hagar, visa dem kullplaner vilka tider på året osv, visa upp avelsdjur, ja allt in i minsta detalj.
Prata med uppfödare runt omkring se vilka tips? de har, ta gärna med dig föräldrarna dit så de verkligen förstår vad det är du pratar om.
Sedan måste ni bestämma hur mycket du ska göra, betala osv. Jag la upp det snabbt och lätt att jag betalar allt, även vet.kostnader på en rimlig nivå, jag var till vetten men en av mina knuttar och fick en räkning på 400 kr av att hon klämde henne över magen och sa att hon hade en sjukdom som var omöjlig i detta läget (hon hade fått en riäl förkylning, det var allt). Iaf samanlagt med medecin blev det 600 kr (för ingenting), jag betalade ungefär hälften av det.

Visa planerana och visa att du har tid, pengar, kunskap och vågar möta en köpare full av frågor utan att de står bakom din rygg. Men tjata dig inte till en uppfödning, du kommer behöva deras stöd en dag, kanske inte idag eller om några månader men den dagen du kanske står där med en osåld hane utan bur och inga pengar, eller som jag vid en tur in till veterinären.
Lycka till! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com