Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 611 ggr
femman
0

Ny kanin med gammal?

Jag har en Jätte på ca 2 år som jag hade tillsammans med en äldre dvärgvädur. Den äldre kaninen dog för ca en vecka sen och nu har jag skaffat en Fransk vädur på ca 3 mån. Båda är honor. Jätten jagar den nya som blir jätterädd och springer iväg och gör allt för att fly. Jätten biter även tag i pälsen, inte aggresivt, men så det lossnar en tuss. Jag har försökt 3 gånger och det är lika varje gång.. Jag har oftast Jätten lös i trädgården och den nya i en kompostgaller bur, då nosar dom på varandra och Jätten ligger ofta brevid buren och beter sig lugnt. hur ska jag göra? Ska jag sätta ihop dom och låta den stora jaga tills dom lugnar ner sig? Jag är orolig att den nya blir skadad eller rädd..Hoppas nån har nåt bra tips? på hur jag kan lösa detta!!

Tina

Zvintos
0

Det brukar vara svårt att få två honor som inte vuxit upp tillsammans, att gå ihop.
Om det inte är på en väldigt stor yta dvs.

femman
0

Det är stor yta, oftast lösa i trädgården. Väduren jag hade var ca 4 år när jag skaffade Jätten som då var ca 3 månader, det gick jättebra, så jag trodde det skulle vara lika nu… Jag tror Jätten är lite parningssugen att det är det som är problemet..

TereseE
0

Belgiska jättar är ofta ganska dominanta av sig, kan vara därför det fungerade när hon var liten att sätta ihop med en vuxen kanin men att hon känner sig väldigt tuff nu när hon är äldst.

femman
0

Tror du hon kommer skada den nya? Hon ligger brevid buren hela tiden och den nya kommer fram och nosar och är nyfiken tills jag sätter ihop dom, då blir den nya rädd och stampar och springer. Jätten är så snäll när det är galler emellan.. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå!

TereseE
0

Om hon är snäll med galler emellan så kanske kan fortsätta att ha det så för säkerhets skull?

femman
0

Jag har bara en "riktig bur", vill inte ha ena kaninen i kompost hela året.. Jag ska försöka ett par gånger till, då står jag och vaktar i buren så jag snabbt kan ta bort henne, om det inte funkar så får jag bygga en till bur! Tack för alla svar!!Glad

TereseE
0

Lycka till!