Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4641 ggr
Kaninisen
0

NinniH - Havregrynsgröt?

Är lite intresserad hur du gör din gröt, skulle vara kul att se om hoppeskutt här hemma gillar det? :)

Gör man bara vanlig havregrynsgröt -utan salt- med någon frukt eller så till?

Det är inget speciellt havregryn som behövs eller så? Ska gröten svalna till rumstempererat? Hur mycket ger man?

Någon som vet hur man kan göra havregrynsgröt utan micro? Vår är trasig..

Hehe, nu blev det så där många frågor igen. ;)

Hermelina
0

Hm.. det är väll bara vanliga havregryn? utan salt förståss. Sen kasnke man kan toppa med lite frukt? :D Jag har givit det till mina kaniner,men dom gillade det inte..

Spisen kan man göra om man inte har mikro, vatten och havregryn bara och sen koka i ca 2 minuter och sedan svagare värme i ca en minut.

Så gör jag iallafall :D

Hermelina
0

Och juste, det ska ju såklart svalna och man ska ju aldrig ge för mycket ;)

OneSound
0

Jag brukar göra vanlig havregrynsgröt fast utan salt. Sen brukar jag blanda i små bitar morot och typ äpple. Lite olika frukter eller grönsaker beroende på vad dem fått dagen innan (: Sen brukar jag strö över lite havre eller müsli om det finns!

Mina kaniner älskar den (;

Aut viam inveniam aut faciam

Zvintos
0

Jag brukar ha ungefär 1dl mer vatten än havregryn.
Gör man 1 portion blir det bra att ha 1½dl vatten och ½dl havregryn.
Min gör jag iofs i micron, aldrig gjort på spisen.
Låter den svalna i rumstemp och sen blanda i lite smått och gott.

Är kaninen ovan, så ge någon matsked ungefär.

Hermelina
0

#4 haha jag har aldrig gjort i micro.. :P tycker det "ser godare ut" eller nåt när man gör på spisen.. x)

TereseE
0

Jag heter inte NinniH men kan berätta hur jag gör kaningröt. Kokar fiberhavregryn med vatten på spisen. Väntar tills det svalnar och ibland blandar jag i lite äpple-, banan- eller morotsbitar. Glad

Husberg
1

Jag har ett jätte bra recept på havregryns bollar! Min kanin bara älskar det! Jag hinner inte ens öppna inslaget innan tar tag i bollen och sätter sig i ett hörn och smaskar! receptet är busenkelt!

Du börjar med att hälla i tre mts havregryn i ett fat, ta sedan två mts super hett vatten och häll i fatet på gröten, rör om, låt det svalna lite och medans det svalnar tar du silver folie och klipper till ganska stora kvadrater, när "gröten" svalnat tvättar du händerna och gör små/mellan stora bollar av gröten (det lär bli minst tio st så förvara alla i en burk!) När du gjort många små mellan stora bollar tar du och slår in dem i silver foliet, häller i allihop i burken och stoppar in dem i kylen så att de stelnar. Du kan även riva morötter jätte fint och tunt som du sedan lägger som ett täcke över "bollarna".

av min kanin får kommer detta recept på skalan 10 av 10! O.B.S!!! Dom blir helt galna av det!

Kaninisen
0

Allt låte jätteebra, måste jag absolut  testa! :D

RabbitLower
0

jag brukar koka gröt och så river jag typ morötter och äpplen i :D så lixom dom inte tar upp o äter bara morötterna ellr så ;)

Kaninisen
0

Hur gamla bör  kaninerna vara  innan de får gröt?

Zvintos
0

#10: Så fort de börjar smaka av mamman, kan man börja ge litegranna.

Husberg
0

#11: Kan man ge en kaninunge på 1 vecka och 5 dagar finhackad havregrynsgröt?? Jag har en mateltecknad viltgrå kaninunge som inte fått lika mycket mjölk som de andra och är då lite mindre, skulle man kunna ge den kaninungen havregryns gröt i små mängnder?^^

Zvintos
0

#12: Tror inte det skulle funka, ungen är för liten.
Den har ännu inte börjat med fast föda.
Att ungen är mindre behöver inte betyda att den får mindre mjölk.
Den kan helt enkelt bara vara lite mindre. =)

Husberg
0

okej, tack, för att du skerv så här på #11: Så fort de börjar smaka av mamman, kan man börja ge litegranna. Förstod inte ifall det var när ungen var några veckor gamla eller mindre;)

Alla mina små ludna trollungar har öppnat ögonen nuXD

Zvintos
0

#14: Missade ett ord märkte jag. =P
Skulle stå när ungarna börjar smaka av mammans mat. =)

Husberg
0

hihi =P