Fästings medel
Hittade ett recept på fästingsmedel för hund som man kan göra hemma. Vet dock inte alls om det funkar på kaniner men det borde det väll göra ?
Ingridienser:
1 Liter vatten
1 kryddburk rosmarin och/eller timjan
1 msk vitvinsvinäger
1 vitlöksklyfta
Litte citronsaft
Gör följande:
* Koka upp en liter vatten tillsammans med vitlöksklyftan.
* Häll i en burk rosmarin och/eller timjan i vattnet och låt dra i minst en timme.
* Sila bort kryddorna & vitlöken.
* Tillsätt en msk vitvinsvinäger & citroncaften.
Klart. Värt att testa ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Men e det ok for kaniner att fa i sig vitlok? For de slickar ju pa sin pals osv..

#1 man ska "bada" dom i det. Men ja jag vet inte alls.
20 årig djurgalen moder*

låter ju bra om det skulle funka ;)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
LÅter ju jättebra. Tror inte vitlök är någon fara. Någon annan som vet säkert? :)

Måste bara putta upp och fråga om någon annan vet säkert :)

Putt ?
20 årig djurgalen moder*

jag tror då inte att det är farligt med vitlöken. När jag hade råttor så brukade jag ge dom vitlöksvatten som rensade luftvägarna… Jag vet att kaniner och råttor inte är samma sak, men jag antar att det inte är farligt att ge dom vitlök. ;)
ska man badda dom jah menar elr ska man bada dom?^^ tror inte mina kaniner skulle vilja bada^^
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Man ska bada. :) Badar en kanin jag har en gång/sommar redan, han har problem med tårkanalerna, och han blir så kladdig på kinderna (får naturligtvis hela året tvätta hans kinder). Men badningen 1 gång på sommaren gör att han inte har så mycket rinn i ögonen på ganska länge faktiskt. :) Som om hans ögon blir bättre av att bada, men det tror jag inte.
Hur som helst så har han inget problem med badningen. :) Ta en kattlåda, eller något annat som är lagon låkt.
vi får väll se hur det går;D kommer ihåg när vi skulle bada en hermelin vi hade förut eftersom veterinären sa det, gick inget vidare:/
// Hanna
#10 Hihi, ja, de är ju rätt bestämda av sig, hermeliner. :)
#11 får se hur det går med mina lejon^^
// Hanna

Putt