Hon bajsar som en häst
Har en dvärgvädur på nio veckor som bajsar otroligt mycket. Hon är inte rumsren (dvs. anvädna toaletten) än utan använder sig av hela buren. Jag har kollar runt lite hur ni städar och toaletten städas väl ungefär varannan dag och hela buren en gång i veckan, men så som min lilla pruttfia bajsar så måste jag städa hela buren varje dag. Vill bara veta, är allt okej med henne? Hon verkar vara lite rund om magen så jag kanske ska dra ner på pelletsen?
Hon har fri tillgång till hö och vatten och får 0,5 dl pellets på morgon och ca 0,25 dl på kvällen. Tänkte att det kanske är bättre att bara köra sallad/frukt på morgonen (hon kan väl äta det nu?) och sedan 0,5 dl pellets på kvällen?
Vet inte vilken mängd som är normalt. Men är magen uppblåst och spänd eller? Ser det normalt ut, alltså ingen diarré eller nåt?
Jag brukar låta kaninungar få fri tillgång till pellets tills de är ca 6-8 månader. Sen är det olika på vilken kanin det handlar om.
Mh, jag vet inte. Jag försökte känna opå hennes mage och den var väl lite mjuk, som vanlgit tror jag.
Har sett en liten klick som blött ner lite omkrimng, annars är ALLT som vanlgit, dvs. runda och hårda.
Tror inte det är något att oroa sig över. Jag vet ju inte vilken mängd det handlar om som du känner måste städas bort varje dag.
men ska du ge sallad så börja försiktig och lite i början.
jag tror i alla fall inte du behöver dra ner på pelletsmängden eftersom hon är på pass ung. Jag har då alltid hört att unga kaniner ska ha fri tillgång till pellets.
Okej, vi fick råd enligt uppfödaren med den mängden pellets sedan har jag gett lite mer på kvällarna än vad hon sagt.
Jag vbörjade igår och idag med att ge en halv morot, det är kanske något som satte igång magen för henne? För annars har hon bara fått provsmaka på gräs någon enstaka gång.
Usch, nu känner jag mig som en sådan jobbig förälder som tror ens barn är döende när den är förkyld men man vill ju sin kanin det bästa. ;)
Okej. Ja jag vet inte, jag bara tror. Bäst kanske skulle vara att visa med bild hur mycket hon skiter. Det låter säkert skumt, men du kanske bara tycker det är mycket fastän det är normalt. Så kanske andra med dvärgvädur kan säga om det är normalt eller ej.
men någon annan här kanske kommer med ett bättre svar.
Jag har haft dvv som skiter valdigt mkt! Det tycker jag e normalt iaf. :)
Jo, men så mycket på en dag! Min förra sket så mycket på en vecka säkert! Han åt iofs inte lika mycket hö eller pellets… Hm..
#7 Jag vet inte vad du kan gora, du kan inte ta bort pelletsen for en kanin som vaxer ska ha fri tillgang fram till den blir runt 6 mander.
Okej, jag visste faktiskt inte att pelletsen var så viktig. Ska det finnas i skålen hela tiden? Jag ger som sagt bara lite morgon och kväll. Tur att jag har er säger jag bara!
#9 Vet inte om det e "jatte viktigt" men jag tror unga kaniner behover det.
Men sen nar hon blivit aldre kan du nog utesluta pelletsen och sa ater hon bara gronsaker, vatten och ho. Om hon haller hullet uppe.
Idag när jag städade buren såg jag en iten klick bajs, dvs. lite lösare. Kan det ha varit så att det blev för mycket med en halv motor både igår och i förrgår? Hon har i alla fall fortfarande god aptit (säg någon dvv som inte har det;))…