Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1366 ggr
steelskaniner
0

Nejjj dumma cadillac

Idag när jag skulle rensa cadillac bur och hade lyft ut sockan i ute buren lyfte jag upp cadillac och satte han ovanpå buren.

Cadillac är väldigt vaktiv av sig när det gäller buren så jag var ganska försiktigt men han var hur snäll som helst när jag lyfte upp honom . Medans jag rensa tänkte jag att hans vaktighet säkert berodde på att han bor brevid en annan hane, och de bråkar direkt de ser varandra.

När jag var klar tog jag tag i han efter han nosat på mig. Jag var på ganska bra humör efter som han inte hade vaktat när jag tog upp han. Men då bet han mig i handen.

Jag försökte att inte tappa honom och han hoppade upp på min axel. då satte jag mig ner och klappade och lungnade ner honom efter som jag tänkte att jag inte skulle stressa honom.

Innan jag skulle sätta ner honom igen så skulle jag pussa honom på huvudet. men då hände det!

Han kollade upp och högg mig sten hårt rakt igenom läppen. så jag kanske måste till läkarn om det gör allt för ont. Iaf Så skrek jag till och han rammlade så klart ner på golvet. sen fick han värsta fnattet och anföll mina ben och skor eftersom han kände lukten av sage. han hoppade sedan in i buren och hoppade av allt för långt ifrån öppningen.
Och hoppade rakt in i flask hållaren som hade lostna efter som han biter i den när han är i buren.
Då slet han upp en bit i nosen och blodet bara forsade från min läpp och hans nos :S

Förlåt om jag skriver otydligt men jag har lite brottom.

Så nu vågar jag inte sälja honom till nån person som ska behöva tampas med honom. Funderar på om det skulle vara lungnast för honom att få somna in för han beter sig helvilt mot andra han kaniner Och försöker döda de direkt de kommer nära.

jag orkar inte ens börja träna eller bråka med honom efter som något gjot honom så vild. Gråter Han som var så snäll och fin för ett tag sedan :S

Vad tycker ni jag ska göra.

HextremO
0

Kan du inte omplacera honom till en som inte har andra kaniner? Och som har lite erfarenhet av "problem" kaniner?

Eller prova att kastrera honom?

Kristall
0

Usch. Rynkar på näsan

Kanske kastrering hjälper? Annars skulle jag nog avliva, man kan inte ha en kanin som beter sig sådär…

Eller sälja, fast det är nog inte många som vill ha en aggressiv kelkanin.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[aammE]
0

Testa att kastrera honom?

[aammE]
0

Ahaha, såg inte att de andra två hade skrivit innan mig. Skäms

steelskaniner
0

neej han hoppar super bra och är super fin men man kan inte hantera honom det går inte :S :'(

Tror inte kastrering hjälper han är ursinnig :S Som att han har ett utbrott.:(

[vildablid]
0

Jag skulle också omplacera honom till kaninvan men kaninlös person (om det nu finns…) eller ta bort honom..så han inte riskerar både din och dina andra kaniners ohälsa! Om det hjälper med kastrering så är nog det ett bra alternativ oavsett för en sån aggresiv kanin är ju inte något avelsmaterial alls :(

Hoppas han skärper sig så du kan ha kvar honom! :)

[aammE]
0

#0 Hur är det med din läpp nu då? :/ Borde du inte fara till läkaren och få en stelkrampspruta?

steelskaniner
0

Jag gjorde även världens upptäckt idag kan jag skriva.

Det var inte cadillac som hade rymmt in till eiyra utan det var sockan .:O

Inte för att det spelar någon roll efter som de har samma föräldrar och sockan åxå är brokad.

Anledningen till att jag trodde det var cadillac är att jag glömmt bort att sockan och cadillac fått byta bur efter som jag ville att sockan skulle stå nära eiyra eftrsom han inte är lika hanig som cadillac.

Och de är ju jäkligt lika så jag har tatt fel flera ggr X) Som när jag skulle tillvetrinären med cadillacs och kritans tänder. Råka ja nästan ta med sockan istället för cadillac XD

Åter till cadillac jag är himmla osäker :S Men jag tror inte någon skulle vela förbarma sig över honom .

Men om någon vill prova kan jag säker fixa transport och självklart skänks han då bort.

Fnyan
0

usch :o han naffsade mej igår åxå, men inte trodde jag att han kunde bli sådär vild :o

steelskaniner
0

#7 Neejdå jag kan inte ta sprutor jag börjar må dåligt och det svartnar framför ögonen Sist svimmade jag nästan :S

Dessutom är jag lite gamnmaldags av mig . Min morfar brukar alltid säga. "man ska härdas när man är liten så blir man stark när man blir stor" :)

Hemska dag :S Vi ska iaf grilla här hoppas det kan få mig på bättre tankar :S

Maiae
0

Ush säger som alla andra sagt, men hoppas verkligen inte att han somnaar in, men han kn inte vara så agressiv.

Mvh Maia

Zvintos
0

Hade det varit min kanin som gjort sådär, hade jag faktiskt valt att låta den somna in.
En kanin som beter sig väldigt aggressivt mår inte bra heller.
Att hela tiden känna att den måste vakta och vara på helspänn är oerhört stressande.
Om jag ska vara ärlig tror inte jag att en kastrering skulle hjälpa, men det är vad jag tror.

Du väljer själv hur du gör och jag hoppas det löser sig till det bästa.

Zekina
0

Har en kanin hane som också håller på så ibland. Han gillar uppmärksamhet, så jag bara ignorerar honom total, och då brukar han fatta att om han håller på så får han inte komma ut. Men han har blivit bättre efter att vi har fixat hans tänder.

steelskaniner
0

#13 cadlillacs tänder har blivit fixade.

Har bestämt mig för att låta han somna in. <3 :'(

[Wera]
0

#14 :/ Sa trist, hade en agressiv kanin forut ocksa, han fick somna in han med…

rabbitlove
0

min kanin sixten bet tag i min arm och hängde kvar i några sekunder tillslut drg jag bort hnom och det var för tre månadersen och nu har jag ett stort ärr

mamma tyckte att han skulle få somna in men jag gav honm en shans till och nu är han mitt lilla gossedjur så ge honom en schans till

[jakke94]
0

kan det inte vara något om könsmognad ? hur gammal är han ?

jag vet ju inte då det är min kanin men innan avlivning så hade jag försökt med kastrering.. det kan göra underverk!

[Wera]
0

#16 Jag har ocksa ett stort ärr i min arm efter kaninen (som jag skrev om i #15)

[Linsenhejhej]
0

#14: Neej :'(

Kan du inte försöka att kastrera honom först? (:

spiritedaway
0

Kanske testa låta han bo långt ifrån alla andra kaninerna, och se till att du absolut inte luktar någon annan kanin.

(För min första kanin vaktade sitt revir rejält. hon var världens goaste och bet aldrig, men gick man inte på hennes revir och luktade annan kanin då blev hon otroligt agressiv mot lukten. Och var man inte försiktig då kunde hon bita. Men bet alltså aldrig annars)

Och var han snäll bara för ett tag sen och inte alls betedde sig sådär så finns det väl ändå en chans att det är just för att han vaktar sitt revir?

Om du inte orkar pröva, kan du väl försöka omplacera honom till nån som inte har en annan kanin men som får vara beredd på hur han kan bete sig? Och om det går dåligt så får kaninen komma tillbaka till dig så får du låta honom somna in då.

Jag tycker det låter onödigt att bara avliva honom direkt utan att testa först eftersom han har varit snäll..

steelskaniner
0

han är snart ett år.

Men jag tror inte att kastr. hjälper :( Dessutom skulle jag inte vela sälja han till någon eftersom jag inte kan garantera att han inte kommer att bita lr nått. Sånna kaniner säljer jag bara inte !

rabbitlove
0

ja det är ju bättre än att det här är slutet för honm man blir ledsen när man tänker på det men om du inte hittar ett hem så är jag villig att ta i mot honom

Zvintos
0

#14: Trist, men tycker personligen det är rätt beslut.
Som det låter på din beskrivning så mår han inte bra.
Det är otroligt stressande att sitta på helspänn och vara aggressiv.
En kanin som först hugger en i läppen och sen hugger vilt omkring sig när han sätts ner, nej det låter inte i mina öron som en frisk kanin.

Dessutom är det väldigt få som faktiskt vill ta emot en kanin som är på det viset.
Har själv ägt en kanin som var ungefär som din.
I början var hon helmysig, men sen förändrades hon och blev helgalen.
Ena stunden var hon helmysig, för att i nästa hugga efter en.
Och det blev bara värre och värre.
Jag hade turen att hitta en som faktiskt ville ha henne trots det och visste om riskerna.
Såhär några år i efterhand om det hade hänt mig nu, så hade jag faktiskt avlivat kaninen.
Hennes syster var också väldigt knepig.

spiritedaway
0

#21 men hur länge har han betett sig sådär eftersom du skrev att han var snäll och fin för ett tag sen?

rabbitlove
0

avliva den inte snälla

steelskaniner
0

#23 Han var utanför när han var liten åxå alla andra kuta runt och hoppa men han har alltid vart lite ensam eller utanför eller vad man nu ska säga

rabbitlove
0

okej stakarn lider med honom och dig<3

Kristall
0

Jag tycker du gör rätt beslut. En aggressiv kanin mår inte bra.

Tänker du ta Eiyra (hon var väl hans mamma?) ur aveln också eller? (:

spiritedaway
0

När började han bitas? Hur många gånger har han gjort det?

steelskaniner
0

#28 ja tror det. men hon bits ju inte. han kan ha ärvt det från sin pappa han bet i början .

[Linsenhejhej]
0

Gör det som känns rätt … Oskyldig

spiritedaway
0

har pm.at dig!

rabbitlove
0

mig eller??

[Wera]
0

#33 Antar att hon menar tradskaparen! Annars skulle det sta t.ex. #27

rabbitlove
0

jaha kej du bestämer det är din kanin gör det som är bäst för honom=p

Veero
0

oj, uschRynkar på näsan

Har haft en kanin som hoppade och bet min syster och mig och min syster fick åka in till akuten för han slet av n bit av armen.. Men jag älskade han och ville inte avliva han så tränade han så han blev tam tog ett år så blev han verkligen en ängel och gjorde aldrig något dumt igen!

Har även en hona nu som hoppade och bet en i bena då och fick andvända transport bur för att fånga in henne men samma med hon så jobbade jag med henne och ännu ör hon inte fullt tam, kan bitas ibland men inte alls som förut. Heltkart tam så man kan bära och kela men mycket sällan hon bits nu :)

Så din kille går nog att göra tam.. men bara man orkar att jobba med han :) Gö det det du känner käns bäst!

Fnyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Snobben naffsade lite i början, det var nog för att vi höll på med han exakt helatiden samma dag som vi hämtade han, för det var ju första dagen han naffsade ganska mycket, sen när han började lita på oss slutade han ju direkt.
Knappast något ärftligt, varken från cadillacs mamma eller pappa skulle jag nog tro.

Tarkie
0

Jag skulle avliva kaninen. För så agressiv ska dom inte vara fast dom börjar få hormoner.

En aggressiv kanin är en olycklig kanin.

lennartsdotter
0

Tycker som dom flesta andra att du har tagit ett bra beslut.

Synd men sant

Kram!

[Tovab]
0

kan det inte vara att han är i tonåren? Han är kanske riktigt agressiv då. Tycker inte du ska avliva han. Ha kvar han och se om det släpper efter ett tag

[Angel88]
0

Jag skulle aldrig acceptera att en kanin bet mig så, om det inte vore att han var rädd..

jag hade tagit bort honom… eller kastrerat honom… aggresiva kaniner ska det inte avlas på

mina kaniner hat aldrig bitis eller ens nafsas

spiritedaway
0

Från det som är skrivet tycker jag det låter som att kaninen mycket väl kan ha reagerat på lukten av andra kaniner och därför beter sig sådär.

För jag hade en hona tidigare som vaktade sitt revir väldigt noga och började morra så fort hon kände lukten av en annan kanin. Annars var hon världens goaste. Men man var helt enkelt tvungen att se till att man inte luktade annan kanin när man gick in till hennes bur/rum. Då kunde hon bitas. Det hade ingenting med tonåren att göra, hon gillade bara inte andra kaniner på hennes revir.
Men hon var inte anti-kaniner heller, för hon älskade en kompis kanin så länge de var utanför reviren.

Men jag hde ingen annan kanin så den fick ju vara lugn oftast. Men utifrån den berättelsen tycker i alla fall jag att det låter väldigt likt min historia och att det handlar om revir.
Kanske skulle kaninen må bra av att bo som ensam kanin utan att behöva känna lukten av de andra?

Kanske kommer attackerna ifrån just lukten av den andra kaninen, för hankaniner brukar ju slåss rätt rejält med varandra.

Jag hade gärna velat göra ett försök och låta honom bo på balkongen här eftersom jag har andra kaniner inomhus. Men efter att ha diskuterat saken med min sambo blir detta tyvärr inte av.
För blir det inte bättre har vi tyvärr inte riktigt råd med ännu en utgift i form av avlivning.
Önskar bara att någon skulle kunna ge den lilla killen en chans. Det behöver ju inte ens handla om någon lång tid. Det märks väl rätt snabbt om det handlade om revir eller om kaninen är allmänt aggressiv. Men då gäller det ju att han hamnar hos nån som inte har någon annan kanin, kanske helst inget annat djur så inget ska stressa honom.

[Wera]
0

Att kastrera tror inte jag kommer hjalpa han tror jag, for min agressiva hane var redan kastrerad och han var anda agressi sa som sagt fick han somna in, fast det var en person som kunde hantera han - min kompis! Men hon fick inte ha fler kaniner alls :/
Jag forsokte salja han med men ingen vela ta emot han.

Och samma med hans bror, han var ocksa kastrerad! Men han var anda agressiv, fast med tiden blev han snall :P

thexclub
0

#42: Håller med. Av det trådskaparen skrivit tycker jag det verkar röra sig om att hanen vaktar sitt revir och om det var min kanin skulle jag absolut testa kastering innan avlivning. Vad har man att förlora?

the vanity, it becomes insanity

Kristall
0

"När jag var klar tog jag tag i han efter han nosat på mig. Jag var på ganska bra humör efter som han inte hade vaktat när jag tog upp han. Men då bet han mig i handen.

Jag försökte att inte tappa honom och han hoppade upp på min axel. då satte jag mig ner och klappade och lungnade ner honom efter som jag tänkte att jag inte skulle stressa honom.

Innan jag skulle sätta ner honom igen så skulle jag pussa honom på huvudet. men då hände det!

Han kollade upp och högg mig sten hårt rakt igenom läppen. så jag kanske måste till läkarn om det gör allt för ont. Iaf Så skrek jag till och han rammlade så klart ner på golvet. sen fick han värsta fnattet och anföll mina ben och skor eftersom han kände lukten av sage. han hoppade sedan in i buren och hoppade av allt för långt ifrån öppningen.
Och hoppade rakt in i flask hållaren som hade lostna efter som han biter i den när han är i buren.
Då slet han upp en bit i nosen och blodet bara forsade från min läpp och hans nos :S"

En kanin som blir sådär knäpp när han känner lukten av en annan hane kan inte må bra tycker jag… att han hugger en gång kan vara förståeligt, men att han hugger sin ägare rakt genom läppen, inte slutar hugga och skadar sig själv?

steelskaniner
0

Han verkar blibit helt vrickad :S Han var fin och så för 3 mån sen och förut högg han inte utan nafsa bara . men nu på senare tid så har han blivit helt galen han har panik anfall. Jag vet ej vad de är med han :S :( Jag får nog tyvärr be min låssas pappa ta bort honom idag han mår inte bra.

spiritedaway
0

#44 mm precis. Jag skulle ha gett kaninen en chans till, kastrerat och sett till att han inte behöver bo nära de andra kaninerna. Och se till att kanske ha en särskild tröja och tvätta händerna när man ska hantera honom.
Jag tycker det är synd att man bara väljer att avliva direkt utan att testa om det beror på en sån simpel sak som att han vaktar reviret.

#45 att han lyckades skada sig själv lät ju bara som en olycka. Det blev en situation där kaninen blev stressad. Jag tycker inte det låter konstigt att det blev två bett om kaninen vaktade sitt revir, vilket jag tycker det lät som.

#46 tråkigt :/ men du tar ju beslutet.

minkaninester
0

Omplacera honom till expert.

Tycker inte du borde ta bort honom, tänk efter lite, är någon männsika så argsinni (stavning?) som sparkas med mer dödar man jag inte den, right?

Men du tar beslutet, det är din kanin, kan bara önska dig all lycka!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

#48: Nej, men sådana såpass argsinta/aggressiva/extremt labila personer som "ser rött" gör oftast något dumt som ex misshandlar/mördar någon.
Dessa åker då i fängelse.
Och i vissa länder/delstater tillämpas även dödsstraff.
Så jo, ibland dödar man aggressiva/extremt labila människor.

Även om det är fel att jämföra djur med människor.

spiritedaway
0

man kan inte riktigt jämföra människor och kaniner sådär.

men jag tycker som ni nog redan förstår att kaninen borde få en chans..

Kristall
0

För kaninens skull tycker jag att det är bra att hon låter honom avlivas. Jag tror att chanserna att han blir bättre efter kastrering/ägarbyte är ganska små, och då så förlänger det ju bara hans lidande.

spiritedaway
0

#51 Men vad är det som säger att kaninen mår dåligt? För jag tycker verkligen bara det låter som att det har med reviret att göra. Kaninen kanske på en gång skulle bli bättre om den får slippa känna lukten av andra kaniner? Det krävs inte ens lång tid för att testa det. Den lilla kaninen är bara 1 år och har nyss börjat sitt liv och jag tycker inte man bara ska ge upp på en gång och anta att kaninen alltid kommer att vara agressiv. Det behövs bara några extra dagar för att se om det har med reviret att göra eller ej.

Tarkie
0

#52 Varför den mår dåligt? Skulle du må bra av att bara se rött?

spiritedaway
0

#53 men av det vi har hört så kan man inte säga att kaninen ser rött hela tiden eller hur?

Om ni hade en kanin som blev sjuk så undersöker ni väl ändå saken före ni tar steget till att avliva?
Och i det här fallet tycker jag det är samma sak. Jag tycker inte bara man avlivar en kanin utan att undersöka och i alla fall konstatera att det inte är något annat som är fel.

Vissa djur kan ju visa agressivitet för att de är sjuka. Och låter ju som att kaninen haft problem med tänderna förut, kanske är bäst att kolla så att de fortfarande är bra så att kaninen inte har ont pga det.

Men i det här fallet tycker jag det enbart låter som att kaninen försvarade sitt revir för att hon luktade annan kanin. Även fast hon visste att kaninen hatar andra kaniner.

Jag tycker helt enkelt att man inte bara avslutar någons liv sådär genom att bara anta saker.

Tarkie
0

#54 Anta saker? Han är aggressiv.

minkaninester
0

#54 Jag håller med dig - om man går till en veterinär, de säger kanske att han inte har 100% i skallen, då kan jag ändå förstå att man tar beslutet att avliva men absolut inte annars.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

spiritedaway
0

#55 En kanin är inte alltid agressiv bara för att den försvarar sitt revir på det där sättet. Hon luktade annan kanin, och han reagerade på det. Det kan mycket väl vara så, och det kan vara värt att testa om det berodde på det tycker jag.

Jag hade en kanin som inte gick att lita på om det luktade annan kanin på hennes revir, men alltid annars så var hon världens snällaste.

Minns att jag hade hållt i en annan kanin med mina handskar, och sen skulle jag gå och rengöra hos min kanin. Jag la ifrån mig vantarna, och min kanin började morra och attackerade och bet i handskarna.
En kompis gick också in en gång även fast jag hade varnat och hon luktade annan kanin, och kaninen bet henne i kinden.

Men som sagt, det var enda gångerna hon ens visade minsta lilla agressivitet.

Skulle det då räknas som att kaninen är agressiv och måste avlivas?

spiritedaway
0

#56 mm precis. Och i alla fall försöka hålla kaninen borta från andra kaniner. Så att den absolut inte behöver känna att reviret är hotat eller hur man ska uttrycka det.

Maiae
0

#46 Så synd, men det är nog det ända bästa:(

Mvh Maia

[Wera]
0

Har inte orkat lasa allt i traden! Och har inte orkat "lagga mig i for mkt" men jag maste bara saga nagra saker.

Har kaninen alltid varit "agressiv" och annfallit eller e det har forsta gangen?
Jag skulle aldrig avliva en kanin bara for den var agressiv en gang, det har verkar vara ganska "brutalt" och hugga flera ganger i strack! Men en gang var det. E han lugn och snall nu, nar du inte luktar kanin?

Jag valde att avliva min agressiva kanin for han var agressiv jamt! Hela tiden! Jag fick lov att vanta tills han var inne i sin bur (han hade fri tillgang till gard) och sen lura in han i en transport och sen mata han, jag kunde inte ens stoppa in handen i buren. Om han inte vela in i buren alls, fick jag mata han i garden. Sa han fick somsagt avlivas.

Men om han bara hade varit agressiv i vissa stunder, som din kanin nar du luktar en annan kanin, skulle jag inte avlivat han. Skulle testa att alltid se till att inte lukta annan kanin, elr salja han till en som inte har kanin och som e van vid kaniner. Sista utvagen e att han ska avlivas.

Toaden
0

Jag har läst om kaniner som fått tumörer i hjärnan och får panikanfall.

Om kaninen nu får riktiga panikanfall, som sådana du beskriver borde han avlivas, men jag tycker du ska ge honom en chans till. Men blir han galen av andra kaniner så borde du avliva honom, eller försöka hitta någon van kaninägare utan kanin som kan ta sig tid med honom.

[Tovab]
0

jag tycker inte du ska avliva han. Prova istället att kastrera han

steelskaniner
0

och alla han har vert aggresiv i 3 mån ungefär och det blir bara värre och värre

#51 tror samma

spiritedaway
0

#63 har han fått somna in?

steelskaniner
0

idag ska han det

spiritedaway
0

Okej, tråkigt :( Hoppas sista resan till veterinären går lugnt, och att allt går bra.
Alltid tråkigt när ett djur ska dö.