Hur ska vi få kaninerna att bli vänner?
Vi hade två kaninsystrar. Den ena dog. Vi skaffade då en ny men den gamla syrran verkade inte gilla den nya kaninen. Hon sprang på henne. I dag lät vi dem träffas igen och då låg de nos mot nos oh det såg ut som om de försökte stirra ut varandra.Jag blev rädd för att de skulle bita varandra så jag särade på dem. Den nya kaninen är cirka 8 veckor, den andra fem månader.
Det är inte alltid kaniner kommer överens.
Det är helt enkelt sånt man får acceptera.
Vissa trivs helt enkelt bättre själva.
Andra går inte ihop med vissa personligheter.
Det är sällan jag hört två honor gå ihop, som inte bott ihop sedan de var små.
Men undantag finns ju.
Jag tror chansen är större att hon går ihop med en kastrerad hane. =)
Svårt att få ihop 2 honor som inte bott ihop sen ungar. Hona + kastrerad hane brukar mycket lättare att funka ihop :)
Instämmer helt med #1 och #2. :)

Men, vad kan det ha betytt när de låg nos mot nos och stirrade på varandra?
Första gången de träffades så började de putsa varandras päls. Det såg ut att gå jättebra. Det var inomhus, på neutral mark. Men när jag satte ned den nya kaninen i "den gamla" kaninens bur så sprang den gamla på den nya. Som om hon ville markera revir. Nu bor den nya i en bur ovanpå den utebur där den gamla bor. Jag har byggt en mer "klassisk" kaninbur som jag omgärdat med ett nät. De båda burarna är förbundna med en trappa. Men denna trappa tar jag bort för att skilja dem åt.

släpp ihop de och låt det tjura mot varandra de kmmr nog göra upp om rangen sedan . ryker kanske lite päls men inget mer :)

Du ska inte sätta in kaninerna på den enas revir för då kan du räkna med att honan som bodde där innan alltid kommer försvara sitt revir. Om du vill ha de i samma bur får du antingen köpa en ny eller städa ut en av burarna riktigt ordentligt.
the vanity, it becomes insanity

Men kan man låta en så liten pys (sju veckor) tampas med en så stor (5 månader)?
Kan den stora bita ihjäl den lilla? Kan de skada varandra allvarligt?
Jag orkar inte med mer elände.
Om ni vill läsa vår lilla - men sorgliga – kaninhistoria så finns det beskrivet på:
#8: Jag tror nog det blir bättre om kaninerna bor i varsina burar.
De hör ju ändå varandra och så, utan att behöva "slåss" om utrymmet.
Speciellt när den lilla är såpass liten ännu.

Tack för alla svar, för resten. Det uppskattas. För jag är inte en van kaninmänniska.

Hur stor bur har du? Kan du inte sätta in den lilla i en mindre bur i den stora kaninens bur så får dom lära känna varann utan att det blir bråk. Det är inte självklart att det ska funka, men med lite tålamod så kanske du får dom att gå ihop.
Du bör egentligen rengöra buren med desinfitionsmedel, eller byta bur. Sedan sätta in de tillsammans, på en gång i buren. Annars går det nästan helt säkert aldrig. Då kaninen som redan bott i buren har gort buren till sitt revir, och dit får ingen annan kanin komma då. För då blir det slagsmål.
Men jag är tveksam till om det går alls…