en fråga!
hej jag har en blåda som nästan tar upp halva buren men klara vill inte boa i den så kan jag ta ut den eller kan det vara ett skydd för ungarna när dom blir rädda? och vareje gång så har hon födit ungarna i mitten vet ni varför eller är det vanligt? jag är väldigt tacksam för svar=p
Är hon instängd i buren hela tiden eller har hon bara buren till toa, mat och viloplats? Det gör ju inget om det är en stor bolåda i buren så länge hon får komma ut och skutta av sig när hon känner för det.

okej a det får hon varege dag men om det blir många ungar så måster ju dom ha jätte mycket plats?
Är du säker på att hon är dräktig nu då?

och kanten på blådan är ganska hög kan dom komma upp ändå?

ja hon är ng i andra veckan litte till känns det som och hon har rotat i ströt mm.. typ femte till 13 dagen och hennes spenar har svulnat hon är ganska spänd runt magen men men vi får väl vänta och se men det är bra att vara förbered ifall att det kmmer små flodhästar och hon har blivit mer ivrig och litte surare=x kan det vara ngt?

Men har hon börjat boa redan, för oftast gör dom ju inte det förrän strax innan dom ska föda. Har du henne i en stor bur nu då?

ne inte riktigt hon har bara grävt och fixat litte a ganska 50 gånger 100
#6: Hon kan ju ha börjat boa med halm.
Står ju inte att hon boat med päls.

50x100 är inte en godkänd bur för en lilla tysk vädur…

ne jag vet men hon ska till uteburen idag=p hon står bara ine när det är kallt och det ända hon gör i sin bur är att äta och sova mm.. men hon har fi tillgång till mitt rum man kan seja att hn är en fi gången kanin=p

Bur står alltså ALLTID öppen? Annars tycker ändå du ska skaffa en större bur till henne…

ja det gör den hon har även en kattlåda som hon går på=P det är jätte kul att hon använder den jag ska ta ut henne i trefackaren snart=p

I en tråd så finns de bilder på burarna, och de står iaf ovanpå varandra. Vet dock inte vem som bor i vilken ;P
#9 Vad söt hon är.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

tack ja jag vet men det var för att jag skulle damsuga och skura golvet hihi anars står dom nere båda två det är sixten som va där nere men nu bor både på golvet=p

#15 hehe ok :)
/Sanna

Men flytta henne nu, buren är alldeles för liten, ingen ide att sätta in bolåda i en bur som hon inte ska vara i sen när ungarna föds, för jag antar att det är så du menar att hon ska få ungarna i en större bur. Det är ju inte kallt nu, så att du behöver ha henne inne. Du kan väl inte ha henne springande lös i ditt rum utan uppsikt heller, hon kan ju käka på kablar och sånt.

a men kan fixa ny kamera och ta fler kort när dom är i hagen mm…

Men vad är det för bur du ska flytta henne till då, är den nog stor för henne och ungarna?

en tre fackare med större utrymme än en vanlig sådan=p

kan det vara därför mamman inte tar hand om ungarna för att hannen är i samma rum isånafall tar jag ut honom=x

okej jag vet men jag har inte på strömmen och det är bra jag sparar så mycket el pengar=P

Men du skriver ju att du ska flytta mamman till en annan bur.
Nej, det tror jag inte har nåt med det att göra, men om hon har bott i en för liten bur och inte haft ordentlig bolåda så kan det ju kanske bero på det, bara en liten fundering.
Vad då "har inte på strömmen" ??? och "sparar elpengar" inte betalar du väl för elen själv heller?

jag menar elen men kej kan det ber på att buren är för liten? ne jag tar inte fler kullar på klara

Jag fattar ingenting om detta med elen.
Kanske kan det bero på det, om honorna inte har bra förutsättningar för att få en kull, bra bur, bolåda, bomaterial mm så kan det ju mycket väl hända att dom inte bryr sig om att ta hand om ungarna.

Stress är nog en rätt avgörande faktor med. Om hon står i ett rum med t.ex höga ljud runt omkring sig, kan hon bli stressad och inte ta hand om ungarna på bästa sätt. Kaniner är ju väldigt känsliga för ljud och mycket rörelse.
/Sanna
Hur gammal är du?^^ Oavsett om strömmen inte är på så är det inte bra för kaninens mage, Jag har en skiss på en bolåda(O.B.S! Skissen har jag gjort själv så den är kanske lite otydlig, betydligt större i värkligheten!^^

#29 hon är 13, snart 14 tror jag..
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
okej^^ Tycker inte att du ska ha henne frispringandes i ditt rum där det finns kabblar att gnaga på, om jag vore du skulle jag inte ta några så farliga risker!

Jag tror absolut att en för liten bur kan vara orsaken… när bolådan dessutom tar upp halva buren blir det ju ännu värre… en 100:as bur är ju litet även för en hona av mindre ras med kull…

En kanin som väger mellan 3 och 5 kg ska ha en bur som är minst 0,7 kvadratmeter, kortaste sidan ska vara minst 60cm och höjden minst 60cm, så din bur är alldeles för liten.

kej men den är faktiskt en meter lång och a det är ju klart jag har sju bra bolåda till salu och jag behöver ju en den senaste veckan eller om några dagar kanske i morgon=Psyskon här hema så stress kan det nog va men får man flytta honan till en annan miljö då isånafall gör jag det om inte honan stressar upp sig skriv vad jag ska göra och finns det ingen sm har en

hej igen jag undrar om man kan ha en transportbur som födsel låda???

Men du hade ju fixat en bolåda redan, varför ska du ha en transportbur då? Visst det går säkert, men du måste ju bestämma vad du ska ha, både beträffande bur och bolåda.

a men jag vet inte vilken som är bäst för henne?
#37 Det är nog bäst att ha en låda med kant på, annars kan ungarna råka följa med ut när de diar mamman.

a men det är en kant på transport buren=p
#39 Kanten som finns på transportburar är alldeles för liten. Skaffa en ordentlig bolåda istället. Bättre att göra allt så bra som möjligt, särskilt som den här honan inte klarat sina ungar tidigare.
Jag tycker du ska göra det bästa för kaninen, ifall du känner dig stressad inför kullen och vill hitta något snabbt skulle jag endå göra det som är bäst för ungarna och kaninen. Att ha en bolåda med riktig kant är det bästa alternativet!

okej tack men min blådas ingång är ett strt hål funkar det? men anars är et nog inte försent att köpa en blåda=p

hur bska man göra när man ska städa till kaninerna? men tänk om klara blir stresad och biter i hjäl ungarna jag är väldigt nervös inför kullen så skriv vad ni brukar göra innan kullen kommer inför födseln förberedning mm…

Jag brukar inte göra nåt annat än att ha en bolåda, eller om jag har dom i uteburar på ben med en bodel, att se till så honorna har tillräckligt med bomaterial. Dom brukar fixa allt själva.
Angående städning av bur så får man ju inte vara och röra eller städa i boet förrän ungarna börjar skutta omkring själva, den övriga delen av buren kan man ju städa.
Rabbitlove kan du inte försöka vara lite tydligare i skriften, förstår nästan inget? Menar inget illa:)
Klipp klorna på henne, annars kanske hon river ungarna, sen så ska du inte vara för mycket med henne utan låt henne va ifred så kommer hon inte känna sig stressad. Precis som #46 skriver så kan du städa den delen av buren där hon bajsar och kissar mest + där hon inte har boat. Ta inte ut henne eller något liknande när hon har fött sina unger under de första dagarna jag brukar låta min hona vara i 4 dagar sen får hon komma ut och röra på sig;)

okej tack ne jag vet du är ju så snäll men när man ska titta hur många ungar och vilka sm är döds ffödda vart tar man honan då??
du kan köpa kompostgaller som de flästa kaninägare har. Du kan köpa det på bauhouse för 100kr för fyra nät tror jag, det var länge sedan jag köpte sånna så jag kommer inte diräckt ihåg;)

Men det är ju bara att flytta honan från buren, i en annan bur, under ett burgaller eller var som helst bara hon inte är kvar i buren.

okej tack hon har börjat att ba litte nu=p

hej hon boade lite i natt<3 hppas dom kommer och att klara tar hand m dom=p
om hon boat inatt har hon säkert fött ungarna nu, honor brukar rycka sig några minuter innan de ska föda;)
Lycka till, visa gärna bilder när dom kommit!

okej men bara med halm\hö så inga ungar än men jag visar självklart bilder på dom när dom kommer tack=p

hej vad har ni som underlag i era bolåder till en dräktig hona???
jag andvänder överdrivet med halm eftersom ungarna är nakna och blinda när de föds.

kej men funkar hö lika bra?

#57 nej, hö funkar inte lika bra… hö ska ätas och boas gör man med halm. Halmen värmer, det gör inte höet…

okej tack men varför har man hö som man låter dom boa med då och inte bara halm?

man låter dom bara boa med halm? eller hur menar du?
Jag har iallafall alltid halm till mina kaniner och alltid haft.
Om det är så att dom vill boa med hö, så finns det, men dom väljer halmet före höt.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

okej va bra tack

okej va bra tack

hej nu har klara boat i sin bolåda och täckt för öppningen med halm jag hoppas att dom kommer och i9 sånafall att hon tar bra hand om dom och om hon är en bra mamma så ska jag kanske ta en till kull på henne nästa år=p dom kommer typ nästa vecka hoppas att det inte blir för många ungar då kanske hon lämnar några utav dom håll tummarna för klara att hon ska klara födseln och att ta hand om sina ungar nui har jag tagit ut henne i uteburen och hon har mycket plats och jag har överdrivet med halm i buren som hon boar med tack så mycket bilder kommer när dom blivit litte äldre vill inte riskera fler ungar bara för att jag inte kan hålla fingrarna i styr ursäkta stavningen men hinner inte ska till farmor nu ska med tåget hej då=p

Bra ;D
/Saralindh

hur går det för din kull då hyltebarn?

Inte födda ennu,
Nellie har boat och rivit igen två ggr nu,
sur har hon också blivat (A) <3
/Saralindh

okej klara typ huger äfter mig hela tiden när jag tex ska ge henne mat ch det är inte kul men man får ju något i jengäld hihi du måst ta med en utav dom när dom är mycket äldre så kan din ch min kanin träffas

ofc ^^*
/Saralindh

varför krongla till det?
Jag har en hona som boade MED hår 1 vecka innan födsel. Jag trodde hon var tom, men så rev hon mer hår och la ungarna vid sidan av det gamla boet. De flesta honor gör som mallen, men det finns undantag kan jag övertyga om.
Dessutom hade hon en bolåda/hus men valde att lägga boet utanför. SÅ märker man att hon lägger boet utanför, ta ur bolådan och ge dom utrymme istället. Går hona dessutom innomhus å inte behöver ombonat för vind och dyl. så ännu mer lägligt att ta ur bolådan, å kanske bara ha hylla.

kej tack det var så jag tänkte men nu br hn i uteburen och hn har bat eller börjat i bolådan=P

hej jag undrar om att om jag råkade streesa upp klara veckan innan födseln kan hn bara skita i ungarna då eller??? för jag ska klippa klorna på klara och jag vet inte hur jag ska jöra för att in te stressa upp henne vet ni???

Min lilla doriz boade med en massa gräs för hon fick vara ute och springa av sej, och så ko jag dit då såg jag att hon hade massor av gräs i munnen:) och sen va de en gräshög inne i boet…..men nu är ungarna 3 veckor och skuttar omkring ute i buren:)

gud vad rligt att dm lever blev dom födda ute nice=p

nej inte uteute i sin utebur=P jag ska visa bilder på dem men kommer i nåt annat inlägg……

kej bra

Yapp
Rabbitloven använd kommatecken och punkt! Det är oerhört jobbigt att läsa dina texter. Läs även tråden om hur man ska skriva. Det är väldigt jobbigt att du inte (antagligen) läser innan du skickar ditt meddelande och ser att du inte skriver hela ord utan bara några ord. Skriv även bolåda och inte blåda för då måste man räkna ut vad du menar med det du skriver.
Det är många som sagt det till dig, och försök göra något åt det! Man blir trött i huvudet när man måste räsa en text utan komma, punkt och när det står konstiga ord. Vi vill inte vara taskiga, men försök åtminstonde så att det blir nå¨gon skillnad.
Läs även lite innan du tar en kull, och tänk efter varför och om det blir tjuvparning så får du ta ansvar som ägare att antingen kastrera kaninen eller döda ungarna när de föds för klara tar ju inte hand om sina ungar och det är inte lönt att fortstätta på en sådan hona. Först säger du att du ska bara låta henne föda de och se vad som händer och inte para om henne, men nu har jag sett i ett inlägg att du tänkte para om henne om ett år? varför det? du skadar henne och stressar bara upp henne när du vet att hon inte kan ta hand om en kull.
Tack för mig!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Angåend dessa ''100x50'' burar: Jag mätte min för ett tag sen och den är bara 98x49… (cm) Lite förundrad blev jag allt…

kej köpte du den i djuraffären??? dom går inte att lita på dm da att sixten var en renrasig hermelin men då sa jag ne det ser ni väl att han inte är ch dom bara j det var en uppfödare som lämnade in honom här a vist ne sa jag det är ju man på honom ch hans örn är ganska mycket längre än en hermelins=p

hej hur fta tittar ni till era kaninungar ch ser m dom mår bra är den tre gånger i veckan eller är det olika?? jag vill ju inte störa för mkt så att hn kanske lämnar dom igen!
Ursakta annu en gang! Men jag vet inte hur manga ganger folk har sagt at dig att satta punkt (.) och stor bokstav! Man forstor inte vad du skriver nastan, jag har iaf. det valdigt svart att tyda texten!

kej förlåt!

men hur ofta tittar ni till era kaninungar?
jag är jätte rädd att stressa upp henne så att hon lämnar sina ungar=x
jag är tacksam för svar<3

ja jag vet det men om klara tar hand om dena kullen så får hon fler schanser så klart. jag ska bättra mig på mitt skrivande=p

Jag tittar till ungarna en gång om dagen.
Jag tittar pa ungarna varje gang jag matar/ger nytt vatten till honan (1-2 ganger om dagen) fast bara en gang om dagen nar de e nyfodda. (Tittar bara sa de tinte finns nagon unge utanfor boet eller nagon dod unge)

Men varför ska du para Klara flera gånger? Hon har redan fått kullar så att det räcker tycker jag. Du borde sätta Klaras välmående i första hand, framför vad du vill.
Om du nu får köpa andra kaniner och till och med en iller, som du skrev på iller.ifokus, så kanske du ska skaffa en annan hona och starta upp aveln med.
/Sanna

okej nu är ju klara typ höggravid och jag kan inte göra ngt åt det. Och klara ska inte ha några fler kullar äfter dena men om hon tar väl hand om dom så ska ju hon få en till i framtiden=p och jag har bestämt mig för att bara ha kaniner inga illrar och om ungarna överlever tar jag en ur den kullen och då fixar inte jag fler kaniner=p
Hur många kullar har Klara fött? Jag har hört att 4 kullar är max på en fullvuxen kanin. Eftersom det stått i flera inlägg här att hon fött många kullar tycker jag att hon inte ska få fler kuller, även i framtiden! Kaniner är inga leksaker de är riktiga djur, djur ska leva som ett djur ska leva, det är vi människor som valt att avla på kaniner, även om man tycker det är kul att få ungar ska man se upp till kaninen. Men det är vad jag tycker!
Jag tycker att du ska följa alla bra råd du får från seriösa uppfödare som faktiskt har svarat på dina frågor, det kan även vara till hjälp!
#90 2 kullar _(sorry om jag inte fick svara)
_
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

okej jo det fick du tack ja det är bra okej jag tar inte fler kullar på henne om ni tycker att det inte är bra med för många kullar
#92 om hon sköter denna kull om du vill ha en till om ett år så kan du para henne. Då har hon ju fått vila ett helt år:)
// Hanna

ja det var det jag skrev förut=p
men vissa här tycker att det är en dålig ide men om ungarna blir lämnade så får ungarna komma till din hona va?=x

hej nu har klara flyttat på boet igen så att det ligger i mitten av buren=x
men ska jag låta boet vara eller flytta det till ett utav hörnena???
#95 ta kort? så vi ser hur buren ser ut nu uppefrån:)
// Hanna
#95: Jag skulle låta boet vara.
Uppenbarligen vill hon ha det där.
tack! #90;)

Alltså när kommer Klaras ungar, vet du när exakt dom parade sig?
Om hon inte tar hand om dom och du ska försöka sätta dom till en annan hona som har ungar så får det inte skilja mer än några dagar mellan kullarna. Sen kan du ju inte sätta en massa av dina ungar till en kaninmamma som redan har tillräckligt många ungar heller för då kommer det ju ändå att sluta med att det dör ungar för att det är för många och alla inte får tillräckligt med mat.

#99 om hon skiter i ungarna ska förmodligen min hona Nellie ta hand om dem.
/Saralindh

ja det vill hon säkert men sorry kameran gick sönder här om dagen men jag får låna min kompis kamera då kan ni få se men det är nästa vecka de=p
Min nya kull som nu är 1 vecka och 1 dag var från början 9 st nu är dom bara 5st, jag vet en uppfödare t.ex som fick 8st i en kull bara 2 överlevde bara för att det vart för mycket ungar.

okej ja i min förra kull var det nio ungar men hon sket i alla ne jag vet inte riktigt när hon parades det var ju som sakt en tjuvparning men man ser ju sen förra kullen att det är i tredje veckan

#100 Men hur ska din hona kunna ta hand om både sina egna och hennes då om det blir många ungar och kom ihåg att det får helst inte skilja mer än 2-3 dagar i ålder mellan ungarna för att det ska gå bra.
Jag har gjort så en gång men då fick ena honan en unge och en annan fick 7 och en av dom 7 fick flytta till den honan som bara hade en unge, men dom var födda i stort sett samtidigt och det gick bra.
Du måste ju tänka igenom det noga så du inte riskerar dina egna ungar, för man vet ju inte hur honan reagerar.

kej men vi kan ju testa och jag tror att dom kommer att komma väldigt på varandra alltså kullarna=P

vilken dag tror ni att ungarna kommer gissa bara=p

#102 Uppfödaren som mina kaniner kommer ifrån hade en kull på 9 ungar och alla överlevde..
/Saralindh

#104 Vi vet ju inte en om dom föds samtidigt, men vi hoppas.
Och som Matilda sa, vi testar och ser hur det går.. Om det inte funkar så.. aa.
/Saralindh

okej va bra men när tror du artt ungarna kommer=P

Någon gång i veckan förmodligen (;
/Saralindh

ja det är så spänande och det svåraste är att låta dom vara eller hur man blir förblindad av dom

Konstigt att ni inte verkar veta när era honor ska få ungar, ni måste väl veta när dom har parats och då föds ungarna oftast 30 dagar senare. Ska man föda upp kaniner så måste man ju hålla reda på när honorna ska få ungar.
Tjuvparningen måste du väl ändå veta när den var, eller lät du dom fortsätta vara tillsammans?

Jo, men för att gissa måste man ju veta vilken dag dom parades.
Det jag egentligen menade var att Hyltebarn och Rabbitlove tror att deras honor ska föda samtidigt, men sen så tror Hyltebarn att hennes ungar kommer den här veckan medan Rabbitloves kanin bara är i tredje veckan, jag får inte ihop det riktigt.
Så gott som alla våra kullar (och det är många, säkert 60-70) har fötts på dag 30 eller 31, oftast dag 30, nån enstaka på dag 32 och en på dag 28 men där överlevde inga ungar.