Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1321 ggr
DEMNJA
0

(S) - Teddyvädursungar i Norrbotten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag två svarta hanar kvar i A-kullen (födda 21 mars) som behöver nya hem lagom till den 16 Maj. Kan tingas mot handpenning redan nu. Säljes med härstamningsbevis!

Läs gärna mer på hemsidan Rosågårdens kaniner

Rosågårdens Alec

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Rosågårdens Alec igen

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Rosågårdens Albus

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Rosågårdens Albus igen

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

TereseE
0

Jättefina båda två! Men tror du inte att de kan vara zoblar…?

DEMNJA
0

Det är jättesvårt det där, men jag hittar ingenting brunt på dem överhuvudtaget och jag tycker de ser svarta ut trots allt. Kameran busar lite med färgen!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Puttar upp med nya bilder på mina små killar :)

Albus uppe - Alec nere

Dessutom sänkt pris!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Brun zobel är en jätteskum färg tydligen ändras färgen när dom blir äldre men du kan ju kolla om dom har zobelglans i ögonen i så fall är dom ju zobel.

Trasdockaa
0

#7 Nja… skumm och skumm… de flesta färgerna ändras med åldern på kaninen, det kräver bara att man lär sig att skilja mörka zoblar från svart :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

DEMNJA
0

Hur ser zobelglans i ögonen ut? Alec på den undre bilden ser ju lite brunaktig ut på bilden men är samma färg som brorsan Albus på bilden ovanför.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

sofiian
0

Oj vad jag blev frestad att köpa en till kanin. Men tyvärr så ska jag flytta till hösten (för att börja gymnasiet) och mina föräldrar är väldigt motvilliga till att ta hand om ännu en kanin. (kommer endast kunna ta med mig en av mina kaniner)

Men jag hoppas verkligen att du får dessa sötnosar sålda Glad

DEMNJA
0

#10 det var synd! Du bor ju dessutom hyffsat nära och jag skulle förmodligen ha kunnat fixa transport åt dig :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Zobelglans är att ögonen skiftar i rött i solen eller starka ljus, det lyser liksom igenom rött. Jag har haft brunzobelungar som inte heller varit bruna utan sett svarta ut men ändå lite blaskig svart, men dom har haft det där röda i ögonen.

DEMNJA
0

Tack för tipset, då ska jag kolla det! :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Inte en tillstymmelse till röd glans i ögonen.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Trasdockaa
0

Rubinglansen behöver inte synas det minsta på mörka zoblar. På ljusa brunzoblar absolut! Men dessa bär då också på antingen vit rö anlag eller ryssanlag, vilket inte en mörk zobel gör.

DEMNJA
0

Men jösses vad ni ska ställa till det för mig! ;) *skämt å sido*

Men liksom… om de kan se svarta ut och inte har några särskilda tecken som säger om dom är brunzoblar eller inte, då är det ju egentligen helt omöjligt att verkligen veta…?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Trasdockaa
0

Nej nej, absolut inte omöjligt att veta ;) Man får checka efter zobel i pälsen. Skicka mig bildet på när de är 10-12 dagar så ska jag hjälp dig :)

Linnet
0

Jag har haft mörka zoblar, som i princip sett svarta ut som ungar och där har alltid rubinglansen synats i ögonen. Hur ser man zobel i pälsen då?

Är det kanske så att teddypälsen inte ser lika svart ut som vanlig blank kort päls? Har en känsla av att när jag haft svarta lejonhuvade så har manen och kjolen sett lite blekare ut än den övriga pälsen. Men vad har dom i stammen då, finns det zobel?

DEMNJA
0

Mamma: svart wienertecknad

Mormor: Madagaskar brokad

Morfar: Svart wienertecknad

Pappa: Kanel

Farmor: Kanel wienertecknad

Farfar: Havanna

Och ännu längre bak finns:

"brokad viltgul/blå vit" (fråga mig inte vad som menas med det…!

Mera madagaskar brokad (1 till)

Isabella wienertecknad

Mera svart wienertecknad (2 till)

Mera havanna (1 till)

G/S japantecknad

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

Jag kommer få träffa en av honorna i juli :D (Y) För min kompis granne ska ha en av dom ^^ åker till min kompis i Råneå i juli nämligen ^^ hihi<3

DEMNJA
0

Jasså känner du Nathalie? :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

#21 Nej, känner Greta och hon bor typ granne med en som tingat en hona från dig, vet inte vad hon heter :P

DEMNJA
0

Ahaa! Jag förstår ;)

Det är bara en som tingat en hona av mig eftersom det bara blev två honor och den ena stannar ;)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Jag tror ju inte att du har några zobelungar med den stammen, så dom är säkert svarta då.

DEMNJA
0

Nee det känns ju inte så troligt… svart finns det ju däremot ganska gott om..

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Trasdockaa
0

#25 Sen är ju också frågan om hur många av dessa som uppfödarna är 100% säker på är svarta med. Eller om de är mörka brunzoblar. I holland och tyskland vet de flesta teddyuppfödarna ofta inte ens att det finns något som heter zobel. Lättast vore ju att para med en zobel. Zobel + zobel kan bara få zobel + ryss och vit rö. Meeeen sen är frågan om du kanske helt enkelt bara ska skriva svart ev mörk brunzobel på h-bevisen så förklarar du det för köparna vad som gäller.

Linnet
0

#18  brokad viltgul/blå vit är ju antagligen en japantecknad gul/blå brokad kanin med viltanlag. Det blir ju en trefärgad kanin.

DEMNJA
0

Nu är det bara Rosågårdens Alec kvar! :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

hjartelyckanskaniner
0

Tänkte säga det med brunzobel och ''rubinögon'' i solen. Det är på zobelsiames blå och blåzobel:) har inte sett det på bruna ungar.

När jag skulle kolla färgen på en unge så gick jag till en duktig uppfödare som födde up zobelsiames bruna. hon lyfte upp ungen jag hade probelm med färgen, och satte sedan ner honom och sa att han bar brunzobel för att ögonen inte lyste rött i solskenet. Har kommit ihåg det sedan dess:) och det är 2 år sedan jag fick den ungen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

Även brunzobel har rubinögon, har haft brunzobel kaniner och dom har haft rubinögon. Har även frågat Birgit Lundberg om det och fick till svar att alla zoblar och zobelsiameser har rubinögon. Blå eller brun kan man skilja på klofärgen också.

Trasdockaa
0

Självklart har brunzobel rubinglans med! Det har jag ett gäng bevis på här hemma i gården! :)

[Wera]
0

Hade en brun zobel white lejonhuvad dvv, han hade rubinglans. Hade en brun zobel siames dvv/dvv fuchs hona och hon hade också rubinglans. Hennes döttrar i samma färg också (fast de bar på vit rö också för de har fått ryss ungar)

hjartelyckanskaniner
0

Hade ju korthåriga. Jag har inte sett mina bruna skifta färg i ljuset! Konstigt, menmen

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

DEMNJA
0

Tråden kan låsas!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Trasdockaa
0

Skönt att de blitt sålda! :)