Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1201 ggr
Ciccikaninen
0

Nybörjare

Hejsan allihopa! :)

Nu skall jag lära mina kaniner hoppa, och jag har aldrig nånsin lärt en kanin hoppa, så det är alltså första gången. Jag undrar bara om ni kan ge mig lite tips? och råd om hur jag lär mina kaniner hoppa på bästa sett? :D

Kramar Cecilia.

Husberg
0

När du ska börja att hoppa med dina kaniner måste du först seltränat dem, när en kanin hoppar för första gången kan den inte hoppa 45cm på en gång utan man måste ta en sak i taget, jag började träna min kanin när hon var en månad gammal med bara tre cm, tänk på att inte hoppa för länge med kaninen och både förare och kanin ska sammarbeta! En kanin som hoppat i minst en timme kan lätt börja tröttna… Sen tycker kaniner om också att hoppa terräng, det är bra att skifta, se till bara så att inge rovdjur finns i närheten. Om du vill ha en stor yta att träna på rekomenderar jag att du lägger upp hinder på en fotbollsplan (bara ifall ingen spelar fotboll dära) Jag brukar sätta upp raka och krokiga banor på dem=) Tänk på att inte rycka i kopplet, eller släpa kaninen över hindret. Hoppas att detta hjälper dig lite afll;)

Rero
0

En jätte bra bok där det står allt från början är Kaninhoppning 2 :)

[BonnieL]
0
Ciccikaninen
0

Tack för alla svar :) Jag är tacksam!

PrinzeZz
0

det finns artiklar om det.

jag brukar göra såhär.

vid tre månader startar jag med sele och koppel, när kaninen sedan är helt selvan lär jag kaninen att hoppa genom att sätta upp en bana på ca 3 hinder. hindren brukar ligga på 5 cm ungefär.

när kaninen kan hoppa dessa hinder höjer jag till 10-15 cm och lägger till fler hinder. jag tränar i max 20 min max en-två gånger i veckan, den första veckan kan jag träna upp till hela tre gånger men bara för att få igång kaninen att tänka över och frammåt eftersom jag tycker kaninen "tappar" lite av vad den lärt sej om man går för länge utan hoppträning. Sedan är det bara att fortsätta.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Maiae
0

Jag tycker att man ska läsa Kaninhoppning 2 för att lära dom bästa grunderna.

Mvh Maia

thexclub
0

Lättast är det ju om man får hjälp av någon som kan visa, ifall du känner någon som håller på med Kaninhoppning kan du ju fråga om ni kan träna tillsammans :)

the vanity, it becomes insanity

Ciccikaninen
0

#6 Jag har inte den boken, men kan kolla på skolans bibliotek, men det är ganska litet… Annars kan jag ju alltid be min syster låna den från stadsbiblioteket eller vad det nu heter :p

#7 Hm, jag känner ingen så. Men min syster Emma lärde sin kanin Tyra hoppa med en gång typ, första gången klarade hon fyra pinnar högt! Men hon är 3 år gammal. Min kanin är inte så lättlärd har jag märkt x/