Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 8839 ggr
thexclub
7

avliva kaninungar

Hur avlivar man lättast nyfödda kaninungar?

Jag har ju troligen fyra "tjuvparade" honor och kommer avliva alla ungar som ev. föds direkt.
Hur avlivar ni era ungar?

the vanity, it becomes insanity

[Niike]
1

_Har missat den tråden totalt, men läste den nu. Fan vad sjukt ! Hoppas ingen blivit dräktig iaf, dock är väl den chansen väldigt liten =/<3

_Avliva ungar kan man ju göra på hur hemska sätt som helst (kasta i marken, dränka osv), men om man ska göra det på ett lite stillsammare sätt tror jag att man kan hälla något som är giftigt att inandas på en trasa och typ hålla för ungens ansikte.
Det är vad jag har hört, men det finns säkert andra (bättre?) sätt.

Jag har aldrig behövt avliva någon unge så jag kan inte hjälpa dig bättre.

aliciia
0

#1 det m trasan är Olagligt, från många år tillbaka

Salladshataren
0

Jo, man oftast brukar nacka dem. Men jag har hört att man förstör deras magar och då lider de istället.

Jag har nackat kattungar och fåglar och de led inte. De dog direkt. Om man ska nacka dem så ska man slå dem huvudet emot betonggolv eller vägg. Eller knäcka nacken med något tungt och hårt som yxa till exempel.

Sen kan man be jägare eller annan kunnig person om man inte är van att avliva djur själv. Har dock avlivat djur själv…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Niike]
0

#2 Okej. Har hört talas om att någon har gjort det nämligen, fast jag minns inte när (kan ha varit innan det blev olagligt). Men då vet jag :)

Sashhi
0

* ryser * Skulle ALDRIG klara av att avliva ungar på det sättet.

Not your mom, not your milk.

thexclub
0

#1: =/ 
okej, jo det är ju egentligen inte så svårt att ta livet av några ungar, men man vill ju inte att de ska lida.. tack iaf!

#3: okej, tack för hjälpen.

[Niike]
0

#6 Förstår det! Hoppas det löser sig gumman =)

Zvintos
1

Såhär säger iaf lagen:

Tillåtna bedövningsmetoder: 
- Bultpistol
- Kulvapen
- Slag i huvudet
- Elektricitet

Utdrag ur 17 §:
Enstaka sjuka, skadade, eftersatta eller av andra skäl frångallrade fjäderfän och kaniner får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål eller, för mindre djur, genom att bakhuvudet slås mot ett hårt fast föremål.

Slaget ska utföras på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet.

Tillåtna avlivningsmetoder:
- Avblodning av medvetslösa djur
- Dekapitering av medvetslösa djur *Δ
- Halsdislokation av medvetslösa djur *Δ
- Slag mot huvudet *Δ
- Huvudskott
- Distansavlivning
- Narkosmedel, injektion m.m.
- Narkosmedel, inhalation.

* = för vissa viktkategorier krävs dock inte medvetslöshet
Δ = ålders- eller viktbegränsat

Sedan står mer från sidan 23 och framåt.
Blir för långt inlägg att ta med allt här.
Men där står iaf vad som är tillåtet och inte.

Stormviskaren
0

förlåt om jag låter dum nu. Jag vet att de om de nu blir några bebbar inte är meningen men varför måste du avliva dem då? ja menar du kan ju ha kvar dem och sälja dem. kaniner är ju inte särskilt svårsålda. Men är de så att de är inavel så förstår ja.

thexclub
0

#8: åh, tack!! :)

#9: det är väldigt stor risk att det blir inavel, då flame är bror till Chevy, son till Candy och barnbarn till Sera. Jag vill inte föda upp några inavlade kaniner och jo, det är svårt att få sålt på kaniner här. Dessutom har jag inte tid för massa ungar nu heller..

Zvintos
0

#10: Så lite så. =)

Salladshataren
0

Jag har märkt att Emmy har fått mail och PM hur oseriös hon är.

Till er som har skrivit pm och mejl till Emmy: Ni vet inte ett enda skit vad som har hänt med Emmy's kaniner. Och respektera hennes val!

Stormviskaren
0

#10 aha okej. då förstår jag dig. Här är det långa listor med folk som står på kö på kaniner men ingen på marsvin.

Hoppas verkligen att de inte blev några bebbar.

Zvintos
0

Jag kan iaf säga att jag tycker du gör helt rätt som avlivar!
Inavel kan vara bra när den är planerad och man vet vad man gör.
Men en tjuvparning är inte kul, vare sig det är inavel eller inte.
Anser jag att kaninerna inte är lämpliga som föräldrar (ex pga dåligt temperament eller annat), hade jag också tagit bort ungarna.
Så stå på dig, bry dig inte om vad alla andra anser.
För de vet som sagt inte all fakta, eller hur dina kaniner är osv.

Att skriva otrevliga PM och anklaga någon för att vara oseriös, när man inte har all fakta, det är bara fegt och väldigt fel.
Och även om man har all fakta, så är det ändå fel att anklaga någon.
Ska man vara otrevlig, tycker jag man lika gärna kan hålla tyst.
Allt går att säga på ett trevligt sätt!

MarHai
0

Tycker det är rätt av dig att avliva. Det behövs inte fler "oönskade" kaniner. Jag skulle också ha avlivat.
Stå på dig tjejen! :)

Det lättaste sättet att avliva nyfödda ungar är att slå huvudet emot en kant.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

thexclub
0

#14: precis! en av kaninerna är ju inte ens min, det är en foderkanin. Och jag vet inte ens om jag skulle få ta ungar på den (vill inte det heller dock)
Sen förstår jag inte hur folk tänker när de menar att jag ska behålla ungar med ev. defekter när jag varken har tid/plats/pengar. De kommer ju ändå behöva avlivas isåfall, om jag inte får sålt på dem..

men somsagt, folk får gärna fråga, det har jag inget imot. Men att komma och klaga utan någon fakta alls är bara lågt. Har fått typ 5 mejl från "folk" (kan även vara samma person) med hotmails som "1213442352" som jag antar endast är tillfälliga för att klaga… att man orkar ;P

thexclub
0

#15: =) känns bra att fler tycker samma sak.
tack för rådet!!

MarHai
0

Haha så moget att inte ens säga vem man är om man ska gnälla! Den personen får gärna maila mig också!

Solbackens kaniner

thexclub
0

#18: ellerhur ;) jag har svarat typ "om du vågar berätta vem du är, eftersom jag antar att du har kif eller på något sätt är involverad i kaniner så kan du gärna få komma över/ringa, så kan vi snacka"

inget svar..^^

MarHai
0

Wow vilken modig person ;D

Solbackens kaniner

matilds
0

Tycker också du gör rätt! :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Lill-Kotten]
0

herregud vad hemskt ! döda kaninungar, nejnej .. hur kan man döda ett djur? jag skulle aldrig klara av det. usch..

Miiah
0

#22, visst det kanske är hemskt. Men är man tvungen, så är man.

Salladshataren
0

#22 Ja, ibland är det nödvändigt att avliva djur. Om man inte vill plåga ihjäl dem vill säga…

[Lill-Kotten]
0

är man verkligen tvungen så ska man göra det rätt iallafall, inte slänga i marken eller slå dom i huvudet?;s.. ge en spruta. Det skulle jag göra om jag verkligen var tvungen.

thexclub
0

#20: yeah, fick ett ganska komiskt svar nu ;'> men ska inte skriva ut det här ^^

#22: du får mer än gärna pma mig så kan jag förklara varför jag vill avliva ungarna.

Salladshataren
0

#25 Man KAN, man FÅR göra så. Helt enligt jordbrukverkets regler…

matilds
0

#25 Så, hm. Om dina hona skulel bli tjuvparad och få 7 missbildade ungar (inte så troligt men vi säger så), skulle du ta alla 7 till veterinär och avliva? Det kostar väl runt 300-400 att avliva en kanin eller?

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Salladshataren
0

#28 Inget är omöjligt ;)

thexclub
0

sen är det väl ändå mer stressande för ungarnas att ta från mamman, åka iväg till veterinären och avlivas, än att man tar de från mamman, dödar de direkt, snabbt och smärtfritt?

MarHai
1

Haha avliva nyfödda kaninungar med spruta *asg*

Solbackens kaniner

[Lill-Kotten]
0

#28, kosta vad det kosta vill. Ingen ska få lida.. om man då inte har något sätt som man är 100% säkert på att dom inte lider på.

thexclub
0

#32: okej tack då vet jag vad du har för åsikt :) och jag respekterar att du står för den åtminstonde, trots att du saknar fakta om vad som hänt…
men denna tråd handlar inte om varför, utan om hur. Och jag har fått svar nu :) du får ändå, fortfarande, gärna mejla om du vill disskutera

Taci
0

#32, bara för man avlivar själv så betyder det inte att djuret lider.

Jag har också missat att de blivittjuvparade! :S Hoppas det inte blir några ungar :) Lycka till hur som helst!

MysanMinGodis
0

jag tycker synd att man ska avliva dom, jag tycker att man kan sälja dom,

[Lill-Kotten]
0

#35, jag är inte säkert, men jag tror att det är typ är chans för inavel eller något med dom ev ungarna. Ska nog inte säga så mycket när jag inte är säker.

MarHai
0

Men läs! Det är SVÅRT att sälja!
Hellre avliva när dom är nyfödda än när dom är några månader.

Solbackens kaniner

[Zoie]
0

vad hemskt :/ men måste man så måste man.. :) Jag hade aldrig hört att man fick avliva en kanin hemma om den är en kaninunge :O
Lycka till ! <3

Pajjen
0

om man nu tvunget ska så !!
BRYT NACKEN AV DEM!
det andra att drønka och sånt e for jevligt!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

MysanMinGodis
0

#37: Men ursäkta då! du behöver ju inte bli så arg, HARREGUD!

Salladshataren
0

#39 läs #3 och #8

Tina-lin
0

Ställ samma fråga på ett annat forum som kanin-net eller liknande, detta är fullt med småbarn som tyvärr inte förstår att livet inte alltid är en dans på rosor och att döden ibland är det bästa.

Du kan ju alltid höra runt med hunduppfödare, tror det är kloroform som registrerade uppfödare får köpa på apoteket. Pratade med en hunduppfödare innan som sa att man blötte ned en trasa med det och höll det tätt emot munnen tills djuret inte andades=smärtfritt slut. Men det får man bara köpa som registrerad hunduppfödare. Kanske kan vara ett tips? att kolla runt om man inte klarar av att slå huvudet i någon hård vägg (detta görs även på valpar som till exempel föds med gomspalt).

Salladshataren
0

#40 Om du hade läst tråden så hade Martina inte sagt till. Men det verkade som att du inte hade läst hela tråden…

aliciia
0

#42 det är olagligt för små djur..

[Lill-Kotten]
0

#42 det är olagligt med trasa på kaniner.

[Lill-Kotten]
0

oj, såg inte att #44 redan skrivit det. hoppsan.

Tina-lin
0

#44 är det? Fast man får använda det på valpar? Chihuahua valpar är ju till och med mindre i storlek än kaninungar..Jaha ja. Ja då är väl det bästa att slå dem hårt emot en stenvägg. Det går fort.

Tina-lin
0

#45 Fast man behöver inte ha det på trasa det var bara ett exempel. En uppfödare hade in ånga i någon slags "burk", "mask" som kaninen sedan fick andas in. Är det kloroformet som är förbjudet eller trasa?

Tina-lin
0

Nej det är ju inte förbjudet

Tillåtna avlivningsmetoder:
- Avblodning av medvetslösa djur
- Dekapitering av medvetslösa djur *Δ
- Halsdislokation av medvetslösa djur *Δ
- Slag mot huvudet *Δ
- Huvudskott
- Distansavlivning
- Narkosmedel, injektion m.m.
- Narkosmedel, inhalation.

[Lill-Kotten]
0

ahaaa..

Zvintos
0

#49: Jo, det är förbjudet att göra det själv.

"17 § Hundar, katter, rävar, minkar, kaniner, gnagare, tamillrar, primater, fjäderfän, strutsfåglar och övriga fåglar får avlivas genom en överdos av narkosmedel för inhalation. Sådan avlivning ska utföras av en veterinär. Kravet på veterinärt utförande gäller dock inte vid avlivning av försöksdjur.

En veterinär får låta en annan person avliva djur med narkosmedel om detta sker i enlighet med bestämmelserna i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2002:57) om veterinärs rätt att förskriva och tillhandahålla läkemedel i anslutning till djursjukvård och djurhälsovård. Veterinären är dock skyldig att själv fastställa att djuret är dött. "

"18 § Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur."

Tina-lin
0

#51 Ja men det skrev jag ju inte att det var tillåtet utan att jag vet att registrerade hunduppfödare kan få dispans vad gäller detta och att man därför kan höra runt med olika hunduppfödare!

Frida-H
0

redan skrivet ^^

Tina-lin
0

Läste igenom reglerna och kan tala om att Bagarmossens djursjukhus inte följer det till pricka. Står Hjärtstick får endast utföras på medvetslösa djur. Och när jag för två år sedan avlivade min katt där och sprutan inte ledde till att han dog så stack honom honom i hjärtat och då var han vid medvetande…

psyko
0

Det är aldrig kul att behöva ta någons liv, hon gör ju inte det för att vara elak. Hon jar inte parat sina kaniner bara för att hon tycker att det är så kul att ta livet av deras ungar sedan. Läs hennes tidigare tråd så att ni vet bakgrunden.
Dessutom kan det vara inavel inblandat och då kan kaninungarna få dåliga åkommor.

Tina-lin
0

#53 Som jag skrev i mitt första inlägg vet jag inte om det är kloroform men något slags narkosmedel är det som vissa hunduppfödare använder och ett sånt slut tycker jag personligen känns "lättast"

PaaatyPalm
0

Skulle personligen inte klara av o döda ett djur, då skulle pappa få göra det isåfall. Men förstår att du måste göra det, inavel kan ju gå som det går :/

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Zvintos
0

#52: Jo, men du skrev att du trodde det var kloroform
Och jag ville mest tala om att det kan det inte varit, då man får inte använda Eter eller Kloroform för avlivning av djur överhuvudtaget.

Men dessa uppfödare har väl fått dispans för att avliva hundar.
Får de då avliva kaniner?
Gäller dispansen då? *fundersam*
Vet inte hur det gäller hundar, men kaniner måste iaf fått lugnande innan de ens få avlivas med inhalationsmedel.
"_Allmänna råd till 8 kap. 17 § __Vid avlivning av kaniner med narkosmedel för inhalation bör djuret vara sederat (ha fått lugnande preparat)." _Har dessa uppfödare tillgång till lugnande, om det nu ens får ges av någon annan än veterinär? Kan ju vara bra att veta. =)

KvirrZ
0

Du gör helt rätt Emmy! fattar inte hur du kan få skit för detta…
Att få 4 honor dräktiga av tjuvparning pga av att några jävlar släppt ut dina kaniner är inget du ska behöva ta.

Och ni som gnäller och tycker hon ska sälja, det är svårt! hon har redan en hane kvar från sin förra kull som hon inte fått sålt, och han är 11 månader! Hon har tagit allt ansvar för honom även om hon inte fått honom såld, om hon inte skulle bry sig, då hade hon ju kunnat avliva honom när hon inte fått honom såld eller hur?

Att avliva hemma innebär inte att det ger smärta, gör man det snabbt och effektivt så är det absolut inga problem.
Tex på ridskolan där jag rider, där avlivar de sina egna hästar med ett skott, just för att de ska slippa allt med transport och stress. ett skott går snabbt och ger inget lidande.

Som sagt, du gör helt rätt, stå på dig! och jag står åtminstone bakom dig så som många andra.

- Mvh Emma

flikkan
0

#59 Vääldigt bra skrivet.  Håller med till 110%

Kawaiih
0

Om jag skulle ha de problemet så skulle jag åka till veterinären och avliva med en spruta. Men de skulle jag aldrig ha nerver till att göra så jag skulle försöka att ge till nån djuraffär som tar emot djurungar. Alltså om dom är friska när dom kommer ut….

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

psyko
0

#61 Tyvärr så vet man inte vad kaninungarna då kommer till för hem. De kan komma till en toppenbra familj men lika gärna kan de bli ormmat eller säljas runt till en massa människor när de blir vuxna.

PaaatyPalm
0

#61 men det är ju inavel :S ?

20 årig djurgalen moder* 

thexclub
0

tack till alla som backar upp mig :* det är inte lätt att avliva kaninungar, särskilt inte eftersom jag redan haft kull och vet hur underbar och glad man känner sig när kaninungar föds. Lyckorus! Sen att man ska ta livet av allihop känns… inte bra. Men det är tyvärr vad som måste göras.

Folk med eventuella klagomål, somsagt får ni gärna pma eller mejla mig. Jag förklarar gärna, och snälla, stå för era åsikter istället för att gömma er bakom en fejkad hotmail. Det är bara så patetiskt och jag tar inte ens era hot på allvar. Kom och slå ihjäl mig då, =)

Salladshataren
0

Ja, det är så jävla sjukt att Emmy ska få en jävla massa skit. För att det finns massa idioter därute som släpper ut ens djur.

Dem som tycker Emmy är så oseriös, jag tycker ni borde komma fram och stå för era åsikter. Än att skriva mail till henne under annan adress. JÄVLA FEGISAR SÄGER JAG BARA! Som inte kan stå för sina åsikter utan gömmer sig.

Jag blir så jävla förbannad, både på dem som släppte ut Emmy's kaniner och dem som anklagar Emmy för att vara oseriös utan ha fakta överhuvudtaget. Hoppas väldigt mycket att de läser detta inlägg, så de inser att de är fega skitar. Fy fan vad jag mår illa av personer som inte kan stå för sina åsikter. USCH!

*morr*

MarHai
0

Håller med #59 och #65.

Emmy, skit i dom. 

Btw så ska jag avliva de eventuella ungar som Valentine föder om en månad. det var också en tjuvparning. Varför skriver ni inte annonyma mail till mig?

Solbackens kaniner

Devin
0

Ville bara varna dig så att du inte kastar ungen hårt i ett marmor golv eller likanande för då kan det vara så att ungens mage spräcks och inälvor m.m rinner ut.
Det blir en lång och plågsam död.
Att slå en sten i huvudet eller att knäcka nacken på är nog ngt jag skulle rekomendera. Men som jag ser har du redan fått massor med bra tips?. Hoppas det inte tog ! :)

[Lill-Kotten]
0

beställ en spionkamera, då får du reda på vem det är , OM den/dom person/personerna gör något liknande igen. Hoppas verkligen inte det händer något värre med dina kaniner :/

thexclub
0

#66:
1. du är medarbetare
2. du har stor uppfödning
3. du har status
;)

#67: okej, tack för tipset! alltid bra att veta :)

#68: tack för tipset! :)

thexclub
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asså jag skulle ju uppskatta om ni åtminstonde kunde stava ordentligt..

paronskrutten
0

#70 Hahahaha, att denne inte kan stå för sin åsikt är ju lite kul. Resten är bara patetiskt.

Helena

Frida-H
0

#70 omg… Stackars föräldrar som har en sådan liten psykopatunge :O

Kan för övrigt hålla med majoriteten om att du gör helt rätt :)

[Niike]
0

Emmy, du gör HELT RÄTT.
Du känner att du inte har pengar/tid/plats för kaninungar, så varför skulle du då INTE avliva dom? Hur bra mår kaninerna om dom inte får uppmärksamhet, och bor trångt? Hur bra mår du om du känner att du inte har råd med dom, inte hinner med och inte har plats?
Alla som tycker att kaninerna ska få leva för att det är bäst för dom, kan ju tänka efter lite först innan dom skriver.

"Åh, hur kan man döda ett djur!?" tänker många verkar det som.
"Hur kan man låta ett djur lida", tänker jag, och även många andra här inne. Det är djurplågeri att låta ett djur lida. Det är inte djurplågeri att döda ett djur, smärtfritt!

Du gör det som är bäst för alla Emmy, så skit i vad töntarna som inte vågar stå för sin åsikt säger. Dom fattar ju ingenting ändå. Undra om dom skulle tänka annorlunda om dom satt i samma sits…

Skulle vara grymt kul om någon som är emot avlivningen vågar stå för sin åsikt!!
Håller tummarna för att ingen av honorna blivit parade!
Hoppas allt löser sig <33 :*

MarHai
0

Kontakta hotmail och be dom spåra adressen :)

Solbackens kaniner

Salladshataren
0

LOL, Make my day Emmy :D

Devin
0

Haha, vilka poetiska brev du får x)

Salladshataren
0

Ja, spårar upp adressen :D

thexclub
0

#73:Tack!
längesen vi snackade btw, vi får göra det snart? <3

#74: får göra det =)

#71, #72, #75, "76: x'D

[Niike]
0

#78 Absolut <3

LolloT
0

jag skulle slå dem hårti ngt !

Miiah
0

Asså nu får ni ge er!
Alla ni som säger att hon är oseriös osv, vad är det med er?!
Om det hade varit er själva då hade ni inte varit oseriösa eller hur?
Herregud säger jag bara.. Nej jag ska inte säga något mer.

Emmy, stå på dig och skit i vad de andra säger, de har ingen aning om vad dem själva säger antagligen.
Du gör rätt i det du gör och du har många som står bakom dig ser jag:) Mig blandannat ! Hoppas allt går bra

Siggen
0

:( Tycker du gör det bästa.. Taskigt o skriva det som h*n skrev i mejlet.. "Jag ska döda dig i natt jävla hora" typ.. För att du ska döda nyfödda kaninungar, som antagligen är inavlade och du inte KAN ha kvar.. Usch, skulle bli jätte ledsen.. Men, men.. Stå på dig.. De seriösa tycker du gör rätt, och du själv, det är ju det som är viktigt! :)

Tusen kraamar…

Mvh Sigrid

denisesalomonsson
0

Fyfan va patetiska alla som säger att du gör fel är, du gör det helt rätta emmy, helt klart. Hade jag varit du hade jag gjort precis samma sak, vad ska man annars göra? inavel är inte bra om man inte vet vad man gör och har planerat allt, iavla gör man bara för att få reda på om nån i släkten har bettfel m.m. dom som tycker att du gör fel kan ta sig nån stans ! :@

Du gör helt rätt Emmy, stå på dig, vi vet att du gör det rätta :) !

Clariiz
0

Emmy du gör verkligen helt rätt!

Jag skulle själv göra samma sak om jag var i din situation.
För det första kan ungarna få en masa problem just eftersom de är inavlade.
För det andra, har du inte tid för dem just nu. Så de kanske blir skygga, eller att dina andra kaniner får mindre tid?

Något avlivningssätt jag tänkte mig är väll ganska humanskt, men väldigt mordisk iof. :P
Hugg huvudet av dem med en yxa.. Väldigt väldigt äckligt men de dör ju direkt och smärtfritt.

Och de små patetiska idioter som skickar såå farliga hotmejl till dig. Värkligen läskiga! (not).
MEN! De är fortfarand eolaligt att hota någon, specielt till livet!
Du kan anmäla till polisen, så få "gärningsmannen" betala böter :) PLUS att föräldrarna informeras.
Annars tycker jag du kan mejla till the hotmail folk (xD) och be dem kolla upp adressen. Easy ;D

För det andra, att avliva ungar är något du behöver kunna för att föda upp kaniner, om honan får en unge som är väldigt missbildad, eller lider måste du avliva ungen. Annars kommer den lida till döds. Det går inte att säga att en förälder gör det, man själv ska kunna det ifall föräldarna inte är hemma.
Tänk på den "gärningsman". Om du skulle få en kull missbildade ungar, skulle du behålla dem och låta de leva till de själv dog för att det är "djurplågeri" att avliva dem?

Kaniner eller andra djur har inte samma möjligheter och hjälpmedel som människor. En utvecklingsstörd människa (tex.) kan gå i special skola, sitta i rullstol (om det behövs) och få hjälp med allt. De kan få jobba och leva ett bra liv :)
Djur kan inte det, de kan inte sitta i rullstol, de kan inte lära sig leva på ett annat sätt. Det går inte.

Har man inte tid för knainungarna, hur bra är det då? Skygga små bebisar? Kaninungar behöver massor med tid redan från början för att de ska bli så trygga och säkra som möjligt. Finns inte tiden blir de inte så tama som de önskas vara.

Så Emmy, vart är felet i ditt val? Att du väljer att avliva dem är ju hur bra som helst för de små eventuela liven.

Och för det andra, hur bra är det för små nyfödda kaninungar att åka bil till en veterinär och avlivas med spruta? De skulle förmodligen inte överleva bilresan (för det första) både mamman och ungarna skulle bli stressade. Det kostar ca 300kr /kanin. Tänk er då om alla kaniner (4st) får 7ungar var. (4x7).

När de avlivas genom ett hårt slag/bruten nacke eller liknande märks de knappt att de lyfts upp (förmodligen tänker de, nu ska jag få mat för nu kommer mamma) sedan poff död. Smärtfritt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mocchino
0

Nu har jag läst åtminstonde halva tråden och jag får be om ursäkt i förväg om jag snor tråden lite men jag undrar:

När man tar ungar så där direkt är det inte risk för att mamman får mjölkstockning eller nått annat som kan innebära nån risk för henne?

Och för att återvända lite till tråden så tycker jag att ett slag i huvudet så att nacken bryts är nog det bästa sättet. Då dör dom direkt. Det gäller bara att slå hårt och inte tveka! Själv skulle jag aldrig klara av att göra det så en stor eloge till dig som tänker på djurens välmående! För det måste väl ändå vara bättre att avliva än att stå med ett x antal ungar som du varken har tid att hantera eller råd att ge mat för att dom är för många! Och då har jag inte ens tänkt in mig i hela inavels grejjen. Jag tycker helt klart du gör rätt i att avliva!

// Nathalie

Pajjen
0

det e hemskt, vet inte vilket som ør vørst! naveln elelr att dæda de. men att drømma deras huven i sten/asfallt e hemskt. och visst! hellre døda de nær de e nyfødda øn några månader. men det blir inget plågeri om man bara bryter nacken av dem!.
drenka och sånt e ju bara sløseri med energi!:/

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Pajjen
0

**inaveln

teddykaniner
0

Du gör helt rätt,Emmy!!

Oseriös?! Du? -NEJ!!

Vilket mejl du fått!! bra att Ida spårar upp..

hur kan man va så sjuk? den personen verkar va typ 10 år.

//Jenny

Med vänlig hälsning,
Jenny

Kawaiih
0

#63 aha… De missade jag. men då finns de ju inget annat sätt änn att avliva.
Tycker de är starkt gjort av dej att våga avliva kaninungarna. Skulle jag aldrig ha närver till att göra.
Tycker du gör helt rätt!

Hanna, 22år, Uppsala

Salladshataren
0

#89 Visserligen tror jag inte Emmy gör det själv utan någon annan gör det. Men hon vill veta hur det går till.

Kawaiih
0

#90 Jo vist så tror jag med. Men alltså de är ju hon som har tagit beslutet och de är ett hårt beslut. Men tycker de är rätt beslut och att de skulle va fel om hon skulle behålla dom eller sälja dom. Man vet ju inte vilka fel som kan komma i framtiden om hon skulle spart dom.

Hanna, 22år, Uppsala

aliciia
0

haha, lol på mejlet XD

du gör helt rätt i att fråga, och kanske avliva de,

Sashhi
0

Fyra dräktiga honor är VÄLDIGT mkt att hålla reda på. DU GÖR ABSOLUT RÄTT ! Skit i vad de som kallar dig oseriös säger. Fast själv skulle jag inte klara det, nån annan skulle behöva göra det åt mig.

DU GÖR HEELT RÄTT !!

Emma-
0

#70 Haha xD

Tycker, som dom flesta, att du gör helt rätt.

teddykaniner
0

nå,har någon hona fått ungar?

Med vänlig hälsning,
Jenny

repekka94
0

När vi får oönskade hund valpar det kan vara korsningar som husky+lapphund husky+pudel husky+collie husky+boxer så bryter vi nacken av dom det är lättast vuxna avlivar vi med bult pistol eftersom vi har så många och det skulle kosta för mkt att åka till vetrinären med dom sen har vi åxå en hund kyrkogård helt själva där vars det ligger en kanske 200-300 hundar brukar gå dit med blommor på midsommar =)

Taci
0

#96, får ni oönskade valpar Så ofta??

repekka94
0

#97 neej kanske 1-3 gånger per år vi har en kanske 30 hundar ibland och det ligger vuxna hundar på den hundkyrkkogården mee

[Wera]
0

#98 själv tycker jag 1-3 gånger per år är ofta.. även om man skulle ha 30 hundar.

repekka94
0

#99 jahapp men vi bor i en liten by här springer det mycket lösa hundar typ 20 stycken och man kan inte direkt ha tak på gårdarna srry för OT

[Wera]
0

#100 Jag har en hundgård ;) och jag har tak ? ^^

Taci
0

#98, OMG, 1-3 ggr per år?? Ni har inte funderat på att göra något åt det?!

repekka94
0

#102 går intehar bara 2 gårdar med tak kommer dom inte in genom dörren blir det över nätet går inte det blir det under går inte det sliter dom upp mälorna på nätet och tar sig igenom där…

[Wera]
0

#103 Vem är dom som äger hundrarna? Man kanske kan göra något åt hundarna som går lösa? Kommunen?

repekka94
0

#104 det är hela byns hundar

[Wera]
0

#105 (OT) Det är väl ganska jobbigt för tikarna att gå dräktiga och sedan är det bara att avliva valparna, ingen vits med att de ska ha det jobbigt och få valpar för sedan att avliva dom, har ni tänkt på att kastrera/streliciera tikarna elr ge dom p-piller för hund?

repekka94
0

#106 ehh nej varje hund får inte valpar 1-3 gånger per år utan totalt så många vi vill inte kastrera ellr sterilisera hundarna för att vi kanske vill använda dom i en planerad parning

mamma har provat p-piller men ALDRIG mer hundarna blev sjuka fick massa fel blev trötta , hängiga vi fick avliva 3/5 tikar under det året pga p-pillrena vi har inte hundarna till sällskap utan dom renrasig till utställning/drag blandisarna till drag vi håller inte på som man gör tex med en golder retriver som är en sälskaps hund utan vi håller på medans dom är valpar sen behöver man inte hålla på och gosa med dom nå mer förrän dom går i pension då står dom i sina gårdar på sommarn och på vintern jobbar dom ….srry för OT pma mig om ni vill veta mer..

PaaatyPalm
0

#107 asså snälla, vet du hur mycket en dräcktighet tar på en hunds liv :S , helt sjukt att ni låter era hundar bara springa runt sådär.

20 årig djurgalen moder* 

repekka94
0

#108 asså GOOOD vi låter inte våra hundar göra det det är andras hundar som springer runt och tar sig in i våra gårdar tror du vi är tokiga lr :@!!

Riqueza
0

#107 menar du att ni inte har hundarna till annat än utställning/drag? min personliga åsikt är att hundarna behöver mer "gos" än att bara stå i en hundgård året runt.

Sashhi
0

Hörrni, tjejer.. ni kan prata om hundarna någon annanstans. Håll er till DENNA tråd !

repekka94
0

#110 då vet du inte hur drag hundar funkar dom behöver inget gos vist tar vi ut dom nån gång på en promenad men dom flesta kan inte gå i koppel då flyger man efter..

Baralisah
0

Vafan är det för Jävla ouppfostrade människa som håller på och skriver dumma saker till dig?
Jag skulle nog gjort samma sak som du planerat att göra om jag var i din sits!!
Om det 4st honor som är parade så kan ni tänka er att det blir många bebbar, och man kan inte sälja till vem som helst heller,
Det som finns så många oseriösa männiksor här i världen, köper en kanin och någon månad senare säljer dom den.. eller på grund av annat själv,
Jag AVLIVAR hellre mina kaninungar än att sälja dom till oseriösa hem!!
Stå på dig nu! Hatar sånt folk som tror att dom är så jävla bäst,
personen/personerna som skrivigt till dig kan kontakta mig med, era jävla så ungjävlar, ni borde läxas upp för länge sen!!!

Hoppas allt går bra nu, ! :)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Kawaiih
0

Om jag skulle va tvungen och avliva så skulle jag åka till vet. och ge en spruta.

Men de är vad jag skulle ha gjort.

De finns ju en massa andra sätt som alla andra har skrivit redan…

Har inte läst hela tråden så får ursäkta mej om jag skrev något som inte passar in…

Hanna, 22år, Uppsala

Riqueza
0

# 111 Sorry, kunde inte låta bli.

# 112 Jag vet folk som har draghundar, de gosar då med sina. PMa mig om du vill fortsätta diskussionen :)

repekka94
0

Jag tycker du gör rätt som avlivar dom men jag skulle kanske behållt 1 kull den som det var minst i XD

Salladshataren
0

Jag tror inte att Emmys honor tog sig.

repekka94
0

tror högst 1-2 tog sig

Crazzysazza
0

jag avr tvungen att ta bort en unge då den fick defekta ben och dubbel sidig ögoninflammation så jag slog dess huvud i golvet ett par gånger .. den va borta efter första men för säker hets skull.. det är sånt man måste göra ibland även om det känns jobbigt.. håller tummen för dig att parningarna inte blev lyckade och att du slipper avliva.

Alfh
0

Jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag upprepar någo tsom redan är sagt

Om du ska slå ungarna i backen, gör det då hårt! Annars lider de bara.  jag vet många som har kört på rådjur, och sedan tagit en hammare/sko, och slagit lite halvhårt i huvudet på det stackars djuret. Då lider de  ju bara mer.

Jag tkr det är helt rätt att avliva ungarna, om de var oplanerade. och jag tycker inte det är fel att slå dem i backen (om det på något sätt framstod så i det jag skrev ovan), bara man gör det fort. 

Lycka till! 

[Impad]
0

0# - Förstår att det inte är lätt att ta deras liv men du gör helt rätt!

Ta inte skit från idioter!

Rajamaja
0

Har läst de flesta inläggen, och tycker att påhopp och hot mm inte hör hemma alls. Så fruktansvärt löjligt! Frågan om råd kom väl upp av en speciell anledning, och du har rätt att få ta ett eget beslut ang avlivning, eftersom det verkar vara tjuvparning dessutom. Har växt upp på en hundkennel där tjuvparningar tyvärr förekom allt för många gånger och resultaten blev dock där av också. Dvs inavel, missbildningar och olika korsningar, så i vissa lägen krävs ett beslut för djurens bästa. Jag anser att avlivning i detta fall är helt ok, och att ta dem direkt är det bästa.

Gör det som känns bäst för dig. Strunta fullständigt i vad andra tycker. Blir så trött på dem som bara måste vara otrevliga och gagga en massa skit.

thexclub
0

Roxy och Chevy gick tomma. Sera blev lite surare men hittade inga bäbisar så antar att hon också var tom.
Candy blev lite fetare och jag hittade lite blod i hennes bur runt datumet hon skulle fött. Antar att hon åt upp ungen/ungarna

Kristall
0

Ett skott i pannan, det tycker jag att är bästa sättet för avlivning av ett djur. Snabbt, smärtfritt, bara det görs av någon erfaren.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Taci
0

#123, gud vilken tur du hade då! :)

Rajamaja
0

#123 Skönt att det blev ett bra slut iaf Glad

MarHai
0

Testa att avliva en nyfödd kaninunge med ett skott i pannan.

Solbackens kaniner

rabbitlove
0

det är hemskt den sista överlevnade ungen som jag hade led verkligen så jag tg det svåra beslutet att avliva den och det gjorde jag geniom att lägga den i en påse och slå den i marken men det hemskaste var att det gick hål i påsen och då åkte ungen ur det var det hemskaste jag sett=x

thexclub
0

Denna tråd är inte aktuell längre, kan låsas.

MarHai
0

Okej =)

*låsa*

Solbackens kaniner

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer