Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3885 ggr
svedmyraskaniner
0

Kaninungar döda , hjälp

Hej, jag har 3 jätte friska tjejer som jag brukar avla på 2 gånger om året , men nu är det så att för ett halvår sedan köpte jag in en japantecknad hane och tänkte att det skulle bli jätte fina ungar. Han är extremt liten fast han väger 0,8 kg. Men iallafall så brukar honorna få minst 4 st ungar i deras kullar , men nu vart det så att ena fick 1 unge bara ioch de två andra fick bara 2 ungar vilket aldrig har hänt förut. Och alla vart döda också. Vad beror det på? Beror det på att den nya hanen har dåliga gener och inte går att avla på? Tycker ni att jag ska ta bort honom från aveln?

lomsen
0

det är inte säkert, prova igen du, det händer att de föds döda eller dör vi eller efter födseln. Ge honorna saltsten, kalk och vitaminer under dräktigheten! Och mer pellets mot slutet och under digivningstiden sen!

svedmyraskaniner
0

Okej, ska pröva;)

memmis
0

hoppas att det går bättre nästa gång .  :D

svedmyraskaniner
0

Det är så jobbigt när man väntat på en kull osså döör alla:(

Linnet
0

Tror inte att det beror på hanen, troligen bara otur. Var ungarna dödfödda eller kan det ha berott på kyla? Hur gamla är honorna? Det var ju extremt oturligt att det gick så tokigt med alla tre kullarna, det är verkligen jättetrist. Men prova att para om dom, det går säkert bättre nästa gång, förutsett att honorna är i bra kondition.

svedmyraskaniner
0

Ah iofc . Det har ju varit vinter precis och under den har dom inte fått röra på sig så mkt..

mm, jag får hoppas det;)

Mimmi-Molly
0

det hände mig också en gångRynkar på näsan

svedmyraskaniner
0

Okej, var det bara med en mamma eller flera?

Animalfriend
0

Hej!

Små kaniner får färre ungar. Hermeliner tex, får bara ca 2-3 ungar som regel. Avlar man på små kaniner, får de också färre ant. ungar.

Det kan bero på att pappan var liten, kan också ha med avelskombinationen att göra. Hur stor är mamman? Vikt?

Avlar man på för små kaniner kan ungarna bli lite klenare.

Hej så länge! Glad

svedmyraskaniner
0

Okej,jag har haft hermeliner som f¨tt 6 st ungar, är det ovanligt?

Animalfriend
0

Ja, det är ganska ovanligt tror jag. Jag har fött upp den rase, men det var ett antal år sedan, blev så trött på deras sprättiga temperament.

Annars är de söta.Glad

svedmyraskaniner
0

Haha, a a, vad menar du med sprättiga?

Menaru att dem sprattlar ofta eller?

Animalfriend
0

Jag menar att deras temperament gör att de ofta kan bli svårhanterligare än många andra raser. :)

Alla individer är naturligtvis inte likadana, men jag talar av egen erfarenhet, och det är många kaniner jag haft av den rasen som uppvisat det beteendet.

Men de brukar ha mycket överskottsenergi, och vara lite intensiva på något vis. Glad

svedmyraskaniner
0

Haha, aa det har du rätt i;) Men jag älskar dem ändå<3

Animalfriend
0

#14 Haha, ja det gör du rätt i. Glad Alla har rätt att bli älskade! Skrattande

svedmyraskaniner
0

Tihii;)

svedmyraskaniner
0

Nu fick alla honor ungar igen med samma hane , men dem var döda allihopa:(

svedmyraskaniner
0

Är det inte fel på hanen då?

Alla honor har ju fått levande ungar med alla andra hanar förut.

lomsen
0

Jo det kan så vara men jag vet inte hoppas ngn vet!Gråter

Boromir
0

Det kan inte vara så att du fått in någon sjukdom bland dina kaniner då? // Malin

Animalfriend
0

#20 Låter mycket konstigt med en sjukdom som bara "popparupp" hos kaninerna så de misslyckas med sina kullar. Det tror inte jag.

#0 Skulle snarare säja att det kanske är föräldrarnas gener, och att deras kombination inte funkar. Jag hade samma problem med en hane och en hona som fick ungat tillsammans, deras kullar dog varge försök. Efter två kullar så bytte jag hane, och då gick det utmärkt! :) 7st fina, knubbiga ungar, alla friska och pigga, och hon la de rätt ner i boet, inte utanför. :)

svedmyraskaniner
0

Det beror nog på kombinationen nu när ni säger det.

Hanen jag parade dem med är enormt liten jämfört med dom andra.

Jag har ju parat med mina andra hanar förut och då gick det jätte bra.

Nu har ungarna inte varit dödfödda utan dem har dött från ca 1-2 dagar efter födseln..

Boromir
0

Det finns sjukdomar, infektioner och parasiter, som de vuxna klarar, men ungarna gör inte det och det är inte speciellt konstigt. Jag önska dig lycka till och hoppas att du får svar på ditt problem. // Malin

Animalfriend
0

#23 Jojo, ungarna kan ha fått parasiter eller infektioner. Det har du helt rätt i. :)

svedmyraskaniner
0

hur får man reda på om dem fått det då?

Husberg
0

Har du sätt några bit eller riv sår på de döda ungarna? Jag tror nog inte att det är dålig Avel, min hona parades med en jätte fin utställning kille, hon fick 6 ungar men efter två dagar dog alla 6, vi parade om henne med samma kille och nu fick hon 9stycken, två dog så det är nu kvar 7st.

lycka till!

Animalfriend
0

#26 Kan visst bero på Avel, jag hade också en jättefin, liten nett hane, och det visade sig bero på avelskombinationen, för honan gorde samma sak som #0 beskriver.

Husberg
0

okej, jag sa att jag trodde alltså var jag inte säker, du har säker rätt!:)

[Angel88]
0

testa hannen med en annan hona, eller honan med en annan hanne