Oansvarig ägare
Ush, nu är jag så arg!
För några år sedan tog vi in två kattungar som föddes av en honkatt på gården. Vi tog kontakt med familjen där katthonan höll till, men de sa sig inte äga katterna. De hade bara fötts av deras katt. Som förövrigt drog runt som en vildkatt och aldrig fick komma in.
I alla fall, nu verkar föräldrarna har försvunnit från hemmet och kvar finns två tonåringar som verkar bo själva i ett radhus. Det är några halvgamla kattungar som drar runt på deras bakgård och nu även en kanin.
Min man såg en hermelin fuchs som skuttade ute på vägen och jag såg den tomma kaninburen hos dem så igår gick han dit och sa till dem att ta hand om sin kanin.
Han fick till svar: "Jaha, är den lös? Jag får väl försöka sätta tillbaka den i buren…"
Vi håller koll och ska försöka fånga in kaninen om vi lyckas komma riktigt nära, men den gömmer sig i buskarna och hoppar in på närliggande gårdar.
Nu är frågan om vi lyckas få tag på kaninen, måste vi verkligen ge tillbaka den till ägarna som uppenbarligen inte alls bryr sig? Min man kollade innan han gick till jobbet vid 6.00 imorse och då var kaninen inte i buren och han såg inte till den utanför heller…
Vi har sett kaninen skuttandes ute på vägen i två dygn nu. (Vi bor nära två stora vägar, bla påfart till E4:an).
De här människorna bryr sig verkligen inte och de tar inget som helst ansvar för djuren. De verkar inte förstå att djuren är deras ens.
Så vad kan man göra? Vi har försökt prata med de här människorna tidigare, men de har inget vett i skallen, ser inte på djur på samma sätt som vi gör.
Ring till polisen och tala om situationen.
Säg att ni är rädda att kaninen kommer bli skadad/dödad pga deras nonchalans (eller vad man ska kalla det) och att ni därför inte vill lämna tillbaka kaninen till dem om ni får tag på den..
Det skulle då jag gjort iaf, om ägarna inte brydde sig och man försökt pratat med dem.
Hmm… Frågan är ju om polisen över huvud taget bryr sig om en liten kanin?
Jag tycker ni ska ringa polisen, även om det enbart handlar om en kanin. För fortfarande så är det ju polisen som bestämer.
Skulle ju vara tråkig om du blir anmälda för o ha stulit kaninen sen..
Skadar ju iaf inte att ringa o prata med polisen.
hoppas ni får tag i kaninen snart :)
Var den brun? Vi såg en fluffig hermelin(korsning?) idag när vi åkte iväg med skolan. Den satt vid vägkanten.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#3 Får vi tag på kaninen så kontaktar vi polisen.
#4 Tror inte det är samma, vi bor i Gamla Uppsala och kaninen bor på våran gård. Det är en väldigt ljus brun zobel hermelin fuchs.
Visst går väl du på Jälla? Så långt tror jag inte den tagit sig…
Kan tyvär inte gå ut och leta efter kaninen förrän min man kommer hem eftersom våran lilla dotter är jätteförskyld.
Idag hittade jag en kanin sittandes vid vägkanten när jag var halvvägs till skolan, så jag frågade massor av folk som gick förbi och en tjej sa att hon hade sett kaninen skutta omkring utomhus själv flera dagar i rad. Så jag tog och traskade hem med henne, en jättesöt liten dvärgvädur.
På vägen tillbaka till skolan (IGEN) såg jag en äldre kvinna springa runt en lägenhet i närheten av där jag tidigare hittat kaninen så jag frågade henne om hon tappat sin kanin och mycket riktigt hade hon det. Så hon skjutsade hem mig igen och jag överlämnade kaninen och började gå till skolan för TREDJE gången och då tog jag mig fram.
Jag berättade detta för en tjej i min klass som bor på samma gård som kvinnan med kaninen och tydligen brukar hon bara släppa ut kaninen vind för våg och det finns jättemånga vägar i närheten (och en uppfödning av vinthundar), så jag ångrade mig faktiskt lite att jag lämnade tillbaka henne. :C
#6 Jo men det är precis så jag känner.
Om min kanin hade rymt så hade jag för det första letat som en tok och satt upp lappar över allt. Men framför allt hade jag blivit jätteglad om någon kontaktat mig och sagt var kaninen finns. (Är ofta ute på gården så folk här omkring vet att vi har kanin).
Killen som öppnade när min man knackade på brydde sig verkligen inte alls. Buren (som är jätteliten och inte har nät i botten) står öppen så det kan ju mycket väl vara så att de tror att kaninen ska hoppa in själv eller att den tycker om att springa fritt.
Det har kommit kattungar i omgångar som jag sedan hittat påkörda ute på vägen, vill verkligen inte behöva hitta den lilla kaninen påkörd också. Kan tyvär inte ta in kattungar längre pga allergi, och mamman verkar ha försvunnit.
Blir så ledsen på folk utan vett och ansvarskänsla!
#7 Precis, jag hade varit helt hysterisk och tokletat efter den. Dessutom skulle jag aaldrig lämna den ute under natten utan uppsyn. :S Hon hade inte ens en inhägnad eller någonting, den bara sprang omkring fritt i!
#8 Konstigt att den sticker då… Inte!
De här människorna har en bur på ben med betesbur under, den ser jätteliten ut och som sagt så är det inget galler eller nät i botten.
#10 Åh, så hemskt. :C Hoppas att den inte blir påkörd eller uppäten!
#10 Försök och prata med polisen el jordbruksvärket.. vet inte om djurskyddslaget finns nu men har för mig att jordbruksverket har tagit över deras jobb..Och tala om för dem att dem här människorna inte bryr sig å att ni har pratat med dem.. å fråga om ni kan ta hand om kaninen tills ni hittar en ny ägare el om ni behåller själva.. Tycker synd om alla djur sokm utsätts av detta,.. men tyvärr e de vanligt..
I min skola (naturbruk) ja när ja gick där så va de en lärares son som hittade en marsvin (på vintern) vid vägkanten, dock på el landsvägen men ändå många bilar som åker. Hon var Jätte mager å rädd och pyte liten, men hon tog sig och blev jätte fin och stor. Nu lever hon hos sin bästa kompis en vit långhårig marsvins hona.. Så det slutade lyckligt.. vill bara tilllägga att hon hade skabb å rinande ögons och lite mera..så gon va i jätte dåligt skicka när hon kom..
Så synd om djur, och hoppas ni kan rädda denna kanin.

Jag hade tagit kaninen.
Såna oansvariga människor skall inte ha djur. Hade dom frågat "vilket knappt är troligt i detta fallet" så hade jag dragit till med en lögn att deras kanin hittats död.
Marsvin 4-ever
.
#13 Tror inte ens de skulle sakna kaninen, verkar ju nästan som att de väntar på att den ska försvinna för gott… 
Ni kanske kan fråga rakt ut om de vill ha tillbaka kaninen, för säger de nej så är det ju inget snack om saken att ni kan ta den. Fixa bara papper i så fall.
För det verkar på din beskrivning som om de vill bli av med kaninen men kanske inte förstår att man inte kan släppa ut den bara men de vågar inte säga det när ni sa till att den hade rymt.
#15 När vi tog in kattungarna så gjorde vi så att vi gick dit och knackade på, erbjöd dem tom att köpa kattungarna för att vi skulle få ta hand om dem. Fick till svar att de inte ägde katterna och att de inte ens visste var de var. (Vi hade redan tagit hem dem till oss).
Ja ja, vi får se hur det går…

Men Martina menade inte att kaninen var vid Jälla, vi åkte runt i stan (vet inte vart stället heter), men nära moskën.
Den såg ut som att vara ljusbrun hermelin blandning.. Inget långt hår på huvudet men jätte mycket fluff på kroppen.
Om det var jag som hade en sådan granne, skulle jag inte lämna tillbaka den. Varför ska dom ha ett/flera djur om dom inte bryr sig?
Då kan den lika bra hamna hos någon annan.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Jag skulle ringt polisen, ringer du inte polisen kommer "ägarna" fortsetta att inte bry sig om djuren. Om inte annat, får ni tag på kaninen kan ni ju alltid ta den till veterinären, hos veterinären kan du berätta hela historien samtidigt som de undersöker djuret dock vet jag inte om det kommer kosta något för er. Hoppas allt går väl!
//Husberg
Får ni tag i kaninen kan ni ju skjutsa till ett djurhem eller till polisen. Om ägarna då aldrig anmälar kaninen försvunnen, eller letar efter den så kommer den väl tillslut omplaceras? Borde vara så det fungerar.
Och de verkar ju inte alls brydda så det känns inte troligt att de skulle ringa runt till polisen och djurhem för att hitta sin kanin.
Eller så fråga dom om de ens vill ha kaninen om ni får tag i den.
Usch, blir arg när jag hör sånna här historier :( Vissa verkar inte tycka att djur är värda någonting. Jag har nån sån i släkten som jag vet lät två kaniner svälta ihjäl för att barnen slutade vara intresserade av kaninerna. (längesen… jag var typ bara 3. Har fått höra historian rätt nyligt)
#17 Men gud, då är det säkert samma kanin! Vi bor ganska nära Moskén. Tar kanske 5 minuter att gå dit från oss längs Vattholmavägen.
Kan du säga mer exakt var ni såg kaninen?
Ska ut och leta efter den alldeles strax när Robban kommer hem.
De hade väll inte ens märkt om ni tog den.
Låter ju som högst olämpliga djurägare. Jag skulle gort som följer:
1. Pratat med de (viket ni redan gort).
2. Kontaktat polis, berättat läget, och hur ni ser på det och upplever det.
3. Försökt få polisen eller någon att komma ut till er och titta.
Lycka till! :)
Då vi körde förbi den så såg vi inte så mycket av den, förutom att den var fluffig och hade korta öron. Jag tyckte att den var madagaskar, men den kan säkert ha varit en annan färg.
Vet tyvärr inte exakt vart vi var då. Det var en kulle med staket på ena sidan, och radhus på andra sidan vägen…
Solbackens kaniner

Precis, och så stog den precis vid vägen där vi körde, så det är nog samma kanin vi pratar om.
Tyckte också den såg ut som madagaskar, men eftersom den är långhårig såg den lite ljusare ut än madagaskar..
Nu sitter den i mitt knä! 
Madagaskar hermelin fuchs, min man kom precis in med den. Jättelånga klor, ska kolla kön och fixa vatten mm.
Vad gör jag nu?
Coolt att det var samma! :)
Ja, frågan är vad man ska göra nu. Den är inte öronmärkt?
Solbackens kaniner
#24 tur att du kunde fånga den:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Kollade lite närmare och tog en bild. Kaninen är en hona och den har stora tovor i pälsen och extremt långa klor. Den är också väldigt mager.
Ush, jag vill verkligen inte lämna tillbaka kaninen till de där människorna igen. Räcker det med att jag ringer polisen och anmäler kaninen som upphittad?
Jag menar, har jag rätt att behålla den då?
#25 Nej, den är inte öronmärkt.
#27: Om ingen gör anspråk på kaninen inom en viss tid, så har jag för mig att ni får behålla den då.
Men inte säker.
tror också det är som ninniH säger.
Well, det är väl vanvård av kaninen så det går ju även att anmäla ägarna. Men då gäller det väl att ni inte fixat nåt, så att det går att bevisa.
Eller så anmäler ni bara den som hittad.
Tror det är som NinniH säger. Eller på något sådant sätt är det ju i alla fall. Du kan ju fråga polisen vad som gäller.
#29 Jo, det stämmer är jag ganska säker på.
#29-30 Så då gäller det att anmäla till polisen och vänta en viss tid?
så är det med saker ialf , djur kan ju faktiskt vara anolunda.
tittade om min kompis var ute som jobbar på polisen men tyvärr :-(
ska fråga om hon loggar in i kväll
#34: Tror tyvärr inte det.
I vissa avseenden kan ex en hund likställas med ett kylskåp…
Dvs att de räknas som ägodelar, och inte levande djur.
Läste om en man som fick sin hund ihjälskjuten då han vägrade kasta sten mot polisen.
Det enda personen dömdes för för att ha skjutit hunden, var skadegörelse på annans egendom..
Här finns artikeln.
Citat:
"Den 21-årige ynglingen har fått sitta kvar i häkte och på onsdagen åtalades han för grovt vapenbrott, grovt olaga hot samt skadegörelse - att skjuta hunden räknas i detta fall som att ha skadat någons egendom."
Så det är säkert så att det gäller samma för djur som för saker/egendom.
Men nu blev detta inlägg lite OT.
#31 Klorna var extremt långa och som djurvän kunde jag bara inte låta bli att klippa dem. Så nu är de så gott som normallånga. Har också borstat igenom pälsen och tagit bort de värsta tovorna. Ska kolla bajset efter mask och avmaska med axilur om det behövs.
Men jag tänker så här, om jag ringer polisen så behöver jag ju inte låtsas om att jag vet varifrån kaninen kommer. Jag kan spela dum och säga att jag hittade den och fråga om någon anmält en kanin som försvunnen samt lämna mina uppgifter.
Är helt säker på att kaninen kommer vara ute igen om jag lämnar tillbaka den. Grannen precis bredvid har en stor hund och de har suttit och passat sin hund hela tiden för att den inte ska ta kaninen. Sedan har vi två stora vägar och en lite mindre väg bara några meter bort. Så lämnar jag tillbaka kaninen och den kommer ut igen så blir den inte gammal, det vill jag inte ha på mitt samvete.
I buren där kaninen bott finns varken hö, halm eller någon form av mat eller vatten. En helt tom och jätteliten bur.
#36 Tycker det låter vettigt i detta fallet.
36 ja så eller inte ringa allts skulle jag göra , saknar dom kaninen lär man ju sätta upp lappar också.
om jag viste att det var så som du säger , skulle det vara ett annat djur givet att jag går till polisen :-D
#36 nä det förstår jag att det är svårt att bara låta bli.
Tycker det låter som en bra idé. Tycker inte den stackars kaninen ska få åka hem till sin "familj".
#38 Du får jättegärna kolla med din poliskompis och höra vad hon säger. Ringer jag och anmäler så tycker jag i alla fall att jag gjort min del och skulle de mot förmodan anmäla kaninen som försvunnen så får de kontakt med oss den vägen.
Avvaktar lite med att ringa, om fler har förslag på hur jag ska gå tillväga så får ni jättegärna hojta till. 

Kan du inte gå dit och fråga om du får behålla den i fall du lyckas fånga den? Låtsas som ingenting än så länge och på ett snällt och fjeskigt sätt försöka få fram hur bra kaninen skulle få det hos dig… Har du tur inser de själva att kaninen får det bättre hos dig och då kan du behålla kaninen med gott samvete….
Kan tillägga att jag pratat med grannarna som bor intill, blev ju liksom tvungen när jag kröp omkring i buskarna med en morot…
Flera har försökt prata med ägarna till kaninen, men de har inte brytt sig. Grannarna med stora hunden hade pratat med dem senast igår på dagen. Trots det så låtsades de inte veta om att kaninen var på rymmen när min man knackade på senare på kvällen…
Nu sitter hon i vårat kök i alla fall, trygg från vägar och hundar och människor som inte har vett att bry sig.
Hon har det nog riktigt bra hos dig nu.
Annars är en förskräcklig berättelse, stackars liten.
#41 Låter som en önskedröm. Skulle det varit så lätt så hade det varit bra.
Jag tror att risken är att de vill ha kaninen tillbaka.
Försöker hon föreställa en bild för de om hur bra kaninen får det hos henne, så tror jag risken är att de irriteras, och det kan från deras håll uppfattas som om hon antyder att de sköter den dåligt, vilket i sin tur kan göra de arga. Och då gör hon sig bara ovän med de i onödan tycker jag.
Efter hur hon berättat om de, så tror jag inte de är den typen av människor som tar sitt förnuft till fånga och inser att kaninen inte har det bra hos de.

Vad skönt!
Usch, jag tycker det är hemskt, har man ett djur, har man ett ansvar.

Nu sa jag ju inte att hon skulle säga att kaninen har det dåligt hos dem… eller ens att den skulle få det bättre hos henne… men visst har det ju mycket med hur man talar att göra och det är säkert inte alls stor chans att de går med på att överlåta kaninen till TS men då har hon i alla fall uteslutit den möjligheten… jag menar, TÄNK OM de går med på det… Då gör hon inget fel i att behålla kaninen…

Om de inte bryr sig om kaninen så är det väl skitsamma att man inte ringer till polisen? Jag hade inte ringt till polisen om de inte bryr sig om kaninen. Bara massa onödigt arbete :P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#46 Tycker inte hon ska ge de den chansen när de vanskött ett djur så illa.
Tycker hon fattat ett klokt beslut redan. :)
#44 Tror du har alldeles rätt, precis den bilden jag fått av de här människorna.
#46 Skulle inte tro att det är någon idé att försöka prata med dem som om de hade någon ansvarskänsla. De ser inte på djur på samma sätt som vi gör tyvär. Vill inte framstå som rasistisk, men de är inte svenskar och i vissa fall kan det gå väldigt fel när man inte känner till hur nogranna vi är med djurens väl och ve här i Sverige.

Hej Terese!
Det här var verkligen ett dilemma. Jag tycker att du ska ringa polisen och berätta att du har kaninen tills en ägare gör anspråk på den. Du kan även berätta att du misstänker vanvård och därför önskar någon form av skötselgaranti om den rättmätige ägaren hör av sig.
Sedan kan du avvakta och se om det yppar sig något passande tillfälle längre fram att tala om för ungdomarna att du hittat kaninen, kanske när föräldrarna kommit hem och finns med i bilden? Det är ju trots allt familjens kanin, men föräldrarna bör ses som de ansvariga.
Lycka till med kaninpysslet!
Lotta
Tessan, du är verkligen en riktig djurvän som tar tag i sånt här !
Vad bra att ni fick tag i kaninen :)
hoppas Polisen tänker på kaninens bästa nu.
#53 Ha ha jo, ganska skämmigt att krypa omkring i buskarna hos grannarna. Men helt ärligt så kunde jag inte sova i natt när jag visste att den lilla kaninen skuttade ute på vägen.
Var jätterädd att den hade blivit påkörd när min man inte såg till den när han gick till jobbet imorse. Men nu är den trygg i alla fall och sitter och mumsar några pellets i mitt kök. 

Underbart att ni fick tag i henne. Hoppas allt löser sig till det bästa för både er och den lilla.
Men vad säger Freja?
Marsvin 4-ever
.
#55, Ja gud ja! Skulle aldrig kunna somna, och jag skulle aldrig "förlåta" mig själv om den lillen skulle bli överkörd! Fy.
Jätte bra att du har tagit hand om henne, sän lillen tusen kramar ifrån mig ! :D
#56 Freja bor mest på balkongen nu under våren och sommaren, så de har inte träffats. Vi får komma på en smart lösning helt enkelt.
#57 Tack så mycket, känns verkligen bra i hjärtat att jag vet att hon är trygg nu.

#49 Det vet du ju inte. Och det skadar ju faktiskt inte att försöka :)
För övrigt kanske det är dags att kontakta soc också om två tonåringar bor själva utan föräldrar/vårdnadshavare…
#59 Jag vet inte så mycket att jag kan kontakta soc, det verkar som att resten av familjen inklusive föräldrarna har flyttat. Men vi vet inte hur gamla de här ungdommarna är. Och det finns väl egentligen inget som säger att man inte får bo själv. Konstigt bara att de bor i ett stort radhus, lär ju vara så att föräldrarna betalar.
Enligt min man är det tre tonåringar som bor där, varav en eller två kommer från den ursprungliga familjen (son och dotter).
Vi har försökt att prata med personerna som bor där och flera grannar har också varit dit. Hann inte ringa polisen igår, har en jätteförkyld dotter här hemma. Återkommer när jag pratat med polisen…
Den här tråden kan låsas, tack!