Varför gör hon så här? långt
Jag släppte ena min hona med sina ungar i en ny större bur idag som står utanför hundgården. Men hon verkar inte trivas. Hon rider runt på en av sina ungar och gnager på gallret. Varför gör hon så? Är det pga vantrivsel för att hon inte ser de andra kaninerna nu? Min andra hona har ju nyss fått bebisar, fick 7 maj…. man vågar inte släppa in honan till henne? De gick tillsammans innan de båda fick bebisar i början av april. Finns risken att hon eller den andra honan skadar de nya bebisarna då? Jag bara undrar lite för att veta hur jag kan lösa det hela här hemma. Har en hane med som kastrerades för 2 veckor sedan… till honom rymde hon ut innan idag… blir galen. Vet inte hur jag ska placera de riktigt…
så..
1: varför gör hon som hon gör i buren?
2: kan man släppa in en hona till en annan hona som fått bebisar 7 maj (honorna gått ihop innan. e syskon)
3. kan man släppa honan till min hane som är kastrerad för 2 v sedan?
Rädd att hon gnager igenom nätet…hönsnät

Var det inte nån av dina kaniner som rymde nyligen också och blev parad? Rymmer kaninerna för att de gnager sönder gallret får du snabbt som ögat se till att sätta stabilare nät. Hönsnät gnager/sliter kaniner OCH andra djur sönder hur lätt som helst.
Att hon rymde in till den nykastrerade hanen kan innebära att hon blivit dräktig så det kan vara bra att du är beredd på ännu fler ungar. Du ska inte släppa in henne till den nykastrerade hanen. Det ska gå minst 4 veckor, jag skulle vänta ännu längre för säkerhets skull.
Skulle inte heller sätta ihop henne med honan, även om hon inte hade haft kull så har de varit ifrån varandra länge och det är mycket troligt att det skulle resultera i bråk. Nu har hon dessutom ungar och behöver få vara ifred med dem.
1. Har varit med om samma sak. Jag skulle helt enkelt säja att hon blivit lite vimsig av flytten. Ungarna är endå ganska stora nu? För då kan det bli så. Flyttar aldrig honan med ungarna, i så fall flyttar jag de var för sig, om de ska flytta någonstans, så jag skulle inte flyttat de. Men nu är de flyttade, det brukar inte göra skildnad på om de får flytta till sin gamla bur heller, av erfarenhet.
2. Nej. Newer, om det inte är en gigantisk bur, och de alltid gått tillsammans, och fått ungarna i samma bur.
3. Tycker inte du ska mublera alls mera, inte förän ungarna flyttat. Sedan ska du inte sätta in några kaniner till henne, nu när hon har ungar.

Ok tack för ditt svar…jo hon rymde ut när de första var nyfödda men det var pga mitt slarv…jag missade en glipa….så var inte pga nätet då. Men nu är hon i en bur med bara hönsnät så då är risken att hon kan komma ur den buren inatt då och bita sönder de?? Tänkte göra iordning för henne i hundgården imorgon igen efter jobbet då jag tänkte ungarna kunde springa själva i den buren i är i nu då de ska avvänjas från mamman nu…
#3 Okej. Låter ju bättre. Tänk på att de ska vara 6v. då de avvänjs, inte yngre.
Lycka till! :)

#2 men ojdå vilka tabbar jag gjort….
…bytte bur bara för de grävde sig ut till hannen och jag kunde inte snabbt laga där därför valde jag byta bur…:-/
Ja de ungarna flyttar snart. 2 åker den 19 maj och den sista åker strax därefter… 3 st åkte idag.
#5 Det är inget farligt att hon "rider" på ungen. Flyttar de dessutom snart så är det ju bra. :)
Tänk bara på att ha dina burar utrustade och i gott skick innan ungar är på väg.

#6 ja nu ska jag vara förberedd tills dessa börjar skutta. de två första var jag ju inte beredd på då vi trodde vi köpt 3 hanar..:-/
Hon är nog stressad/uppjagad av att ha bytit bur, beteendet borde avta snart tror jag, så snart hon hunnit vänja sig vid sitt nya hem.
Jag skulle inte släppa ihop honorna förrän bådas ungar är avvanda och har flyttat till sina nya hem. Hon som nyss fick ungar kan bita ihjäl dem om hon blir stressad av den andra honan.
Ha inte hönsnät som burnät - det är tunt och håller dåligt, både kaninen och rovdjur kan bita sönder det lätt. Fyrkantsnät som är lite dyrare men absolut säkrare är bra.
Jag skulle inte släppa in honan till hanen innan det har gått minst cirka 4-6 veckor sedan kastreringen.
Lycka till med honorna och de nyfödda ungarna. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

tack för era svar..