Finns teckningen viltjapan?
Jag har alltid tyckt att Bebbe inte ser ut som hennes mor till färgen. Båda är gul/svart japantecknade (Channie även wienertecknad), har jag i alla fall trott. Finns teckningen gul/svart viltjapantecknad och hur ser den färgen ut? Det ser ut som om Bebbe har vilttecken (ljusare?) vid ögon, nos, tassarna och på magen. Så ser inte Channie ut.
Jag vet inte om jag har någon bild som visar det tydligt, men på denna bild ser man att Bebbe är ljusare vid ögon och nos, och det syns även lite vid benen och magen.
Japantecknade kan antingen vara vilttecknade eller enfärgade. =)
#3 Är Bebbe vilttecknad då? Vad är Channie? :)
#4: Japp, Bebbe är vilttecknad.
Channie vet jag faktiskt inte.
Hon ser inte helt enfärgad ut heller.
Överlåter det slutgiltiga svaren till de som har mer koll på japanteckningen. ^^

Jo är den vit på magen så är den nog vilttecknad. Har också en japantecknad som jag tror är vilttecknad.
Det heter väl gul/svart japantecknad, inte madagaskar japantecknad.
Channie är enfärgad
#3: Japan kan också vara ottertecknade

Tror att Bebbe är vilttecknad.
OT #7 Ojoj, japan otter… Nu måste jag lära mig mer om japanfärgerna 
#7: Visste de kunde vara något mer men kom inte på det, så struntade i att skriva det. =P
Min kanin har också den färgen, men vad hette den? Gul/Svart Viltjapan? :)
#10: Bara gul/svart japan.
Det är väl vilt-varianten som räknas som den "riktiga" japanteckningen.
Är de enfärgade eller otter, tror jag man brukar skriva det (?).
Eller hur gör ni som får enfärgade/otter-japantecknade?
Mycket söta kaniner=)
Har en blå/gul japan hemma.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#11: Alla varianterna räknas som äkta gul/svart japan.
Själv så eftersträvar jag viltvarianten, då den är mycket vackrare, också får man en finare gulfärg.

#13 Jo jag håller med dig om att viltvarianten på japantecknade är finare. Hade en hane som inte var viltfärgad men den viltfärgade honan jag har nu har mycket finare färg.
Tack för era svar! Då vet jag :)
#12 Tack ^^
Åh, brabra! Då vet jag iallafall att jag har en hollis här hemma som är viltjapan. :)
Not your mom, not your milk.

:o Trode inte det fanns viltjapan, men ändå så var Bebbes färg konstig om man jämförde den med Channies ^^ Så.. kommer viltfärgen från Shadow (Min kanin och bebbes pappa) eller?
#17 Så vitt jag vet fanns det ingen viltfärg i shadows släkt, eller Channies, men den kan ju kommit från längre bak i släkten.
#18: Channie behöver inte alls vara viltjapan. Japantecknade som är bjbj kan få tydliga viltzoner trots att de egentligen är enfärgade (gg).
Som exempel så har jag ett flertal japantecknade holländare. Alla förutom en har mycket tydliga viltzoner, men ingen av dom är vilt! Den som bara har svaga viltzoner är bjb.
Hur skulle tex två svarta japanbärare (Bbj…gg) kunna ge viltjapaner (bjbj..Gg/GG)? - omöjligt.
#19 Nu blir jag lite förvirrad här… Kan de ha vilttecken som en vilttecknad kanin men ändå inte vara det?
#20: Ja. Det torde vara genen för japantecknat (bj) som gör att ögonringarna mm mera framträder.
Men, japantecknat går ju att få fram även i vilt (GG / Gg) och otter (gogo / gog).

#21 Det teorin har jag inte hört förut :S Så du menar att viltteckning tyder på att den jag dubbla japananlag och madagaskarteckning på ett den har ett japananlag?
#22: Nej inte nödvändigtvis. A-bjb C- D- G- behöver inte ge nån slöja alls, medan A-bjb C- D- gg får slöja. En som är A- bjb C- D- gg kan också ha svaga vilttecken.
Ska se om jag kan skicka bilder senare för att förtydliga det lite.

#23 Jo precis, men en A-bjb C- D- gg får ju slöja för att den är enfärgad (madagaskar med japantecken), inte för att den är bjb.
På denna bild har vi en kanin som är AA bjb CC DD gg. Kaninen har slöja men även vilttecken (trots att den inte heller är vilt/otter).
Vad är det för gen då som ligger bakom vilttecknen? Några uppfödare jag talat med hävdar att japangenen (bj) har att göra med att vilttecknen framträder (tydligare i dubbel upplaga), och visst skulle det kunna stämma.