Sätta ihop två kaniner...
Hur skulle ni göra för att sätta ihop två kaniner på bästa sätt?
Det är en hona och en kastrerad hane…
Vi har testat 1 gång tidigare och det gick inte så bra. Dom började nämligen bråka.
Men hur gör man på bästa sätt. Hanen är van vid honor tidigare och är jätte snäll mot honan men honan är inte van vid andra kaniner tidigare och visar sig va lite dominant/trotsig/retsam emot hanen.
Tror ni det bästa är att sterilicera honan? Eller att skaffa en till kanin till sälskap till hanen. Vill absolut inte att han ska va själv för han är så social och trevlig emot andra kaniner och skulle må dåligt av att bo helt själv.
Eller finns det nå bra sätt att vänja honan med?
Vill inte tvinga ihop dom och riskera en massa bråk senare.
Sen så när man sätter ihop kaniner så kan dom ju va lite bråkiga/stökiga ibörjan emot varandra. Men hur mycket stökiga brukar dom va?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
När jag satte ihop mina bara placera jag dem i samma Hage direkt i princip och det funka från första stund.
Men annars är det väl rätt bra att ta båda till ett okänt ställe. En gräsplätt där dem båda känner sig lite osäkra och inte känner till. Och sen ha galler i mellan och låta dem närma sig i sin egen takt. Aldrig stressa fram. Sen vissa honor gillar sällskap bättre än andra. Min ena hona är agresiv mot i princip alla andra kaniner, medan den nya honan är väldigt bestämt med accepterar hanen då han är låg i rang.
När jag hade ihop Bambi och Chili så sleppte jag in honan till hanen i en stor gård som hanen bodde i. Dom gick ihop på derekten och nu har dom bott ihop i mer än 3 år. Och Bambi är jätte snäll mot andar kaninern men Chili inte alls men som en ängel med Bambi.
Om dom inte går bra ihop i första taget så börja ha galler i mellan dom ett tag så dom får känna varandra och sakta vänja ihop dom. Det är mitt tipps X)
Låt kaninerna sitta i en avdelad Hage så de kan nosa på varandra ordentligt, kanske "gnabbas" lite. Ha dem så varje dag när de släpps ut och tills de inte bryr sig om varandra så mycket, eller nosar på den andra lugnt.
Min Estelle rymde ju in till Irma, och de funkade bra ihop direkt. :)
Not your mom, not your milk.

Just nu så när dom är ute så sitter dom i en varsin Hage och hagarna står brevid varandra.
Ibland går det bra och ibland så småretas dom lite. Eller Honan gör det emot hanen.
#3 Mjo, kanske skulle va en idee. Men jag vill inte söva ner henne det är det. Om något skulle gå fel lixom. Det är de jag är orolig för då.
Hanna, 22år, Uppsala

#6. okej.
Men när dom är i sina burar kan dom ej nudda varandra. Dom står ovanpå varandra.
Så du tror att dom kommer kunna bo tillsammans senare?
Som sagt så är det viktigt att hanen får bo med en hona då han skulle må dåligt av att bo själv.
Men vill inte riskera en massa bråk när man inte är i närheten.
Hanna, 22år, Uppsala

Kan man sätta ihop 2 vuxna honor då??
#8, Ibland fungerar det, ibland fungerar det inte. Det är väldigt individuellt.

Mina kaniner bor i en stor Hage tillsamans. Först la jag in Mollys bur i hagen. Så det var två burar där inne. Melvis(kastrerad hane) kunde undersöka kaninen som var där inne i buren genom nätet. Sen efter några dagar så öppnade jag buren till Mollys bur och hon hoppade ut. Först var melvis på henne jätte mycket men efter typ 20 minuter så fatta melvis att han var kastrerad
. Så nu är dom ett gammalt kärleks par som snart har varit tillsamans i ett år!

9# okej