Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4224 ggr
gizz
5

hjälp rädd kanin!

vi har haft vår kanin snart 2 månader han är 5 månader

men när vi ska ta han springer han runt,runt…får man väl tag på han sprattlar han som en tok och gör volter,man  är ju rädd att tappa han och så  väser haoch åter.

är han rädd eller arg? hur ska man hantera detta?

hjartelyckanskaniner
0

Han är nog stressad men kan även vara rädd. Har ni höga ljud i huset? t.ex. en hund som skäller, radion på eller renoverar?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

gizz
0

ja hund har vi, men den är han inte rädd för..han skuttar till henne om han är lös, men inga andra ljud direkt

hjartelyckanskaniner
0

hur tar du upp honom? genom gallert där uppe eller det på sidan?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Hermelina
0

Jag hade också en Rädd kanin förut, jag gjorde bara så att jag satt vid buren i timtal tills hon tillslut kom fram. Varje dag i veckor gjorde jag så, och tillslut blev hon lite lugnare.

Du kanske inte måste ta upp varje gång du ska klappa kaninen? Vissa kaniner är ju höjdrädda också.. Så om jag vore du skulle jag bara börja om från början, och ta det sakna men säkert :)

Puma
0

Detta är knepigt, men jag skulle testa att låta kaninen komma fram själv samtidigt som man lockar med något gott. En liten bananbit, persilja eller annat smarrigt. Då lär den sig att dina händer för med sig något gott. Testa så ett tag. Sedan klappar du den när den är lugn, antingen den sitter i buren eller på golvet. När det går bra kan du ta upp den och då gäller det att vara fast och bestämd. Så fort du tvekar känner kaninen av det. Tänk på hur man gör med bebisar. Är man tveksam och osäker blir bebisen det. Tar du fasta lugna tag känner den sig trygg.

Håll inte på för långa stunder utan låt den vila mellan varven. Den ska känna sig trygg i sin bur.

Lycka till!

(Hankaniner har också i sig att kretsa kring honan tror jag. Hanen jag hade förut hoppade alltid runt fötterna på mig och brummade och ville "komma till". Man var alltid tvungen att hålla koll på var man satte fötterna.)

Animalfriend
0

Försök ta allt i sin egen takt. Det kan ta tid innan kaninen får förtroende för dig. Ta inte ut kaninen ur buren den första tiden. Du måste få den att lita på dig i buren innan du tar ut den. Annars blir det jätte mycket på en gång och den blir stressad och rädd, och då är det nästan omöjligt att få den vad vi kallar tam.

Läs lite böcker om kaniners beteende, så får du säkert jättemånga tips?.

Mitt tips? är ta det lugnt, och ta ett steg i taget. Börja om från början, och ta inte kaninen ut ur buren fören den fått förtroende för dig. :)

Lycka till! :)

Stammpe
0

Om du lyfter honom uppifrån så kan det vara att han blir rädd och stressad för att han tror att det är en stor fågel som vill ta han…. Men annars får du göra så han försöker vänja sig vid dig. //StammpeGlad Lycka till!

Jordgubbsylt
0

Jag tror han är stressad eller orolig/rädd för något, är det något som du anar att han kan vara rädd för? Då kan du testa och fixa det.

Lycka till!