Eventuellt burbygge + ny kanin
Jag hade ju tänkt bygga en bur i sommar. Den ska vara inomhus.
Jag hade även funderat på att bygga såhär som på bilden för att få plats med en till kanin :P Det jag velar mellan är fransk vädur eller lilla tysk vädur. Lilla tysk ska ju buren helt klart vara tillräckligt stor för, men skulle den duga för en frasse?( Lagligt funkar det) Mycket större bur kan jag inte ha just nu.
Finns ju en chans att den skulle kunna få gå fritt utan att katterna skulle våga nåt, men man vet aldrig.
Bör jag välja den mindre rasen tills jag kan bygga större bur? Nu ska jag inte skaffa en ny kanin än på länge, men jag ville ändå bygga extra när jag ändå ska göra en bur.
Jag tar gärna emot råd.
Jag slarvgjorde ritningen nyss i paint så ni får en liten uppfattning i alla fall. Blir det bra i övrigt som bur tro? :)
Alltså, 150 cm lång. Ena våningen ska vara 70-75 cm hög och den andra 60 cm. Och sen ska de vara 70-75 cm djup. (blir det "bara" lilla tysk väljer jag nog 60-70 djup, och 60-70 hög.)

Ser bra ut!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
150 kanske var att ta i när jag ska lyckas ha buren inomhus. Är nog kanske bäst med den mindre rasen tills jag bor större.
Så då kanske buren vara blir ca 120-130 cm lång.
#20, Jag tror att 120 eller 130 blir super-b på längden ! ! 
#3 passar nog bättre inomhus i alla fall :P

#2 Kanske bättre i storleken med 120-130 xD Kom inte på att det var så lååångt ;)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#5 tog först den längden för att jag verkligen skulle vilja ha plats med en stor kanin. Visst det blir typ lagligt om jag gör den 130 lång, men det känns lite litet ändå
Varför inte bygga ''dubbelt'' som på bilden, och ha ett hål i golvet+planka ner på översta delen? Så blir det ju en större bur :)
Så kan du ha en stor kanin, speciellt om den får komma ut i lägenheten ibland.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo, men då ska jag fortfarande rymma de små kaninerna nånstans. Och de håller på att tugga sönder plastburen så måste bygga åt dom först och främst.
Men som det ser ut nu kommer det inte finnas pengar till en ny bur. Har hänt liiite för mycket annat som kostat alldeles för mycket :( Om jag har tur så kanske i slutet av sommaren.

Jisses, det e ju jättestort å bra!
Lagar om mått på kaninburar finns på jordbruktverkets hemsida.
Oj, tänkte precis skriva att det ser ut som att du siktar på jätteras. Men de tar precis som du säger stor plats, kan vara svårt att kombinera inomhus med flera små också.
#10 yes det var planen. Sen insåg jag att det blir nog lite för stort och klumpigt att han inomhus. :P Så blir en mindre bur, jätteras får bli i framtiden istället.
I dagsläget går pengarna för burbygget till bilen istället. Tråkigt värre.