Hur mkt mat ska kaninen ha?
Ungefär hur mkt mat ska man ge en dvärgkaninunge på 2,5-3 mån?
och hur mkt ska en vuxen dvärgkanin ha?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
En unge brukar jag rekommendera låtas ha fri tillgång till pellets, jag brukar ge ½dl pellets morgon och kväll, oftast räcker det hela tiden, men ge mer om den ätit upp. Efter som ungar växer, sen när den är.. nu minns jag inte men tror det var när den var 6 månader ska man börja ge i bestämd mått. Jag ger ½dl till dvärgkaniner. Så får man känna efter om man ska minska eller öka beroende på hur hullet är.
Jag brukar ge: (Fri tillgång till hö, vatten och grenar såklart.)
+ Några grönsaksbitar om dagen och ca 1 dl pellets.
Till växande ungkaniner (upp till ca 6-8 månader, beroende på årstid). :)
Till de vuxna brukar jag ge allt från ett par matskedar till ½ deciliter pellets om dagen på vintern, våren och hösten, på sommaren får de ingen pellets.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
oj oj, tror inte jag kan ha fritilgång på pelets till Tequila, hon skulle bli såå tjock, hon äter presis hela tiden.
släpper jag ut henne i hennes ute Hage med massa gräs är det uppätet innan 2 timmar:/
burkar ge henne en halv och pigge brukar få 1 dl
// Hanna
#3 - Bebisar ska ha fri tillgång - tro mig, de blir mätta någon gång. Men någonstans får man iallafall dra en gräns. Men en ½ dl kan du nog öka på till åtminstonde 1 dl.
Not your mom, not your milk.
ok
// Hanna
Kom bara ihåg att inte ge såpass stor mängd att kaninen äter sämre/struntar i höet.
nejdå:P
// Hanna