pass till kanin ..?
Jag åker till finland varje sommar med båt och funderar på att ta med min kanin,men måste man ha något slags pass? jag hörde någonstans aatt om man hade över 10 smådjur så behöver man pass eller är det bara jag som är helt virrig nu..Skulle gärna vilja ha svar snabbt eftersom jag måste börja ordna pass till honom i såfall :) är det någon som också vet om man måste beställa båtbiljett till kaninen i såfall :P?? 
Krav enligt EU-föreskrifter:
Om du har ägt kaninen minst 6 mån innan den ska resa tillbaka till Sverige så krävs inga tillstånd. Detta gäller för max 3 kaniner. Har du fler kaniner, eller ägt kaninen kortare tid, krävs införseltillstånd
Du får utan införseltillstånd införa max 10 smågnagare (möss, råtta, marsvin, hamster, chinchilla, ökenråtta) oavsett hur länge du ägt djuren
Införseltillstånd: söks från Jordbruksverket, kostar 100:- vilket betalas i samband med att ansökan sänds in. Ansökan måste nå Jordbruksverket minst 30 dagar före införseltillfället
hämtat från http://www.djurklinikenroslagstull.se/page104.htm
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Det bästa är väl att ringa och fråga så du säkert får rätt svar.

#1 Tack så jätte mycket :) så om jag uppfattar det rätt behöverr jag ingen införelsetillstånd?
#2 joo hade tänkt be mamma ringa och höra
vill så gärna ta med honom :)
#3 nej det ser inte ut som du behöver om du ägt h*n mer en 6 mån:)
// Hanna

#4 jag har ägt han mer en 6 månader då vi åker ,vi åker om 2 månader och jag har ägt honom i 5 månader :) men måste jag vaccinera eller något (; ?skulle gärna vilja ha förslag på om jag borde köpa en annan slags transportbus ,just nu använder jag en kattresbur som funkar bra x)
#5 vaccinera kan du göra om du vill. katt transport funkar bra:)
// Hanna

#6 Okej ,så det är inget måste :) ,så bra då slipper jag oroa mig för att köpa nya transport :D Jag e riktigt glad att det finns så många kunniga som er här (A) :D
#7 jag är inte så speccielt kunnig av utlandsresor men har väll kört till lite olika ställen med kaniner^^
**Undrar bara en som är mkt kunnigare en jag vet hur länge en kanin klarar att sitta i en transport bur, om man möjligt vis(tror inte jag ska) om man kan ta med sej kaninerna till ungern?
**Annars måste jag ju lämna dom hemma:(
har aldrig tat med dom förut ditt men, min mormor vågar nästan inte passa dom eftersom 2 gånger när vi vart bort resta har 2 kaniner dött:( Naturligt båda om man kan säja så:/(den ena blev upp äten)
// Hanna

#8 okej (: hehe :P neej vad tråkigt att dom dog :/ http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Att-resa-med-ditt-husdjur/ kolla på den sidan (: lite information får man iaf :D det står typ mest om katt och hund men även lite om kanin x)

#9 såg inget om kanin, jag undra mer om dom skulle få värmeslag mm, för det vill jah ju inte. vi åker ju 26 juni. och då är det varmt, det tar oxå ca 2 dagar att komma till ungern med bil:/
// Hanna
#10: Du behöver inget tillstånd för att ta över kaninen till finland och sen tillbaka till sverige. Tar du med dig kaninen till hytten så kan det hända att du måste betala lite, men det är knappast frågan om några hutlösa priser. Det är väl bäst att ringa till båtbolaget och fråga.
I Finland vaccinerar man inte kaniner (vi har inga problem med myxomatos, RVHD..), så du måste inte heller ha din kanin vaccinerad när du tar den till finland/tar hem den.

#12 okej tack för hjälpen är jätte tacksam :) självklart vill jag ta med kaninen till hytten vägrar att lämna den nere ,mörkt och låter kanske ..nej NEj nej vill absolut inte lämna honom där så det spelar ingen roll om jag får betala lite (: ska ringa och hööra :D

Jag ska nog ha en filt eller något liknande över resburen så han inte stressas för mkt!