Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1690 ggr
kaningodis
0

När låta ungar skutta i rasthage?

Som rubriken lyder; När kan man låta kaninungarna + mamman skutta runt i en rasthage?

Kan man bara ta ut mamman i en rasthage? Isådnafall, hur gamla måste ungarna vara då?

Mina kaninmammor är vana att springa flera timmar/dag i rasthage men nu så måste de ju ta hand om sina små ungar ^^. Mammorna äter, äter och äter…de har blivit ganska tjocka =P. Så när kan jag låta de få springa av sig lite?

Kastanjegårdens Kaniner

minkaninester
0

Putt :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

lennartsdotter
0

Putt :)

kaningodis
0

Puttar upp!

#1 & #2: Snällt att ni puttar men ni behöver inte putta när det endast har gått ett få par minuter. :)

Kastanjegårdens Kaniner

pigelina
0

ta ut mammorna på tyrer i koppel elr låt dom springa av sej i rast hagen, dom behöver ju inte ta hand om ungarna hela tiden:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Clariiz
0

Jag brukar ta ut mina honor när ungarna är 2-3 dagar gamla, självklart inte halva dagen men någon/några timmar. Ser man att de blir oroliga är det ju bara att ta in dem igen :)
Ungarna brukar jag ta ut några dagar efter att de lärt sig gå ordentligt, men då får de vara på gräset men en handuk över så att det är mjukt men inte så att de kan äta av det. När deras små magar vant sig vid gräs får dom vara ute direkt på gräset såklart :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MH1994
0

jag brukar släppa ut ungarna när de äter vanlig mat och har fått smakat några gräs strån nån dag innan.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

kaningodis
0

Jaha, jag har inte vågat släppa ut mina honor än. (ungarna är 9 dagar) + att de fick sitta inne i sina burar flera dagar innan födseln, var rädd att de skulle skada sig eller något.

Vet inte, men jag är lite orolig att något ska hända mammorna om jag släpper ut dem, bli skrämda, skadade osv…överdriver jag?

Kastanjegårdens Kaniner

pigelina
0

#7 nä, klart man blir orolig, man vill ju inte att det ska henda ungarna elr mammorna ngt, men dom är 9 dagar nu så snart börjar dom väll springa runt då blir det jobbigare för mammorna och dom blir nog mer glada om dom får komma bort från ungarna då och då ett litet tag så dom kan vila sej lite:) min hona Ryggy när hon hade ungar så hitta hon ett gömställe där ungarna inte kunde hoppa upp;D så där fick hon av ifred:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

kaningodis
0

#8 Jo, man borde ju kunna släppa ut dem ett tag men jag är ändå väldigt orolig "/

Haha, stackars Ryggy! ;)

Kastanjegårdens Kaniner

Kiwanu
0

Tycker att du ska släppa ut Mamman i allafall en liten stund, så hon får springa av sig lite och så !

kaningodis
0

Jo, jag funderar på att släppa ut dem en liten stund var, fast under uppsikt hela tiden!

Kastanjegårdens Kaniner

Kiwanu
0

#11, Det gör du rätt it ! :D

kaningodis
0

Jag släppte ut dem en liten stund, de blev rätt glada när de fick syn på lite gräs som växte i kanten av rasthagen Tungan ute

Men herregud vilka fettvalkar de har fått, är det bara tillfälligt för att de har ungar? De har även dragit av päls på sidan av kroppen så de ser inte så jätte fina ut…de har sett vackrare ut ;)

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

Putt

Någon som mer vill skriva när de släpper ut sina mammor med barn i rasthage?

Kastanjegårdens Kaniner

Zvintos
0

När ungarna är ca 5 veckor, brukar de få komma ut en liten stund i hagen med sin mor.
Sen ju äldre de blir (mer vana vid att äta gräs och så) ökar jag på tiden. =)

kaningodis
0

#15 Okej, tack!

Kastanjegårdens Kaniner

monica551
0

Om honan äter gräs så ska man tänka på att just nu när gräset börjar spira så är det väldigt kraftigt och med mycket näring. Och det kaninmamman äter går även ut i hennes mjölk. Och gräset kan vara lite för kraftigt nu för ungarna så att dom kan få magknip via modersmjölken. Inte bra för en liten 1 eller 2 veckors unge!
(Såvida inte honan är invand på gräs redan under dräktigheten, då har ungarna redan vants in när dom ligger i livmodern och fått näring via moderkakan).

Lika så ska honan inte motioneras direkt när hon är som mest högproduktiv i sin mjölkproduktion. Motion hjälper till att sina honans mjölkproduktion.

Men när ungarna är ca 6 veckor skulle jag kunna ta ut dem i rashage. Men börja då sakta att repa lite gräs och ge dom i buren redan en vecka innan så att magana sakta vänjer in sig på gräset. Ge mycket lite i början och öka sakta varje dag. Precis som man gör på ett vuxet djur på våren innan man släpper dem på "bete".

Om honan blir så fet så ger du för mycket eller för kraftig mat. Såvida det inte är så att du har ungar som är i "mat ålder" och honan äter massor pga nästan fri tillgång på foder. Men det brukar ju inte vara förrän ungarna är ca 4 veckor gamla och då är det ju bara ca 3 veckor du behöver stå ut med att honan "svullar" maten. Sedan kan du ju sära på mamman och ungarna vid 7-8 veckors ålder så att dom blir helt avvanda vid att dia vid 8-9 veckors ålder och är redo att flytta till nya hem. När du särar på mamman och ungarna så får du dra ner på maten och öka motionen så blir hon snart fin i kroppen igen.

Lycka till!

kaningodis
0

#17 Jaha, så de ska inte få för mycket Motion? Jag har börjat släppa ut dem varje dag  i sina hagar nu…men då får jag minska lite på det. Gräs har de knappt ätit, endast några enstaka strån. I deras hagar så finns det bara jord, alltså inget gräs ( de åt upp "allt! sm fanns).

Hur myckett pellets skulle du rekommendera att ge en holländarhona med ungar som är ~2 veckor?

De är inte egnetligen så tjocka utan de har stor påsar som hänger under magen och på bringan, så de ser väl antagligen större ut än ad de är…

När ungarna börjar äta pellets så kan jag väl ge ungefär 0,5 dl / unge + honans mängd?

Tack på förhand!

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

putt

Kastanjegårdens Kaniner

monica551
0

Hejsan.

Jag ger mina Hollis honor som har ungar "ungefär" så här:

*  Normal ranson när dom ej är dräktiga är 1dl/dag.
*  Under sista två veckorna av dräcktigheten 2 dl pellets/dag 
*  Nyfödda ungar --> till ca 3 veckors ålder får honan 2-2½ dl/dag.
*  När ungarna kommer ur boet och börjar smaka på maten typ ci 3½ till 4 veckors ålder så ökar jag till ca 3 dl/dag. Och när ungarna börjar sitta och äta när jag fyller på maten (vid ca 4 veckors ålder så ökar jag på och ger ½ dl/unge + 2 dl för mamman.
* När ungarna är 6 veckor så äter dom 1 dl/unge + 2 dl för mamman.
* När dom är mellan 7-8 veckor gamla tas mamman bort och hon trappas då ner till 1 dl/dag igen som "vanligt". Men ungarna får då ca 1-1½ dl/unge.

Animalfriend
0

Tycker inte du ska ta ut mamman i koppel om hon inte är van vid det redan. Du måste du lära henne gå i sele och i koppel först.

Håller med #6. Bruka göra likadant. :)

Ungarna blir kraftigare och tåligare destu tidigare de får vänja sig, de ska dock inte tas ut för tidigt.

För att undvika magknip via mjölken, så har jag vissa hagar med bara torvbotten, så ungarna och mamman endå får komma ut och skutta och gräva av sig. Så ger jag de lagom mycket gräs i buren i stället.

Brukar släppa ut de på helgerna, så det inte blir "för mycket" Motion. Tycker det är lagom. Glad

kaningodis
0

#10 Tack så jättemycket! Bra att du skrev det tydligt och lättförståeligt :)

De får i vanliga fall 1 dl och jag ökade till 2 dl någon/några veckor efter parningen. (Jag hade fått de råden och att jag även skulle öka på ~ 0,5 dl /unge sedan.) Ungarna har börjat att skutta runt i buren och några har även smakat på pelletsen så jag ska snart öka på pelletsen.

#21 Nej, jag menade inte att gå i koppel utan att låta de skutta i sina rasthagar. Mammorna får skutta en liten sväg i hagarna ibland men de får inte något gräs.

Kastanjegårdens Kaniner

Animalfriend
0

#22 ok. Glad