är det dåligt för kaniner?
Jag köpte en sån där burk med godis till min kanin men många här på Kif säger att det är dåligt, Är de det ? Isånafall vad tycker ni jag ska göra mig av det då det är ju typ hur mycket som helst sen undrar jag om Rabbfor innehåller bra vitaminer och allt det där för kaniner?

vad jag vet så är det bara dåligt att ha som foder för att det är för mycket fett i det, men jag vet inte riktigt… Nu vet jag inte om jag har rätt, men jag tror att det inte är dåligt för kaninen om du bara har det som godis:)

massa färgämnen också..vilket inte är bra.
rabbfor är ett rätt bra foder, men det är kraftigt (högt proteinvärde och mkt fett) eftersom att det är skapat för produktionskaniner (slaktkaniner) som ska bli feta och stora snabbt innan slakt. om du har en dvärgras så passar det inte så bra, om du inte ger vääldigt lite av det varje dag (någon matsked ca).
jag rekommenderar Royal Rabbit med ett annat pellets blandat. RR har lågt fettinnehåll, innehåller mycket olika goda grejer för kaniner och även lusern vilket är jättebra.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Varför ska man blanda RR med nått annat ?

#4 för att det är lite för tunt för att vara ett fullgott foder, det är ju en müsli mer, som är tänkt att komplettera ett pellets. dock har RR bättre växttråd än rabbfor (14% mot bara 12%) och det ska vara över 15% som optimalt, så om man blandar RR med t.ex krafft groov 90 eller 125 som har 18% växttråd så får man en jättebra blandning näringsmässigt. (finns även trådar på kanin-net om detta om du vill läsa mer.) även om grooven är ganska fet så balanserar RR det, eftersom att det är lågt fettinnehåll i det.
men men, om du väljer rabbfor så ge små mängder av det.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Jag har också sett dom burkarna vissa affärer, men aldrig köpt någon då jag tror det innehåller aldeles för mycket färgmedel.
Marsvin 4-ever
.
jag köpte en gång nått linande på min djuraffär, var typ torkade papya å russin å så, tänkte de tycker ninen säker om.. gav han en bit å de knastrade sig å hade o.O då smakade jag själv på en å den var ju full i socker :o så nu får han endast det godiset i pytte mängd en gång i månaden typ xD
Min syster har haft en sådan, de tyckte om det, det är väl inte nyttigt, men heller inte så dåligt så dom inte kan äta det X) Jag tycker man kan ge det någon gång ibland, inte ofta men ibland.

Okej tack för alla svaren :)
Nätter är inte nyttigt för kaniner. De lägger på sig massa i vikt av nötter har jag hört.
Kolla innehållsförtekningen. Socker? Massa konstiga saker som inte ser naturligt ut? En massa konstiga teken för konstgjorda ämnen typ.
Om det finns mycket sånt på mina kaniners foder så väljer jag ett annat foder.

Som godis går det säkert att andvända eller?
jag menar, när man ger kaninen godis så ger man den ju en liten bit typ.. Det påverkar ju inte deras vikt med så lite åt gången?
men lycka till! :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#11 Nä, det måste man kunna ge som, godis alltså.
Ja, lycka till!
Egentligen, vet inte om det är OT men det verkar som många är så "rädda" eller emot att ge lite onyttigheter till kaninerna en gång i månaden, eller en gång i veckan. Det är väl inte farligt!? Jag tycker det är helt ok att ge det ibland i måttliga mängder. Jag menar, jag tror att alla av oss här i kif smaskar i oss mängder med chips och godis ibland. Eller hur?
Dubbelt :/

Jag ger min kanin godis på fredagar då jag också har godis =) Jag tycker att hon är värd det min lilla livskraft <3 Många tror ju att kaniner inte tål något godis men så en gång i veckan skadar inte om man tränar den ;)
Men annars ger jag henne vanlig pellets!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "