Kastrera honan eller hanen?
Jag har en hona som nyligen har fått en killkompis. Men eftersom dem går tillsammans ska vi ju kastrera någon av dem. Men vem ska man kastrera? Om vi ska kastrera hanen får vi ju vänta ett tag för han är ju bara 9 veckor. Men nu har vår hona börjat skvätta kiss och bajsa överallt. Skulle det hjälpa att kastrera henne? Så vem tycker ni att vi ska kastrera, honen eller hanen eller båda två?
// Emma :D
Det kan vara farligt att kastrera honan. Bättre att sära på de, vänta tills han är gammal nog att kastreras och sedan sätta ihop de.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Hur gammal är honan?
Det kan hjälpa att kastrera, men gå till en veterinär som är van att kastrera kaniner.
jag kastrerade först min hane, men då är honan och rider på honom när hon är brunstig och hon skvätter kiss.
Så jag kommer att kastrera honan också.
Och en sak, om man jämför riskerna att honan dör under operation och riskerna att hon kommer dö i livmodercancer så är det mindre risk att operera.
1. Stämmer faktiskt inte, större ingrepp på en hona men är kaninen fullt frisk finns det inget som säger att det skulle farligt. Utomlands, tex i Storbritannien, Norge och USA kastreras både hanar och honor på löpande ban. Trenden pekar på att det även blir vanligare här i Sverige, ju mer folk får upp ögonen för alla fördelar med kastraktion av kanin.
Kastrera båda två! Läs mer här om du vill. 
#3+4 jaha, då har man lärt sig någonting nytt:) De jag pratat med är lite emot kastrering av honan för det kan vara riskabelt.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#2 Du får jättegärna berätta hur mycket du får betala för att kastrera dina kaninhona, är lite nyfiken av mig. Skicka gärna pm till mig om du redan fått uppgifter om pris. 
#6 jag kommer mest troligt skapa en tråd när det är fixat. Eller just före, för jag lär vara nervös att nåt ska hända. Det är jag alltid :P
#7 Det kommer säkert gå jättebra! 
Som du redan sagt själv, välj en erfarenhen veterinär och se till att han/hon gör en ordentlig hälsokoll av kaninen innan.
#2 Honan är ungefär 11 månader.
Tack alla för svaren :)
// Emma :D

Det är ofta så när man har två kaniner i samma bur så vill båda markera revir, så det där med kisslåda brukar inte fungera så bra då. Har haft två honor tillsammans nu i vinter och dom har kissat och bajsat överallt har inte fungerat ens fast jag haft två kisslådor. Kanske därför hon kissar överallt.
Det är ju ett mycket större ingrepp att kastrera en hona, men du måste ju sära på dom innan han blir könsmogen och sen måste du vänta 3-4 veckor efter kastreringen inann du sätter ihop dom igen.