En liten fundering :)
Ni som har två eller mer kaniner har ni 2 matskålar och 2 vattenflaskor? Elr behövs det?
Om jag skaffar en tjejkanin vad ska jag göra när jag kommer hem? För jag kan väl inte bara släppa in kaninhonan till Hampus? Då skulle ju typ han anfalla henne? Måste jag typ köpa en ny bur och hus? För hampus har ju då sitt revir? :)
Jag har en stor matskål o en vattenflaska till de två som jag satte ihop.
Och sätter man in honan TILL hanen så brukar det inte vara nå problem.
Lycka till

Men hur mycke mat ska man då ge till två kaniner?
Så om jag sätter in den ny honan så går det bra? Hanen försvarar då inte hans revir?

hm, jag har hört att man ska göra rent buren ordentligt och möblera om lite så brukar det gå bättre :)

Ja, att man skrubbar den så att den är ny för båda :P
Har man 2 kaniner så får du helt enkelt ge ungefär dubbelt så mycket som du ger till 1, hehe :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej :))
Vi har en stor matskål till våra två kaniner. Och så har vi två vattenflaskor. Vet inte ritkigt varför vi har det :P Men det bara blev så. Dom klarar sig ju fint med bara en flaska.

Okej tack lotta :)
Hur ska man göra första dan när man tar hem kaninhonan?

Jag har hört att man ska ha två matskålar, för om man har en kan dem bli strässade och äta även om dem e mätta för att dom e skål rädda att den andra kaninen ska äta upp allt. Och angående att sätta ihop dem direkt är nog inte riktigt bra.
1.Först kan du ha två burar breve varan, så att dom får se varan och känna varandras dofter. Och för den nya kan det bli lite mycket med både nytt hem, hus och rumskompis om man släpper ihop dem direkt.
2. Sen släpper du lös bara den nya så den kan gå runt den gammla kaninens bur. På det sättet kan dem hälsa lite mer på varandra.
3. Släpp ut båda för att se hur dem trivs tillsamans.
4. Sätt begge i en ny städad och om mublerad bur så slipper den nya känna att den inkräktar på ett revir.
Och om du inte vill ha kaninungar får du kastrera hannen.

Jag har bara en matskål till mina kaniner.

Tack Mimmi för svaren :))

Lungt!!! Kul att hjälpa!!!! =)

Så ska det låta Mimmi :P

Japp! Rätta tackter! HI HI!!!!

Jajamänsan :P
En annan sak man kan göra, efter att burarna stått brevid varandra och de börjat lära känna varandra, är att stoppa in dom i "fel" bur. I varandras burar.
Då får de känna att de är på den andres revir utan att den andra kaninen är där, och vänja sig ännu mer vid doften, och när de släpps ihop är båda vana vid bådas lukter.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Smart tina!
Hm. Dom kanske blir stressade om det bara finns en matskål, men om den är tillräckligt stor tror jag det är lungt. Men det kankse är bäst att ha två stycken för säkerhets skull. :9

Undrar hur man gör om ena kaninen äter hur mycket som helst, asså som inte klarar av att ha fri tillgång.. Då går det ju inte även fast man har två skålar för då äter ju den ena kaninen upp den andras mat.. Fattar ni hur jag menar? Och om den andra kaninen INTE äter upp allt på en gång utan väntar går det ju inte heller att ge dom mat på olika platser.. Hm..

#19 är dom hungriga så äter dom, mina har inte fri tillg på pellets utan får det två ggr per dag, då äter dom= ) för övrigt har dom fri tillgång på hö och pinnar. dom får också hårtbröd och grönsaker ca 2-3 ggr per vecka.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Är det verkligen så? Jag vet flera kaniner som lixom spar sin mat hela dagen. Även fast man ger dom 2 ggr per dag..
#21: Ja. alla kaniner är ju olika. Vissa äter när dom blir hungriga. Andra vräker i sig mat så fort det finns.
Men det vanligaste är nog att dom äter när dom är hungriga.
Det andra beteendet, att dom vräker i sig mat så fort det finns beror nog på att dom är rädda att maten ska försvinna. Om kaninen har växt upp med många syskon och dom fick skynda sej att äta för att få nåt… Men man ska ju ge tillräckligt med mat så dom inte behöver känna sig stressade att äta fort…

Hm,. känns som om ni inte riktigt förstår vad jag menar :P men okej. Om man har en kanin som är som dom Susanne.B.S skrev om. Som äter upp maten när den får den (jag har haft en sån kanin, ju mer man gav den ju mer åt den, alltså gick det inte att ge den "tillräckligt med mat" för det blev aldrig tillräckligt, den kunde säkert äta 10 ggr så mkt som den fick) Och en kanin som äter när den blir hungrig. Lite då och lite då..
Och om dom här kaninerna bor i samma bur, hur gör man då? 
säkert ingen som vet svaret på min knäppa fråga ;P
Jobbigt. Om man har en kanin som äter så fort den får man medan den andra äter när den bli hungrig. Då kommer det ju inte finnas någon mat kvar till han som vill äta senare.. Jobbigt. :S