Två honor tillsammans?
Hejsan!
Jag funderar på om man kan ha två kaniner tillsammans av samma kön. Dom ska då bo i samma bur men ha tillgång till vistelse på stor balkong och stor lägenhet.
Är det bästa att köpa två ungar ur samma kull?
Hur stor bur behöver man för två kaniner?
Hälsningar Laila.
jag vet inte mkt om inne burar och inte så mkt om mått och sånt häller vet ifl att jag har godkända på mina burar för dubbelt så stora raser som jag har.
ja det är bäst att köpa 2 från samma kull. Det är störe chans då att dom vill bo tsm och inte börjar bråka för mkt.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Två honor kan fungera, men det är ju aldrig säkert.
Tror inte det spelar nån roll om det är från samma kull, eller om man skaffar två från olika kullar och sätter ihop. Men det kan ju vara enklast från samma kull.
Men det finns aldrig en garanti att de kommer vilja bo ihop resten av sitt liv, så du måste i sånna fall vara redo att måsta ha två burar.
Hur stor bur du ska bero Vilken ras? du har tänkt dig.
Man kan ha två honor ihop, då helst från samma kull.
Dock är det inte säkert att det funkar.
Har själv haft hand om 2 syskonpar (alla honor) som bägge fick säras på.
I ena paret blev den underlägsne riden på i princip dygnet runt, och blev väldigt stressad utav detta.
I det andra paret bet den dominante systern den underlägsne i ljumsken, vilket resulterade i ett ganska otäckt sår.
Det gäller att det är rätt matchning av "personligheterna" om man ska 2 kaniner ihop, oavsett om det är honor eller kastrerad hane+hona (okastrerad/kastrerad)
Man får (tyvärr) ha 2 kaniner på samma yta som en kanin, av någon underlig anledning.
Vilket jag tycker är helknasigt tänkt egentligen.
Mindre yta gör ju inte att kaninerna kommer bättre överens, snarare tvärtom.
Ju större yta kaninerna har, desto större chans att de kommer överens och slipper bråk pga att de inte kan komma undan och vara ifred.