Mamman struntar i ungarna
Min kanin fick ungar igår. Märkte det inte förrän på kvällen när jag hörde att det lät och prassla om den lilla lilla halmhögen. Hon har inte boat något speciellt. Lite halm i ena hörnet, det är allt. Vad jag förstått så skall dom ju dra päls av sig själv med. Men iaf när jag gick upp imorse så låg båda ungarna på andra sidan buren än vad boet är. Mamman bryr sig inte eller fattar inte vad som skall göras.
Jag har nu lagt tillbaka ungarna i boet. OBS jag klappade mamman som tusan innan för att få hennes lukt på min hand.
Vad mer kan jag göra? 
de bryr sig bara om de när de matas men om hon visar ilska mot dem är det ju ej bra förstås. bädda åt dem med halm och får du ta päls från henne så gör det, du ska se att det ordnar sig, är de utomhus eller inne?

Du måste dra päls av mamman om hon inte gjort det sjölv, ungarna kan frysa ihjäl annars eftersom dom är helt nakna. Är det hennes första kull? Ibland blir det så med första kullen att honan inte riktigt vet vad hon ska göra, plockar sig inte och kan föda ungarna lite var som helst och det kan hända att dom då inte bryr sig om dom heller. Du kan ju väga dom så ser du om dom får mat.

Annars ser man på ungarna om de får mat genom deras runda magar.
Att ungarna låg på andra sidan buren kan bero på att dem följt med i mammans spenar när dem diat.
Honan lägger inte tillbaka ungar som hamnar utanför boet.
Därför jag har "spillkant" på bolådorna.
Det enda du kan göra är att hålla koll på ungarna så dem inte hamnar utanför boet igen, och kolla så dem får mat.
Runda stinna magar innebär att ungarna får tillräckligt med mat.
Tack så mkt för alla svar.
Som sagt så la jag tillbaka dem i "boet" å har sedan dess haft lite koll på henne. Hon är hos dem å nosar å har sig lite grann.
La även in extra strö.
Ungarna verkar iaf vara rätt pigga då dem har kravlat runt en hel del, fick lyfta in en utav dem igen då den var på villovägar.
#1 Dom bor inne i vardagsrummet.
#2 första kullen. Vill helst inte ta på dem för mkt så jag får avvakta å se.
#4 Det var ett underbart svar, nu slipper jag vara så nojjig.
Har en "låda" men inte la hon ungarna där nej utan där ligger hon själv…
Eftersom dom verkar pigga å rör sig så känner jag inte lika mkt oro längre. Har även pratat med veterinären, hon skulle dock återkomma senare.
#5 Om dom bor inomhus är det ju inte lika stor risk att de fryser ihjäl som de som föds utomhus. Kanske därför hon inte "pälsat" boet så mkt heller, inte nödvändigt.

Dom behöver ordentligt pälsade bon inomhus också, särskilt om det bara är två, är det fler håller dom ju värmen bättre. Det skadar ju inte att plocka lite päls från mamman, brukar inte vara nåt problem.
#4 min kompis kanin tar ut ungarna om hon vet att det är ett fel på de eller om de redan är döda, ganska smart hona tycker jag! då dör ju inte de andra av köld eller annat av de ungarna:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag hade en förstagångs hona som missade totalt att bygga bo. Mina kaniner bor ju ute så det var tur att jag upptäckte det i tid. Denna kullen föddes i januari 2008 så det var kallt ute.
Jag byggde då ett bo åt ungarna istället. Och honan accepterade det till fullo som tur var. Och alla ungarna klarade sig fint och en av dem är faktiskt den bruna holländar hanen KOTTEN.
Så här gjorde jag:
Samlade ihop en hög med halm som jag gjorde så kompakt jag bara kunde. Borrade till en grop i mitten av halmen. Lade sedan i en "liten" frotéhandduk i gropen och såg till att den hade mycket med tyg ut över gropkanten. (Detta för att det inte skulle falla handduk över kaninungarna så mamman inte skulle kunna komma åt dem). Sedan lade jag i ungarna i gropen på handduken. Honorna får ju lös päls under magen som är lätt att rycka när dom fått ungar. Så jag tog honan och satt försiktigt och "plockade" henne så mycket päls som jag fick loss som var "lätt" att få loss. Man kan inte rycka päls som sitter fast för då gör det ont på honan. Lade denna päls som "tak" över ungarna och så fick dom ett varmt och mysigt bo som höll värmen gott åt dem.
Skickar med en bild på hur det såg ut under gång och när det var färdigt.
Ett tips? värt att prova!
Men stryk handduken i honans päls först innan du boar med den om du nu testar mitt knep.
Min hona accepterade som sagt denna konstruktion till fullo och tog väl hand om sina ungar efter det.
Denna hona byggde bra bon till de kullar hon fått där efter. Så jag ser det hela som en nybörjar miss från hennes sida.
Lycka till!
/MONICA
Ungarna lever ännu. Rör på sig en hel del. Mamman är där lite då och då och kollar till dem. Vet ej om dem fått mat men de borde dem fått eftersom dem är så pass pigga.
Tror att skulle dem vart dåliga så hade dom redan vart döda, likaså om hon inte brydde sig om dem.
Så min oro har minskat en hel del, men jag kommer fortsätta ha uppsikt över dem. Har ju bra koll över buren då dem står i vardagsrummet och det är där vi är när vi är hemma, så jag ser ju om hon är vid dem eller ej.
Den ena ungen var en bit från boet förut igen men som #4 skrev så kan den ju ha hängt kvar i spenen. Å de tror jag att den gjorde eftersom mamman var där precis innan, ungen hittade iaf tillbaka till sitt syskon i boet så jag slapp rycka in.
#9 Aaw, kotten är så söt!
#10 Om de har tjocka magar är de ingen fara. Honor brukar inte mata sina ungar när man ser på, dom matar ungarna ca 2 gånger om dagen.
Hm kollade till dem nu å hittade då bara en, efter lite letande så hittade jag den andra i andra hörnet.
Den var kall men lever än.
Har nu gjort som #9 å hoppas verkligen att det fungerar.
Kan jag göra något för att den kalla ungen skall få upp värmen igen???
#12: När jag hittade en av ungarna kall utanför boet, stoppade jag den innanför min tröja.
Då blev den fort varm.
Den klarade sig och blir snart 10 månader. =)
Annars om man har varmvattenflaskor kan man fylla en sån, lägga handduk ovanpå och sen lägga kaninungen där, med en till handduk ovanpå.
Om dom inte skulle få mat av mamman, kan man då ge dom någon mjölkersättning?
Ja som man gör med valpar å kattungar å andra små djur.
#14: Ja, det går.
Vet dock inte vilken blandning det är (inte skrivit upp det).
Finns flaska att köpa på apoteket, med flera olika nappar.
Ska själv köpa sådan sen, utifall att.
Nackdelen med såpass små bebisar, är att de är väldigt svåra att nappa upp.

Det är jättesvårt att stödmata kaninungar, har provat men aldrig lyckats. Man måste vara jätteförsiktig så att dom inte får i fel strupe för då får dom lunginflammation.Se till att den avkylda ungen ligger ordentligt inbäddad tillsammans med den andra så får den nog upp värmen igen.
Man kan köpa färdig mjölkersättning som är till kattungar, istället för att göra egen.

man kan även använda det som är för lamm, har jag för mig.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Var i djuraffärn för å köpa halm. Frågade då om vad man kunde ge, dom var ej säkra utan gav mig ett visitkort till en veterinär. Det hjälpte ju ingenting då veterinären ej svara… Mjölkersättningen på apoteket kostade 200:- för en burk… 
Hon har förstört boet som jag gjort så dom ligger ganska öppet igen.
Oj nu ringde en annan veterinär upp, han sa att så här i början spelar det ingen roll vilken mjölkersättning man ger, man kan alltså ge från vilket djurslag som helst till och med ko.

Så sa han att jag skulle hjälpa henne å boa, typ visa henne lite grann hur man gör.
Bara å hålla tummarna, ska kolla till dem snart igen.

Hoppas det går bra. Jag håller tummarna!
Har tips?! I oktober födde min belgiska jätte 7 ungar som vardera vägde ca 400g. Trodde jag. Dag två när jag skulle kolla till ungarna låg en liten tunn påse med skinn längst ner i botten av boet. Trodde det var en fladdermus som trillat ner. Det var det inte. Det var en kaninbebis. Hon vägde inte mer än 90g. Hon var helt tunn och kall. Jag höll mamma kaninen i famnen tre ggr per dag efter det och lät ungen dia. Det var knepigt eftersom mamman väger 9kg och har massor av muskler.( Med mindre kaniner är det mycket lättare.)
Gör så här bums: Sätt kaninen i knät. Sitt på golvet med utsträckta ben. Håll mammakaninen över ryggen så hon inte kan springa iväg eller röra sig så mycket. Håll en bebis på rygg i handen och leta upp en tutte åt bebisen. Dom fattar väldigt snabbt vad som gäller. Tre ggr per dag är mycket, men det behövs om dom fått en svår start. Se upp för sparkar från mammakaninen! Hon kan försöka sparka bort bebisen. Låt dom dia tills dom somnar. Då blir dom runda och trinda.Bebisen jag hade bodde inne hos mig i en varm mössa i tre veckor som jag bar med mig överallt. Det gick hur bra som helst. Glöm inte att badda bebisen i rumpan med fuktig bomullstuss efter matning så dom får bajsa och kissa! ( håll bebisen över tidningspapper för det kan komma en del…) Dom kan inte det själv och det är inte säkert att mammakaninen fattar.
Mjölkersättning är kass. Kommer aldrig försöka det igen. Kaninerna som växer upp på det blir klena och lätt sjuka i luftvägarna och får klena hjärtan.
Eventuellt kan du hålla mamman mage mot mage med dig. Då kan bebisarna ligga mer upprätt. Pröva dig fram!
Nu är bebis 6kg tung och chef i stallet. Hon är kompis med alla kaninerna och min gosegris!
Lycka till! ( OM DU VILL KAN DU FÅ MITT TELE NR..)
Hon är framme å slickar på dom och jag är rätt säker på att hon diar dom. Hon dricker en massa vatten å de gör man ju när man ammar.
De som jag ser hon gör "fel" är att hon bäddar inte ner dom igen utan boet är helt öppet. Så jag har fått hjälpa henne på traven så att säga.
Har fått lägga tillbaka en unge igen, den var lite kall men hoppas det går.
Hoppet går upp å ner. Klarar dem natten så känns det lite mer hoppfullt.
Kan tillägga att ungarna är väldigt små, var en kompis som håller på med kaniner som sa de. Dom brukar tydligen vara större.
Återstår att se om jag kommer kunna sova något i natt eller om jag bara kommer hålla vakt.
Vakta. 
Sätt på mer värme. Lägg mattor och handdukar under buren så att golvet inte kyler. Lägg bebisarna i en mössa.( Jag gillar mössor
.) Är dom två borde dom kunna hålla värmen tillsammans inomhus. Hade en liten ensam kotte för några år sedan som fick en mössa. Hennes mamma var bara 5mån och fattade inte alls att hon skulle pälsa in boet. Men mössan accepterades och Molly klarade sig bra.

#21 Jag har hört att man ska massera magen när ungen ätit klart för att hjälpa matsmältningen :)
Det behövs i regel inte. Dom brukar spralla rätt bra när man baddar rumpan på dom.
Kan inte ta på mer värme. Men jag som frusit hella vintern och vart inlindad i filt när jag vart hemma kan nu va utan filt så kallt är det inte.
Buren står på ett bord.
Försökte lägga en liten handuk i boet men mamman drog bort den, så frågan är om det kommer fungera med en mössa.
Tyvärr så måste jag ju sova då jag skall jobba imorrn kl.07 plus att jag har en 2-årig son att ta hand om…
Lycka till med bebbarna!
Brukar vara så första kullen att mamman inte förstår riktigt vad hon ska göra har hänt mig några gånger!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#27 Dör dom oftast då eller?
Inte alla gånger, min första, andra och 3 kull dog tyvär.
Kanel som honan hette då fick 47 ungar och 1 överlevde av alla dom och det var Chili (det var flera kullar inte en och samma)
Medans Chili tog hant om sin första kull superbra!
Okej, en unge dog i Chilis 3 kull men då råkade det bli en tjuvparning och dom föddes mitt på vintern och hamnade utanför boet medans dom andra låg varma och tjocka i boet fast det var -15 :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Oj, 47 ungar 
Precis, och tänk 1 enda överlevde..
Vet inte hur lodjuret tog sig in i en bombsäker bur men lokatten hade varit i området och rävarna och tagit sig en unge :(
Men nu finns ingen chans att någon dum lokatt eller rävar tar nå ungar i sommar för nu bor Chili hos mig, hennes bur är 2,5 m lång 1 m bred 3 m hög så ungarna kommer ha stor yta :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ungarna dog i natt strax efter 01 tiden. 
Var uppe å såg då att mamman förstört boet totalt, ungarna låg utslängda. Dom var kalla å syntes att dom höll på å gå bort. La dem på värme dynan. När jag sedan tittade till dem nästa gång var dom döda. 
Hade jag bara gått efter min magkänsla så hade jag ju tagit bort dem från henne å då hade dem nog levt.

Jag tror inte du kunnat göra på nåt annat sätt, chansen att dom skulle ha klarat sig om du tog dom från mamman är minimal. Antagligen har hon inte alls fattat vad hon skulle göra. Om ungarna kravlar omkring är det oftast ett dåligt tecken, ungar som har ett riktigt bo och blir omskötta av mamman ligger stilla i boet i minst 2 veckor. Men du kan para om henne nu direkt, oftast går det bra nästa gång. Jag har varit med om samma sak flera gånger och det har varit honor som fått sin första kull, då har jag parat om dom direkt och det har alltid gått bra nästa gång.

ååååh stackars dig… :(

Så trist!!! Jag hade själv tre dödsfall förra veckan men turen att fortfarande ha tre kaninungar i livet ändå
Beklagar!
Vad tråkigt. =(

Ååå så tråkigt! :( Har själv en kull nu och förstår att du är ledsen. Man fäster sig ju vid de små sekunden man upptäcker att de är födda!

Kanske är försent.. Men detta är en ganska bra länk :'(
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

jag beklagar vet hur det känns min första kull dog med men klara födde sin andra i lördags =p