Hur känsliga är kaniner?
Funderar på hur mycket kaniner kan läsa av känslor och stämningar. Har sett på mannen som kan tala med hundar och liknande program att hundar känner av om man är stressad, stirrig osv.
Min förra kanin verkade känna av när jag inte mådde bra för då blev han mer kelig och satt ofta och slickade mig i ansiktet.
Just nu har jag det skittufft, mår väldigt dåligt i min sjukdom och vården bråkar, såg även att min ena hamster hade något vid ögat så jag var stressad över det, fick sen veta att det inte var någon fara med den hamstern, så länge han äter och verkar må bra. Så igår upptäckte jag att min andra hamster har en stor knöl under magen. Dem är inte handtama så vi kollar dem lite då och då.
Idag ringde sambon vetrinären för att kolla om avlivning, hamstern äter och springer men knölen gör att han har lite svårare att gå så det är lika bra innan han får ont och lider.
Så jag var jätteledsen, hade väldigt ont i kroppen pga. min sjukdom och kaninen bråkade. Hon vägrade gå in i köket utan skulle sitta på mattan i vardagsrummet där jag var. Försökte jaga in henne men hon vägrade, annars så ger hon sig när man jagat lite. Så sambon skulle hjälpa till men då gjorde hon anfall mot mig och bet mig i handen.
Gjorde skitont och allt känndes bara så hopplöst, sambon gick därifrån och då kom kaninen fram och la sig vid mig på golvet. Innan så satt hon lagom långt så jag inte nådde henne men efter att hon bitit mig och han gick så kom hon skuttandes och skulle gosa.
Funderar på om kaninen kände av att jag inte mår bra idag, eftersom hon var så stirrig och vägrade gå in till köket och skulle vara där jag var. Samt att hon sen när hon bitit mig och tårarna rann nedför mina kinder så kom hon och skulle gosa.
För så still brukar hon aldrig vara, hon skuttar mest runt mig och på mig när jag ligger på golvet för att klappa henne. Men nu låg hon helt still väldigt länge.
Vad tror ni?

Kaniner har inte mänskliga känslor, men jag tror garanterat att din kanin märkte av din sinnesstämning, och när man blir mer mottaglig för att vilja ha närhet m.m, är ofta när man inte mår så bra. Är man stressad m.m känner de säkert av det och blir inte lika angelägna att söka kontakt med en. Tror dock inte ens att det finns så mycket forskning kring kaniners tankegångar och känslor, så man kan nog mest spekulera, och välja själv vad man vill tro,
Många säger att kaniner saknar sina vänner, föräldrar och syskon och tänker lika om dom m.m. precis som vi människor gör. Det förklarar dock inte hur de kan para sig med varandra utan skrupler t.ex. Kaniner har helt enkelt inte det mentala känslomässiga tänkandet på samma sätt som oss, eftersom att vår moral och våra normer skapats av vårt samhälle och kultur.
Men åter till tråden. Ju mer tama djur blir, ju mer beroende blir de av närhet. Jag vet ärligt inte vad jag ska tro riktigt, men jag vet att när en av mina kaniner var dödssjuk och jag kämpade för att hjälpa honom, så trodde jag att han verkligen märkte att jag försökte hjälpa honom och att han kände hur ledsen jag var. Samtidigt kanske han blev så "snäll" eftersom att han var så sjuk och helt enkelt inte orkade annat.
Du verkar oavsett ha en väldigt gullig kanin med mysig personlighet :)
Hoppas du mår bättre i din sjukdom!
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Precis… mänslilga känslor tror jag inte dem har, men som du skriver om man är arg och stressad så känner de av att nåot är pågång.
Min förra kanin blev skitsur när jag åkte bort ett dygn och lämnade honom själv, för varje gång jag kom hem så vägrade han komma och hälsa och satt i några dagar och ville inte umgås. Så han kanske trodde han blev övergiven varje gång.
Den jag har nu som bet mig idag är väldigt sällskaplig och skuttar mellan fötterna på mig och naffsar i vaderna om hon inte får klappar och gos på morgonen. Hon står också och gräver vid köksdörren när vi stänger för att få vara själva i vardagsrummet. Så närhet och att de mår bra av sådant gör nog att de söker närhet med oss människor och när vi är lugna och sänder ut "god" energi så kanke de känner av det och kommer och gosar.
Vet inte hur kaniner beter sig ute i verkligheten när en i gruppen blivit skadad eller sjuk om man skyddar denne som en grupp eller om en sådan individ överges. För om det kan förklara att vi människor upplever det som att djuren förstår oss när vi är ledsna.
Intressant ämne att fundera på i alla fall.