Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1739 ggr
[bebba]
0

Vilka färger är mina kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så att jag undrar vilka färger mina kaniner är har alltid sagt svart brokad och svart men nu tror jag att ena är Svart mantlad ena Svart brokad och sista brun sobel (mörk). Men sen är svart-vita kaninerna gula på tassarna så det har nu blivit en enda röra. Den svarta kaninen får bruna fläckar i solen. Lägger upp bilder har dock inte på den sista.

Första är svarta kaninen.

[bebba]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra är då den svartvita med mest svart på sig.

[bebba]
0

Den andra kaninen har dubbelt så myckt vitt ska fixa bild men den är mer än 50% vitt.

kyrkeliden
0

#2 - Svart Manteltecknad

Gula tassar har inget med färgen att göra så. Helt vita tassar är näst intill omöjligt att ha på kaninerna, då t.ex halm färgar dem gula. Så de är helt enkelt mer eller mindre skitiga. Inget jag skulle bry mig om att tvätta, om inte kaninen ska ställas ut.

Att kaninen blir brun ii solen är heller inget konstigt. Den blir helt enkelt solbränd, ngt som bl.a. gör att svart färg blir brun. Du själv blir ju förhoppningsvis brun nbär du solar (om man inte är som jag å blir röd =P)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[bebba]
0

#3 Men på djuraffären gick dom på golv och då var dom gula när dom kom hem. Men vad är det för skilnad mellan Brokad eller Manteltecknad.

kyrkeliden
0

#3 Har kaninen mer än 50% vitt brukar man kalla det för brokad, alt. en vitscheck om kaninen endast har ett fåtal färgade partier.

#1 Den ser svart ut, men var det den du undrade var brun zobel? Jag kan iaf inte tyda det av bilden, vissa brun zoblar kan vara väldigt mlrka å se nästan svarta ut!
Har sj. en brun zobel här hemma som ser svart ut, sånär på hans bruna svans =p

[bebba]
0

Okej en brokad en mantel och en svart?

kyrkeliden
0

#3 Genetiskt sätt är det ingen skillnad på brokad/manteltecknad. Det är samma anlag som styr. De olika benämningarna är det vi människor som hittat på, och var gränsen går är ibland svårt att säga.

Själv brukar jag säga att en manteltecknad kanin har såpass mycket färgade partier att den följer standarden och kaninen skulle ha godkänd teckning på en utställning. - Vilket din kanin har #2

En brokad säger jag därför är en kanin som har för mycket vitt för att den skulle bli godkänd på utställning.

Mantelteckand - kommer ju just av att det ska se ut att kaninen har en mantel på ryggen ;)

kyrkeliden
0

#6 Jag skulle tro det ;)
Möjligt att den svarta är brun zobel som du tror, men är oftast lättare att se det på lite ljusare bilder.

[bebba]
0

Haha har alltid tänckt tvärtom vad puckad man är iblandOskyldig

svedmyraskaniner
0

denna dvärvädurskanin är svart/vit manteltecknad..

svedmyraskaniner
0

Så här står det på kaninavelsförbundets hemsida:

Mantelteckning (Svart = AA BB CC DD gg Kk)
Djurens grundfärg är vit med teckning i någon i standarden Godkänd färg? eller i kombination med Zobel - eller Japanteckning i färgen svart/gul eller blå/gul. Kroppen skall vara manteltecknad. Manteln täcker största delen av ryggen och sidorna. De färgade partierna täcker största delen av huvudet samt öronen i sin helhet. Enskilda vita fläckar i pannan och på nacken t o m skulderbladen är inget fel. Enskilda färgade fläckar på buken och benen är inget fel.

Bottenfärg: på de vita partierna skall den vara vit, på de färgade enligt respektive teckningsfärg.
Ögonfärg: enligt respektive teckningsfärg.
Klofärg: färglös.

Vanliga fel som medför poängavdrag
Vita fläckar i de färgade partierna. Flera enskilda färgade fläckar på buken. Avdragen varierar beroende på antalet fläckar samt fläckarnas storlek.

Diskvalificerande fel
Övervägande vit färg i manteln och på huvudet (mer än 50%) samt vita fläckar på öronen. Övervägande fläckar på buken eller färgad buk. Helt färgad eller övervägande färgad bottenfärg på de vita partierna.

svedmyraskaniner
0

En är rysstecknad den som knappt syns på bilden och den som är med på den bilden är bara svart. Alla svarta kaniner blir bruna av solen.

Zvintos
0

#12: Den är inte rysstecknad.
Rysstecknade ser ut såhär, vita på kroppen men färgad nos, öron och tassar och svans.