Sätta ihop vuxna honor?
Är det sant att det är omöjligt att sätta ihop vuxna kanin honor?
Tex om man har en hona på 1 år och köper en till på 1 år eller
har 2 st (på 1 och 2 år) och köper en ny på 1 år?
Har dock inga planer på att skaffa en ny kanin, men kom att tänka på det när jag myste och städade åt mina 2 honor idag ;)
Det är absolut inte omöjligt! Jag har 12 vuxna honor gående tillsammans.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Mjoo , det brukar vara ganska omöjligt

Nej det är inte omöjligt. Men risken finns att de inte kommer överens alls, det finns för övrigt ingen garanti att två kaniner ska komma överrens men chansen är bättre om kaninerna inte är så gammla. Sen beror det ju också på hur dominanta och revirhävdande de är ;p
Jag har satt ihop en 1 års gammal hona med två kaniner på 4 månader. Honan på 1 år har även haft en annan hona i sin bur under en längre tid och dom går ihop igen är kastrerad/streliserad.
#1 hur gjorde du för att få ihop dom då? :D
Satte du ihop dom/dom flesta i vuxen ålder?
#2 pga att dom är så revir mässiga eller?
#3 ja, som alltid måste man ju vara beredd på att den ny får bo i en egen bur ;)
#4 okey, vad bra då :D
Men beror det på om honan är väldigt revir mässig eller?

#5 Bla ja
Jag har tre honor ihop, lite smågnabb första timmen sedan har det vart bästa vänner sen dess :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har bara släppt in dem. Släppte in två nya kaniner för några dagar sen, lite slagsmål sen är det bra :)
Solbackens kaniner

#9 exakt vad menar du med ''slagsmål'' ? :P
ja dom ryker ihop, för att göra upp rangen. Brukar aldrig vara farligt, lite päls som ryker, men sällan det blir sår.
Solbackens kaniner

#12 ok ^^ hmmm då borde det ju gå att sätta ihop en liten bebis hona med min kastrerade hane och hans tjej..
Vilket mått bör en bur ha beroende på antalet kaniner?
Asså hur avgör ni hur många kaniner som är okey, tex att om man har en bur som är 0.75 m2 går det in 3 enligt lag kanske man kan har då max 2 kaniner i den? (en minus det som e lagligt typ)
Tex kan jag ju bara jämföra med min egen, 150x70 = 1.1 m2, och i den har jag just nu 2 kaniner, en på 1.5 och en på 2 kg och jag skulle säga att det går max i 1 liten dvärg kanin till.
#13 jepp men då måste man vara beredd att det inte går och att då behöva ha 2 burar ;)

#15 alltid ;)
Ju större bur/inhängnad, desto större chans att kaninerna går ihop (mindre risk att de gnabbar för att de inte kan komma undan varandra).
Minsta måtten vid grupphållning av kanin tycker jag är väldigt små.
Jag skulle göra så att är det två kaniner unger 3kg som ska sättas ihop, skulle jag ha en bur på minst 1kvm.
Dvs det dubbla som för en ensam kanin.
För tre kaniner 1.5kvm, osv.
#17 okey, jepp, ju större ju bättre ;)
Fler tankar och åsikter? ;)
Jag satte ihop två av mina honor som satt ihop tidigar men då var det en ganska liten yta de hade och de bråkade mycket. Nu så sitter de i en utebur som är lite större och det har funkat rättså bra, de bråkar lite när de får mat. De låg förrut idag och vilade bredvid varandra så lite kompisar är de iallfall. ^^
Tror att det inte är så farligt om de bråkar lite så länge de har en chans att springa iväg och gömma sig, så ska man ha flera honor i samma bur så får man ha stor yta. Jag skulle heller inte sätta ihop en liten ras med en stor ras, utan mer i samma storlek.
Kastanjegårdens Kaniner

Jag har haft många honor tillsammans och det har funkat utmärkt de flesta gångerna. Så länge buren man släpper ihop dem i är stor och marken är "neutral", dvs ingen av honornas revir så brukar det gå bra. Oftast så Bråkar de? en kort stund för att få en rangordning, och sedan är det lugnt.
Man ska dock ha god uppsikt över honorna den första tiden. Det händer ju att de inte alls trivs tillsammans.

#13 Aa fast det kan vara värre att släppa ihop med en hona OCH kastrerad hane. Honan kanske ser honom som sin "pojkvän" och därav blir mer revirhävdande.

Snor tråden lite. :/
Jag försökte släppa ihop min bj med min dvv/eng.schek dom är båda kring året. men jag vågade inte börja låta dom bråka ifall bj skulle göra illa lill kaninen. dvv/eng.scheken är lika stor som en hollis. Tror ni det är okej om jag släpper ner dom tillsammans på en okänd plats och låter dom bråka tills dom gjort upp rangen? :/ ?
:)
#22 llåt dom ha burarna bredvid varandra så dom kan bekanta sig genom gallret och vänja sig kanske ^^
Lycka till med ihopsättningen ! :D
#23 härligt att se så många kaniner tillsammans =)
#23 Oj, jag fattar inte hur du lyckas. Du måste ha väldigt snälla honor! Hur går det om en liten hollis bråkar med en jätte då? Fast de bråkar kanske inte alls?
Kastanjegårdens Kaniner
Det blir smågnabb ibland, men då är det bara päls som ryker. Inte ofta det blir sår. Chess blev biten i läppen förut, och rexen har ett bitsår på svansen. Men för att vara så många så kommer dom riktigt bra överens!
Rexen är den stora bitchen i hagen! Men när jag släppte in Wilma(min jätte) så fick rexen storstryk, det var riktigt kul att se! Wilma bara klev på henne, och efter några kullerbyttor så gav sig rexen. ^^ Dom flesta är väldigt undergivna, som de svarta jättekorsningarna, hollisarna Embla, Thea, Bea och Chess, samt Tyra, min TJS.
Solbackens kaniner