Folk som inte tycker om kaniner!
Hur tacklar ni det när ni får negativa kommentarer ang era kaniner eller när ni har sagt att ni skall köpa kanin?
Jag skall ju skaffa en kanin och inte sagt det till så många för jag vet att jag får inte svaret" va roligt " tillbaka utan snarare " Vad skall du ha en kanin till?!!!" eftersom jag är 23 år och då "Har man väll inte kanin" Det jobbiga är att många av dom här personerna är egentligen inte elaka men bara för dom inte har det djurintresset så kan dom för allt i världen inte förstå meningen med kanin.
Det finns en tråd om det :)
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a3a61b00-1668-4e4e-a9bb-b3197879ca63

Ingen har sagt det till mej faktiskt. Men om de skulle göra det skulle jag inte bry mig jag skulle bara okej din idiot. :P
/Elvira :D
Håller med #2 :D
-' Rebecca Johansson

Många som frågar mig också varför jag har kaniner. Är 21 själv så det är väl inte direkt vanligt att man har 7st kaniner. Har haft kanin de senaste 13 åren, men brukar inte direkt nämna till folk när jag skaffat nån ny :p
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
"Vad ska du ha en kanin till" får jag höra ofta. Jag är 26 och är jätteglad för min kanin. Den skänker mig mycket glädje. Det vet jag om så därför bryr jag mig inte så mycket.
Fast visst är det tråkigt när folk som står mig nära kommer med sådana frågor. Tror det beror på att kunskapen om kaniner är rätt dålig. De flesta tror att de bara sitter i ett hörn och skiter och äter. Så jag brukar berätta lite om allt roligt som min kanin hittar på.
Har aldrig fått något negativt mot att jag skaffat kanin. Var 9 strax 10 när jag fick min första. Och ingen brydde sig, dom tyckte bara det var kul, var ju liten då.
Nu är jag 15, fyller 16 i år och nu är det mer om jag skaffat en till kanin "Men Wera! hur många ska du ha vrf ska du ha en till kanin för!"
Mitt svar blir oftast "Jag behöver en till för min avel" elr liknande
så säger jag också "Ni förstår er inte på kaninavel" för det gör dom ju inte, hehe.
Jag pratar inte så mycket om mina kaniner.. Nämner det knappt alls för mina vänner som inte är intresserade. Vet att de inte bryr sig ändå, så varför ska jag babbla på om det. Känns bara som man känner sig jobbig då. Det är som om de skulle stå och prata om typ "senaste nytt" i Kina, jag bryr mig ju inte om det direkt :P
#7 Hehe, nej helt rätt.
Men om folk "Vad har du kaninen till" så har dom ju visat ett slags intresse. Eller vill dom att ma ska svara "Ja jag vet faktiskt inte. Bäst jag lägger ut den på blocket direkt!"

När jag köpte kanin, fick jag kommentarer som " Palla ha kanin, de äter och bajsar"
eller "de är ju skit fula".
Jag som hade väntat mig helt annat som svar. De förstår bara inte hur underbara djur är. Speciellt kaniner.
Jag brydde mig inte till slut, jag älskar min kanin och punkt slut :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#7 Jag pratar aldrig om mina kaniner, inte ens för min kanin-intresserade kompis, det är lixom bara när vi är med varandra om vi är med kaninerna. 
#9 Haha lite så här med, "Palla ha kanin, de äter och bajsar" - Jo tjena! Lite kul att de tror det. 

Tycker dom flesta tycker att det är dumt att ha några djur överhuvet taget!
Men kaniner verkar ju vara extra dumt.. Det bevisar att dom fattar noll o ingenting!
Kaniner är underbara små godingar!!

#10 Men det är faktiskt lite jobbigt ibland ;D Jag har haft min kanin i snart 6½ månader och jag har bara fått ca 4-5 meningar som är bra om min kanin, som "så söt" och "naaww". Men inte mer.
----
Dock tycker de det är ju helt OK att jag har kanin, för de är mina kompisar och de accepterar mig som jag är. Men hon är min kanin och jag älskar henne.
Ingen i min klass har sånt stort djur intresse som jag har och det gör det därför svårt att prata om djur också.
Nä jag pratar helst med er här på iFokus om min kanin x'D Ni vill iaf höra ;D
MVH.
Louise T
#11 Ja fast katt och hund är inte lika dumt tycker dom! 

#13 Ne eller hur nu när du nämner det :O
MVH.
Louise T

Kaniner har inte samma status som husdjur som katt eller hund tyvärr, vilket jag beror till stor del på det låga priset de säljs för och det överskott som säljs eller skänks bort i kaninSverige.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#15 Men djur är djur ;D Haha x'D
MVH.
Louise T
#8 Haha precis!
Sen är det ju priset med.. Pris är tydligen alltid intressant att veta. 600 kr för en kanin är ju helt otroligt sjukt dyrt (när man kan få en för 50kr liksom! Eller nagelmanikyr!). Haha.. Herregud.
Och mamma.. "600 kr för en kanin som inte ens är av godkänd ras?". Okej, jag förstår hur hon tänker. Men det hon inte har fattat är att det är BRA att priset höjs på kaninen. Det får upp djurets status. Men det tänker jag inte ens försöka få henne att förstå. Vissa saker bör man låta bli att gå in på, haha.

#17 som jag skrev i #15 =) priset på kaniner idag är för lågt för att ge en högre status. såklart, har man inget intresse av kaniner så kan man ju jämföra med vad som helst ;)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#18 Jo vissa som ska skaffa kaniner går in och ser på blocket kaniner för 350, 400 kr m.m och så säger de att det är svindyrt. Men det är vad en hona kostar i djuraffären :O ;D
Jag köpte ester för 365 kr. Och hanarna kostade 265. Jag tittar på blocket lite då och då bara för skojs skull och ser gudomliga kaniner med stamtavla m.m för 500 kr. Det är ändå billigt om man tänker helhet x'D
MVH.
Louise T
Generellt så kanske katter/hundar har bättre rykte men jag har fått höra en hel del skit för jag och pojkvännen har 4a katter. Bland annat annat att katter är ohyra som borde skjutas, dom är så äckliga, hur F*n kan du ha 4a katter? det måste ju krylla av dom.
Tror att det är hundar som har bäst status. Det finns otroligt många hemlösa katter som ingen bryr sig om, finns hundar också iförsig. När jag berättar att jag har betalat 8000 kr för min renrasiga katt så tappar folk hakan och tycker jag är helt dum i bollen. Samma personer kan däremot köpa en hund för samma peng eller mer.
Jag önskar att alla djur var lika värda och det inte vore konstigare att ha en kanin än hund eller vad som hällst. Alla både djur och människor skall bli respkterade.
#7 Samma här, jag pratar aldrig om mina kaniner heller. Jag känner inte så många som är djurintresserade, de är nästan emot djur, så det känns heller inte så lockande att prata om mina kaniner till folk som inte ens gillar djur.
Kastanjegårdens Kaniner
Ju högre pris man tar för en kanin, desto bättre hem får den oftast ;) En kanin för 50 kr, har för många inget större värde, så vad spelar det för roll om man har en halvbra bur, samt dålig mat.
Om kaninen dör är det bara att skaffa en ny för samma pris.
Däremot om kaninen kostar till exempel 600 kr, så tycker de "oseriösa" att den är alldeles för dyr, och antingen undviker att köpa den, eller väljer att köpa den och vårda den så bra som möjligt,
om kaninen dör, har man slösat 600 kr "i onödan", och inte 50 kr, som inte alls är lika mycket.
Men om man är seriös och vill ge kaninen ett så bra hem som möjligt, så spelar det ingen roll om man köper kaninen för 50 eller 600 kr, man är lika seriös ändå.
Så kan det nog för de mesta vara.
Sen så tycker jag att det inte spelar så stor roll om kaninen
är blandras eller ej, det är ändå kanin som kanin.
Egentligen har alla kaniner samma värde.
Kaniner görs inte i fabriker, de är levande varelser ;)
Kanske inte direkt hörde till tråden men.., haha ;P

Tycker det verkar som att det är lika illa med alla husdjur! Man ska bara ha ETT enda husdjur på sin höjd, då går det bra! Men så fort det blir flera, då är det gnäll…
#0 mina kompisar är också jättesnälla men ingen av dem har djur.. så fastän vi är 15 år så när jag berätta för dem att jag ska köpa gerbiler så blev svaret: va ska du med dem till ? eller har inte du tillräckligt med djur ? .. har 4 hundar, 2 papegojor och 1 kanin.. men endå jag är djurintresserad så jag vill ha fler ..:P men men jag tycker endå synd att dem ej har djur och får uppleva det :P