ungarna 1 vecka gamla
när vågar man kolla ungarna mer ordentligt? hört man inte ska störa de i början, men vill ju så gärna se de små liven. när börjar de skutta? öppna ögonen?
Jag brukar kolla till ungarna från dag 1. Kolla så att alla lever, ser ut att må bra osv. Har funkat väldigt bra och honan i fråga bryr sig inte ett dugg.
Vissa säger att man ska ta i kaninbajs och sådant först så det inte luktar människa. Så det kan du ju göra om du vill kolla till dem, men jag brukar som sagt vara helt som vanligt och ja, det har funkat bra. Men det bestämmer du ju själv.
Skutta ur boet gör de nog ungefär vid 2 veckors ålder har jag för mig, ögonen öppnas väl däromkring med =) Minns inte riktigt, var ett tag sen jag hade några ungar här.

ok. tack för ditt svar

finnns det bilder på de små?
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#3 nej tyvärr. har inte vågat störa de och ta kort, men tänkte göra det här nu efter påsk. Sen kommer jag ut med bilder här.
Jag kollar varje dag, så att de lever och mår bra. Men det beror på hur trygg honan är, litar hon inte på dig så kan hon mycket väl strunta i ungarna.
De öppnar ögonen runt 10 dagar, och vid två veckor brukar de våga se sig omkring mera.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jag var idag inne hos dem och skulle kolla bebisarna. Igår var där 4 st hos ena honan och 3 st hos den andra. Idag var det en mindre hos de båda….men vågade inte speka runt förmkt om det skulle oroa dem. Eller skulle jag göra det? Var kan de tagit vägen? Kan honan ätit upp dem som en del säger att de gör? ena kullen föddes i slutet av mars och den andra föddes 2 april.

putt hoppas att du hit ar dom

Du bör nog kolla lite nogrannt i boet, då det kan ligga döda kaninungar någonstans eftersom några är borta och det kan ju vara så att de ligger nån annastans och fortfarande lever!

Putt & Lycka till med ungarna :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Nu såg jag precis att jag frågade i din gamla tråd. Fick båda honorna några ungar var?

Oj, nu såg jag att det var två olika kullar. Förlåt, jag tror att jag har rört ihop det hela?