AKUT....kaninungar har fötts
trodde jag hade 2 dvärgvädurhanar, det var vad min familj mig på jobbet och sa att de fått ungar! Har haft ute en person som föder upp kaniner som hade svårt att se vem som är hona utav kaninerna. Har haft kaninerna ihopsläppta med min stora tyska jätteschekhane och det har gått jättebra och inga bråk.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Båda kanierna är kladdiga i baken. Det var 3 dödfödda och 2 levande. Veterinären sa till den jag köpte kaninerna av att det var 2 st hanar! och de är syskon!
Ge mig råd! har panik. sitter på jobbet och vet inte vad jag ska ta mig till.

blev fel i inlägget. skulle stå i början att min familj ringde och sa att dessa två sk hanar har fått ungar.

hoppas ni förstår mitt inlägg. är lite rörig i huvudet just nu..:-(

måste tillägga med att ska man ta bort de dödfödda-…..

ÄR INGET APRILSKÄMT!

De dödfödda måste du plocka bort så fort som möjligt. Sen är det ju läge att ta reda på vem som är hona och vem som är hane och ta ut hanen därifrån och sätta honom i egen bur så att mamma kanin får lugn och ro och inte får fler ungar efter dessa.
Sen kan du kolla in de olika artiklarna under kaninungar och Avel här på sidan. Finns mycket matnyttigt där kring hur det är att ha en kull ungar.

#5 det är just det som är svårt att se. men ungarna är täckta med grå/vit päls och ena kaninen är grå/vit och den andra helgrå….den helgrå är också lite större och grövre än den grå/vita men jag kan inte säga till 100%…. ska man ner och rota efter de döda då? det stör inte mamman mer? tänkte om hon mådde bra av att säga farväl…men de fungerar inte så kanske…
och sen ska man inte ha två okastrerade hanar med varandra hur som helst. Det kan säkert funka bra i början, men tillslut lär det bli bråk.Och när två hanar bråkar slutar det lätt med allvarliga skador och risken är stor att nån kanin dör.
Men nu är ju läget lite annorlunda. Ta reda på vilken som är hona så att hon får vara ifred med ungarna.
#6 - Honorna bryr sig inte om ungarna första veckorna mer än att mata de 1-2 ggr/dag.
Not your mom, not your milk.

#8 ok. tack för svaren

men varför är båda kladdiga i baken?

ska man ge honan annorlunda mat nu?

#6 Jaa du kan inte låta döda ungar ligga kvar i boet
Lyft ut mamman och pappan i en rasthage eller liknande och bjud på nåt gott medan du kollar igenom boet. Sen måste du ta reda på vem som är mamman. Du får "helt enkelt" studera deras kön tills du kan avgöra vem som är honan och vem som är hanen. Hade det inte varit ungar med i bilden hade du ju bara kunna sätta den ena i en annan bur, men sätter du fel nu så blir ju ungarna utan mjölk…

Detta kanske låter grymt men du måste också börja fundera på om du verkligen vill spara ungarna som fortfarande lever. Kan du ta hand om dem? Kommer du få sålt dem?
Det finns redan väldigt många "oönskade" kaniner i Sverige.
Lycka till!
#10: Hur såg kladdet ut?
Är du säker på att ena dvärgväduren är hane, så inte bägge är honor, och TJS-hanen pappa till ungarna?
Vad är det för färg på dvärgvädurarna?

Man kan ju avliva ungarna. Det hade jag gjort och särat på kaninerna.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

dvärgvädurarna är helgrå och den andra vit/grå
den stora TJS är helgrå.
Men jag ska hem från jobbet nu och kolla detta. fått in vikarie nu.
hör av mig sen igen

Usch vad jobbigt. Men hur ser kladdet ut?
Hade samma problem med mina första kaniner, men trodde tvärtom att dom var syskonhonor. Sen fick den ena ungar och fort som attan fick hannen bo i badrummet tills vi fått en till bur. Det finns en artikel här på kif om könsbestämmning, dom är ju könsmogna så det ska nog inte vara alltför svårt att se.

Nej hanar har ju testiklar och det kan man ju inte missa.
tips? när du ska flytta bord de döda ungarna ta tex en blyertch penna och stryk den i honans päls peta försiktigt i boet och plocka bort de döda ungarna. Det är oftast lättare för honan att acceptera de övriga ungarna om du vill ha dem kvar och jag tycker absolut inte att du ska avla vidare på ungarna!
Detta kanske låter lite hemskt men om det var mina kanninungar (inavel) skulle inte jag tveka om att ta bort dem. Har tyvärr sett flera fall av inavelskaniner på en djurpark vid en praovecka och kaninerna var inte speciellt ´´harmoniska´´ eller snygga en del hade ena örat hängande och de andra stående.
Det kan också bli fel med bett och skelett men de händer oftast vid andra generationen inavel.

problemet är ju även att jag vet ju inte om det är två honor och om det är den stora TJS som är pappan. Jag kan inte se skillnad på de två DV. de känns lika dana. Jag känner mig hemsk!!! hade velat ha hit nån som kunnat kolla de åt mig. Kan man ringa hit en veterinär? eller måste man till de med dem?
Över kaninungarna har den grå/vita kaninen lagt massor med päls och halm, så känns nästan som att det är den kaninen. Men hon sitter på nedervåningen på buren och verkar jättelugn och bryr sig inte så mkt. den helgråa är utanför buren och vill in till den grå/vita i buren. Vet inte heller hur jag tar reda på vem som är pappa. de båda andra är ju gråa!
Hur sköter jag mammakanin och ungar nu? nån speciellt mat? nåt speciellt att tänka på? ska ungarna ha nån spruta för nåt?

#19 är TJS pappa är det inte inavel. vill ha reda på vem som är pappan…

men skrev fel i inlägget. är 4 st levande.

#19 Men herregud, så kaniner som är inavlade blir inte speciellt "snygga"? Vad menar du med snygga?
Att de kaniner du såg hade ena örat upp och ena örat ner har inget med inavel att göra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Du måste ju ta reda på vilken som är mamman. Är båda honor? Ser du vilken det är som har plockat päls så är det nog den som är mamman. När du vet det så behöver du inte göra nåt särskilt, kaninmamman sköter ungarna dom första veckorna, se bara till att hon får tillräckligt med mat och vatten.

vänd dom upp och ner och kolla om dom har två pungkulor. dom är stora och dom missar man inte. Det sitter en på varje sida vid könet. om det är någon som har det så tar du bort dom NU, annars blir det mera ungar.. kaniner parar sig bara på några sekunder.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Var bor du? Nån annan här kanske kan komma och kolla vad de är för kön på kaninerna? Bor du nära Uppsala kan jag ställa upp.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
haha snygga :P kan en kanin vara osnygg ^^
(förlåt att det blev ot men jag tyckte det lät lite roligt ;P)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#19: "Har tyvärr sett flera fall av inavelskaniner på en djurpark vid en praovecka och kaninerna var inte speciellt ´´harmoniska´´ eller snygga en del hade ena örat hängande och de andra stående.
Det kan också bli fel med bett och skelett men de händer oftast vid andra generationen inavel."
Fast att ena örat hängde och det andra stod har absolut ingenting med inavel att göra..
Det handlar helt enkelt om "dåliga" öron, att dem svajar.
Och kan hända helt obesläktade.
Har själv fått en unge med svajöron i en renrasig kull med dvärgvädurar, vars föräldrar är helt obesläktade.
Inte heller att dem inte var speciellt harmoniska har med just inaveln att göra, utan snarare temperamentet.
Det hade således blivit så även om föräldrarna varit obesläktade.
Och ang bettfel så beror det egentligen inte på inaveln i sig heller.
Utan helt enkelt på att det parades två kaniner med samma gen.Det hade alltså kunnat bli så även med två obesläktade kaniner som bär på samma gen för bettfel.
Inavel på kaniner är inget som är direkt farligt, då kaniner är ganska motståndskraftiga när det gäller just inavel.
Finns flera uppfödare som använder sig utav det för att förstärka vissa gener/drag.
Dock bör inte vem som helst hålla på med inavel, utan bara folk som har ordentlig kunskap om det.
Men skulle det, som i detta fallet, bli inavel, är det inte jordens undergång.
#20: Vänd på din TJS-hane och kolla hur han ser ut i könet.
Jämför sedan med dvärgvädurarna.
Är det en hane kommer punkulorna synas tydligt.
Kan du inte se själv, så kan du mycket väl ringa dit en veterinär.
Distriktsveterinärerna brukar inte ha några problem med att åka ut och hjälpa till.
När det gäller ungarna så behöver du inte göra någonting, utan det sköter honan/honorna själva.

Jag bor i Ronneby, Blekinge! Tar TACKSAMT emot hjälp!!! Betalar för det!

Ja, vänd på båda och kolla, om hon har plockat bort en del hår borde du kunna se det och även känna på håret under magen om det lätt går att dra bort, då är det mamman….
putt

#30 håret på den gråvita är lätt att ta bort och det är även gråvit päls över ungarna så därför har jag känsla av att det är mamman. men vill även veta vem som är pappan och om den lilla grå är en hona de med…för de känns lika dana..:-// jag skäms verkligen för jag är verkligen så okunnig!
men hon vet ju inte vem som är mamman..men eftersom den ena är grå och den andra gråvit..och det är "boat" med gråvitt borde ju det va mamman..men vafrör står den grå och krafsar och vill inn??? kanske den som är mamman iaf??…om det är 2 honor, kan båda ha boat???
e det bara hannen som biter ihjäl..eller kan "andra" honor oxå göra det?

Kan du fota deras kön och sätta ut här?
#34: Andra honor kan också göra det.
ja då kan det ju va 2 honor iaf….

HAde nu båda de två kaninerna inne och kollade! De SER exakt lika dana ut. Jag tror båda är honoo och att BÅDA har fött. Båda blöder på "toppen" och har två "öppningar" på sidan sen som en sträng typ…. det betyder ju att ena mamman isf nu är avstängd från sina ungar och vilka ungar tillhör vem???

har fotat ena kaninen. den andra såg likadan ut… kommer bilder

#38: Ligger alla ungarna på samma ställe?
I sådana fall borde det inte vara någon fara.
Honan kommer då att ta hand om ungarna, vare sig någon är hennes eller den andras.
Man brukar kunna göra så att man lägger över ungarna till en annan hona som har ungar i samma ålder, om en hona tex fått fler ungar än hon klarar av, eller om hon dött.
Och det brukar oftast funka utan några problem.

äsch det blev ju suddiga o dåliga bilder…:-(

#38 jo men den gråa verkar ju väldigt angelägen om att få komma in…tänk om "hon" vill in till sina ungar….man kan inte ha 2 honor i samma bur med ungar?

hur ska jag göra?? känns hemskt! vill verkligen inte stänga ute ena stackars kaninen från dess bebisar om det nu är så att båda fött….:-(………..vill ha hjälp NU!

Jag är ingen expert men du kanske ska låta "honorna" vara i samma bur och observera det hela lite, det kan ju vara så att båda har fått ungar men har de varit tillsammans med din tyska jätteschekhane för sådär en månad sen?

Visade du bilder på båda honorna?

ja de rymde ju ut från sin bur ut till honom i hundgården. deras bur står i hundgården. Men de biter inte ihjäl ungarna då om det är 2 honor? de 3 döda ungarna hade lösa skinbitar tydligen..:-/

#50 nej för de såg ju lika dana ut….
#51: Det beror på hur pass de tolererar varandra nu när den ena/bägge har ungar.
Det kan gå bra, men det kan lika gärna bli så att ungarna bits ihjäl.
Så hur du gör är upp till dig.
Personligen hade jag nog låtit ena honan varit själv med ungarna.
Ligger dem i samma bo kommer hon, som jag skrev innan, troligen ta hand om dessa vare sig någon är hennes, eller den andres.

#53 ok. Och hur kommer kommer den andra kaninen att må om den inte få komma till sina bebisar? eller kan man dela de 2 ungar var om det visar sig vara två honor. tänkte ringa veterinär imorgon o höra om de kan komma hem o kolla de…

hur ser ungarna ut när de föds? har de hår eller är de alltid helt nakna?
#54: Hon kommer inte må direkt dåligt.
Finns ju fall där alla ungarna är dödfödda, eller där man tagit bort samtliga ungar.
Honan brukar inte bry sig särskilt.
#55: Ungarna är helt nakna när dem föds.

Men du sa att båda blödde? Det kan ju vara så att den ena honan blev stressad av situationen och därför blev det som det blev. Men det är en knivig situation och jag hoppas att du snabbt kan få ett bra råd från nån erfaren uppfödare härifrån.

#56 Ok….

hur snart får de päls då?
#59: Inom några dagar.

#53 Tror du det skulle funka att låta den honan som troligtvis har gjort det fina boet vara kvar och ta bort den andra honan och sen kolla i morgon bitti ifall ungarna är runda om magen vilket betyder att de har fått mat?
#61# låter som en bra ide, men klara de sej tills i morrn om de inte får mat av henne?
#61: Ja, det tror jag faktiskt.
Det är det säkraste alternativet, i mina ögon.
Finns ju uppfödare som använder sig av surrogatmammor när en hona fått för många ungar, eller att honan dött.
Och det brukar ju oftast funka.
(Som jag skrev i ett inlägg högre upp ^^)
#62: Har dem fått mat idag, klarar dem sig.
Annars inte.
Men alternativet är ju att dela upp ungarna, eller sätta in den andra honan.
Och då riskerar ändå ena honans ungar, eller bägge honornas ungar att dö.
Så chansen är större att det lyckas om man låter ena honan ta hand om alla ungarna.

Om nu båda är honor så är det ju i alla fall ingen inavel. Phu vilken tur!
Hoppas det löser sej för dej!
Kram!

TAck alla för era svar!! Nu känns det bättre. Ska ringa veterinären imorgon och höra vad de säger.
Till min sista fråga!
Behöver de nu någon speciell omvårdnad från mig och behöver honan nåt speciellt foder?

Hon behöver iallafall mer mat nu när hon diar. Så långt vet jag. Och att man inte ska röra ungarna har jag oxå hört, tills dom kommer ut ur boet vill säga.
Rätta mej om jag har fel, tack!

Honan behöver mer kraftfoder och hon kommer att dricka mycket mer vatten än vanligt när hon ammar

Men du bör kolla ungarna i morgon bitti och innan du gör det så måste du ta i honans päls en del samt rulla lite kulor så hon inte känner din lukt och du ser på ungarna om de har fått mat för då är de runda om magen
#66: Röra ungarna bör man göra med jämna mellanrum, för att kolla så alla lever och får mat.
Däremot bör man ju inte hålla på och kela med de förrän de kryper ut ur boet.
Jag brukar kolla ungarna från dag 1.
Har man däremot honor som är skeptiska bör man inte vara där och kolla mer än nödvändigt.

#68 ok. Det ska jag göra. Tusen tack för era råd! vet inte hur jag klarat detta utan er!!!! kommer bilder på bebisarna längre fram..:-) Antagligen då en korsning mellan TJS och dvärgvädur…:-)
#70# ser fram emot detta,,,:-))
Lite sent men är det inte lätt att se om en kanin är hona på att den har bröst? Mina 2 honor har tydliga bröst som man inte kan misstolka, känns som om en kanin som fött ungar borde ha svullna bröstkörtlar.
Hoppas det ordnar sig för dig
# 73
Hanar har också spenar, men de är inte lika tydliga när en hona ska dia.Honan drar även bort päls ifrån magen, vilket hanen inte gör så det är också ett tecken.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Ojoj. Hoppas allt löser sig!

#69 - Aha, Då vet man ju! Tack!

Hur har det gått?

Hur har det gått?