Kanin iFokus

Kanin

Etikettminneslunden
Läst 778 ggr
Imasy
0

Upphittad död kanin (?)

Kopierar in ett mail jag skickade till en reporter som driver en husdjursblogg på Falukuriren:

Tänkte bara höra med dig om du har fått in en anmälan på en saknad kanin?  

jag kom nyss in från hundpromenaden och jag hittade ett dött hardjur, som troligen kommit fram nu när snön har töat.  

Den har nog legat där ett tag, för kroppen var lite mumifierad. Dessutom så går jag den vägen minst en gång om dagen, och jag är lite förvånad att jag inget sett, men å andra sidan så har det varit svårt att gå den biten där kroppen låg när det varit fullt med snö.  

Jag vet inte om det är en hare eller en kanin. Det som fanns kvar att se av på kroppen så såg det ut som en viltfärgad dvärgvädur, men jag vet inte ens om de finns i den färgen?  

Vi har kontaktat polisen och de säger att vi får ta reda på kroppen själva, eller så får den ligga där. Då både jag och grannen går där, som många andra i området, med barn och hundar ska vi snart gå ut och flytta kroppen.   Jag vet inte heller om den har blivit överkörd eller tagen av en hund, grävling etc.  

Jag hittade denna mitt emot Dalviks kvarn / Falu second hand i Övre Norslund i Falun.  

Jag har en äcklig mobilbild på detta hardjur ifall det kan hjälpa till med identifieringen.  

Jag vet som sagt inte om det är en kanin eller hare, men jag tänkte att jag skickar in en liten blänkare om detta ifall någon saknar sitt husdjur. Hör av er på pm isådanfall.

memmis
0

usch ,  :/  sakars kanin/hare,.

måste varit hemskt att se den ligga där.  :(

Imasy
0

Ja, jag höll på att trampa på stackarn :(

Såg först benen och trodde det var en katt, men såg sedan de långa öronen Gråter

Det var inte så farligt att se den, då den var relativt "hel". Men vi har inte flyttat den ännu. Jag klarar inte av att göra sådant.

Kan ta i döda djur med mina bara händer, vilket jag också har gjort flera gånger, men bara på det vilkoret att kroppen är hel. Jag ska bara visa grannen platsen sedan så tittar jag åt ett annat håll.

[BonnieL]
0

Stackars kanin/hare :( Dvärgvädur finns i färgen viltgrå ja.

Kiwanu
0

åh hjälp ! jag bor nästan där !

jag saknar en kanin !

men vet dock inte om det är den, för den är ju svart manteltecknad….

Maiae
0

Stackars hare/kanin, hoppas verkligen ni hittar ägaren (även om det inte blir så kul för ägaren) det är inte så kul att hitta en spårlös kanin. Det är inte heller kul att veta att man har en kanin borta men inte veta vart.

#4 Ni kasnke ska kolla upp de eftersom det inte verkade vara så tydligt villken färg det var?

Mvh Maia

Essieh
0

men gud vad gorde du med den och så har du kvar den eller har du några bilder ?

Imasy
0

Vi har nu flyttat på kroppen.

Vi tänke gräva ner den, men det är alldeles för mycket tjäle i backen och alldeles för snårigt och stenigt för att kunna gräva.

Så vi tog kroppen och la den längre in i skogen vid en stor sten, där det är väldigt vackert på sommaren.

Jag tog ju hjälp av grannarna att flytta kroppen, och de trodde det var en hare.

Haren/kaninen såg ut att vara i samma färg som kaninen uppe i sidhuvudet, fast med smalare och kortare öron.