Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1803 ggr
Cagi
0

Min rödögda kaninunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

börjar bli blåögd….Är det möjligt?

PaaatyPalm
0

Har den inte wiener i sig är det ju omöjligt.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Cagi
0

En bild från idag

Cagi
0

En till bild

Cagi
0

Tarkie
0

Nej nej. Om dom har dåliga röda ögon så kan man skifta blått. Samma sak är det med en av stallets kaniner.

Cagi
0

Om man tittar på bilderna, vad har han för färg på ögonen?

Tarkie
0

#6 Röda.

PaaatyPalm
0

Dom e väll inte blå :P , Kanske dåliga, fins det wiener bakom ?

20 årig djurgalen moder* 

Tarkie
0

#8 Alltså, en vit rö kan inte vara wiener. Det är omöjligt. Iaf vad jag läst på K-net. Sen har det ingenting med att den har vit blå bakom sig. Vissa vit rö har dålig färg. Medans andra har riktigt mörk röda ögon.

PaaatyPalm
0

#9 haha , kej (A) är inte så isatt i färger (A) men tänkte att om det var vit blö bakom så kanske ja (A) ..

20 årig djurgalen moder* 

Sashhi
0

Röda ögon han skifta i riktigt blått ibland, de är ju nästan aldrig helt röda.

Not your mom, not your milk.

Cagi
0

Syskonen är vita blåögd och wienertecknat finns i stammen längre bak.

Sashhi
0

#12 - Den är ändå vit rödögd, och den färgen kan ligga dolt. :)

[Wera]
0

För mig ser ögonen röda ut :P
Men hon har anlag för vit, blåögd antar jag? (:
Är det teddyvädur? Inte vanligt med vit, rödögt :D

Tarkie
0

Skriver det igen, då topic startaren envisas om att den ändrar färg verkar det som.

En vit rö kan inte vara wienertecknad eller bli vit blögd med åldern

TereseE
0

Den där är ju helt klart vit rödögd!

Cagi
0

#15 Ok. Jag håller med om att ögonen är röda och det är väl så att de är dåligt röda då man ser det blå i bakgrunden. Jag kan inte mycket när det gäller rödögt men jag är jätteglad när ni lär mig :-)

Jag väntar fortfarande på svar från mammans uppfödare då det gäller stammen längre bak än mormor o morfar

Cagi
0

#14 Det här är resultatet från en tjuvparning då mamman är vit blåögd teddyvädur och pappan är en svart/vit manteltecknad oddeye (Blå/brun)välpälsat lejon.

Sashhi
0

#17 - Rödögda kaniner har aldrig helt röda ögon, de är är skimrande i bått eller vad man nu kallar det. Så en "dålig ögonfärg" har den inte. Blir ljusare med åldern i början oftast.

Cagi
0

#17 Ok, då är jag med för det är precis så det är.

Starfall
0

En av mina kaniner, Schneewittchen, har också röd ögon som skiftar i blått, de ser nästan lite lila aktiga ut. Men dom räknas ändå som röda.

Jetaime
0

På rödögda kaniner ser det ofta ut som att dom har blå "bakgrund" med rött över, så ögonen ser ofta "lila" ut :)

Men är inte mamman till ungarna vit blåögd? Eller är jag helt ute och cyklar.. För vad man än parar en vit blåögd med så kan ju ungarna bara bli vita blåögda eller wienertecknad, då måste ju den vita rö vara wienertecknad med..fast den inte är det.. jag blir förvirrad, haha :P

Cagi
0

Men vad är det för skillnad på en albino och en vit rödögd? Kan inte nån förklara det en gång till för mig?

#22 Jo, mamman är vit blåögd

Linnet
0

Jo vit rödögd är samma sak som albino.

#22 Kaninen (mamman) kan ju ha ETT albinoanlag även om den är vit blåögd albinoanlaget är ju a medan vit blåögdanlaget är x, så en vit blåögd kan ju ha Aa.. .. .. ..xx och har båda föräldrarna Aa så kan det ju bli albino om ungen får det från båda aa.. .. .. .. .. och då döljer ju aa alla andra anlag, så den kan antingen vara vit blåögd xx eller ha wieneranlag Xx, men eftersom den har dubbla albinoanlag aa, så syns det inte utan ungen blir albino.

Jag fick en albinounge efter en chinchillahona och en viltgul hane och det var RÖDA ögon, dom såg ut som röda vinbär, inget som skiftade i blått där inte. Men jag har också sett bilder på rödögda som haft nästan lite rödlila ögon.

Zvintos
0

Har för mig att blåögt-anlag kan göra att ögonen blir mer röd-lila.
För har läst att det iaf blir så på blåögda, att rödögt-anlag kan göra ögonen mer lila.
För den vit rödögda jag haft, hade då riktigt rosa ögon.
Inget blå-aktigt där inte, bara olika nyanser av rött/rosa.

Jetaime
0

#24 ja det var det jag menade men jag fick inte riktigt ihop det ^^.

#25 ja det skulle absolut kunna vara möjligt. Min unge jag har i min ena kull har blå nyans i sina ögon och den har wienersläkt också..

[Wera]
0

#25 Samma här, min kompis rysstecknade kanin hade mer rosa ögon är "blå nyans" Tungan ute

Linnet
0

Kanske en syntetiskt vit då, alltså anan.. .. .. .. xx. Det ger en vit rödögd kanin som inte är albino, eftersom #25 skriver att rysstecknad har ögon som är "rosa med blå nyans".