Min kanin äter inte sin pellets!
Hejsan allihopa!
Min kaninhona äter inte sina pellets utan äter bara sitt hö och sina grönsaker. Visst borde hon väl klara sig ändå, rent näringsmässigt? Eller ska jag köpa gnagarblandningen som jag vet att hon åt ho sin förra ägare?
Tacksam för svar! 

Har du nyligen fått hem henne? Det kan ju ta ett tag innan de accepterer ny mat. Köpt INTE gnagarblandningen. Testa i så fall hellre en annan pelletssort.
Hur länge har hon vägrat äta pelletsen? Ibland tar det ett tag innan de börjar äta den.
Men risken finns också att du får testa byta till någon annan sort. Men köp inte gnagarblandningen.
Min ena kanin totalvägrade äta "Stampe". Även fast jag var envis några dagar.
Majoriteten av mina kaniner har inte pellets, och klarar sig fint. Pelletsen är ju bara ett tillskott, glöm inte det.
Om vikten håller sig i övrigt bra, så tycker jag att du kan låta bli pelletsen, kanske ge lite ibland.
Not your mom, not your milk.

Min kanin får en msk per dag pellets och äter knappt nått hö så måste minska på pelletset eller ska jag sluta helt ??
Han måste ju äta höö… tacksam för svar
Förlåt för lote OT

#4 Om han är ung kommer han nog börja äta mer snart. Annars vet jag inte.
#0 Den klarar sig bra utan pellets ändå ;) Bara hon är i bra hull!
/Elvira :D

Hej allihopa! Tack för era svar. Jag har nyligen varit till vetrinären, då min kanin fått diarée, jag fick rådet att helt ta bort pelletsen och bara ge hö och vatten. Hon verkar må mycket bättre nu. Kanske hon inte åt pelletsen för att hon inte mådde bra på den…
Nu mår hon i alla fall bättre.
#6 Vad bra då :)
Grönsaker och hö kan en kanin leva utmärkt på, pellets är bara en tillsats.

# 7 Jo, det är klart. Men i och med att hon är utekanin så vill jag gärna ge alla mina kaniner tillsatser så att de klarar kylan bättre.
Vad ger du för pellets? Ibland så har dom ju små provpåsar på vissa djuraffärer på olika pellets, du kanske kan höra ifall dom har något sånt som du kan testa att ta hem och se om hon äter? Så att du inte köper en annan pelletssort som hon inte heller äter.
Annars så klarar sig utekaniner utmärkt på grönsaker och hö. Mina utekaniner får knappt något pellets alls, bara nån gång i veckan och dom är i jättefint hull. :)

# 9 Känns skönt att höra!
ja, jag ska kolla upp det, kanske räcker med att ge henne pellets bara nån gång då och då. Det kanske blev för mycket för henne och därmed krånglade magen.

Du kan testa lite olika pellets hon kanse är lite kräsen så du kan testa lite av varje det brukar finnas prov-pellets påsar i djurmagazinet :)