Vad ska jag göra?
Pigge är jätte varm och ligger helt stilla i buren, och andas fort, hon har vatten men har inte velat drika ennu,
Vad ska jag göra?
Behöver svar snabbt!
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

En av mina kaniner var också så, jag la en is i ett gammalt mjölkpaket och stängde igen det, och la det brevid, om det inte funkar så skulle jag tagit den till närmsta vetrinär.
smälter inte isen väldigt snabbt ute?
// Hanna
Ring och hör med en vetrinär !

Jag har använt petflaskor med vatten som jag har lagt in i frysen och sen när det blivit is lagt i buren, men det tar ju lite tid. Kanske du kan ta kaninen till ett svalt ställe en stund. Vet dock inte om detta beror på värmen dock…
Hon ligger i sin bur, svalaste stället i min trädgård.
// Hanna

Man kan väl alltid badda lite försiktig med en sval handuk på tassana kanske, men om hon redan är på det svalaste stället i trädgården, hur varmt är det där då,det kan väl inte vara så varmt om det inte är i solen? Vi har i och för sig 20 i skuggan idag,men det kan väl inte vara för varmt…
vet inte vi hade 25 i skuggan;D
// Hanna
Från en artikel om värmeslag här på kif:
"Symptom: Kaninen har vistats i solen eller i hög värme och ligger nu utsträckt nästan livlös, andas häftigt med korta andetag.
Behandling: Flytta kaninen till ett svalare ställe i skugga. Kyl kaninen snabbt genom att lägga våta och svala (ej iskalla) trasor på huvudet och kroppen, eller försök hålla en isbit på örat. Försök få i kaninen ljummet vatten med plastpipett och låt den sedan ligga i lugn och ro. Ha kaninen under kontroll det närmaste dygnet. Ev. får du kontakta veterinär."
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)