rätta mig och till lägsaker!
ska göra en bok som ska heta ngt i stil men "Min första gnagare" och vill gärna att ni rättar min text eller berättar något mera jag ska ha med eller ta bort från texten mvh fannsan!
Kanin
Kaniner är bland de vanligaste husdjuret hos unga och finns i mängder utav färger, teckningar, storlekar och pälstyper. En kanin är "vegeterian" vilket betyder den äter inte kött. Kaninen måste alltid ha tillgång till vatten och hö, foder som te.x pellets och gnagar blandningar är ej nödvändigt men används iallafall. Grönsaker är något som man kan ge kaninerna på vintern då det inte finns tillgång till gräs och grenar men man ska inte heller ge dem för mycket då kaniner har en känslig mage och kan därför ej äta frukt. Livslängden på en kanin varierar från 4-9 år men det finns även de som har nåt en ålder på 15 år vilket är mycket gammalt för en kanin. kaniner är egentligen djur som ska bo utomhus då de triv bäst där men man kan även ha dem inomhus i en lämplig bur
Inköp
När du ska köpa din första kanin skall du alltid tänka igenom köpet som te.x har jag plats och tid? kommer jag att behålla intresset för kanin? kommer jag att uppfylla alla krav på kaninen? helt säkert att jag just vill ha kanin? har jag råd/kan jag åka till veterinären om det händer något? har jag råd med kanin? efter det att du bestämt dig för kanin är det dags att först skaffa fram material till kaninen halm eller spån till bur botten fodret och höet. när du väljer foder är det bäst att ha pellets foder efter som gnagar blandningar ofta är mycket feta frön i. Nu är det dags att välja rasen och könet på kaninen. Hanar kan börja revir pinka och därför är honor lämpligast att ha inomhus. När det gäller rasen finns det många att välja på de vanligaste nybörjar kaninerna är Hermelin, dvärgvädur, lejonhuvad och olika blandraser före kommer också mycket ofta. När du väl har valt din kanin är det bäst att söka upp en uppfödare som vet säkrast vilken utav ungarna i kullen som är lämpligast för dig. djuraffärer vet man inte vilken bakrund kaninen har och i värsta fall kan den ha något fel på sig som gör att den olykligtvis dör på förhand. Men man kan även köpa en "begagnad" kanin från olika privat personer som säkert känner till sin kanin
Historia
kaninerna är mycket nära släkting till haren som troligen utvecklades för 47-50 miljoner år sedan och försekom i Asien och Nordamerika. idag finns det otroligt många framavlade raser runt om i hela världen och i alla klimat lever den vidare som den alltid gjort. kaniner avlades fram från haren för att vara lite fetare kanin som man kunde äta och ju större desto mer kött till familjen. i frankrike avlade man te.x fram fransk vädur som är en utav de största kaninerna och den avlades enbart fram som matkanin men är idag också en populär kanin att ha till Avel eller kel.
Läste inte hela, har lite bråttom. Men det första du får ändra på är att kaniner inte är gnagare -de är hardjur.
jaja men boken får väl heta "mitt första smådjur" tack!
"Grönsaker är något som man kan ge kaninerna på vintern då det inte finns tillgång till gräs och grenar men man ska inte heller ge dem för mycket då kaniner har en känslig mage och kan därför ej äta frukt."
Ang. grönsaker kan det ges året om, grönsaker som innehåller mkt vatten ska ges i mkt små mängder. Frukter kan dom äta, man ska dock inte ge mer än 1-2 gånger i veckan, för det innehåller mkt socker.
"Hanar kan börja revir pinka och därför är honor lämpligast att ha inomhus."
Hanar passar lika bra som honor att bo inomhus, man kan låta hanen kastreras så han slutar skvätta. Honor kan skvätta också, när de är brunstiga.
Tycker du kan tillägga lite om päls varianter, så som "normal" (kort), teddy (kräver en hel del pälsvård), lejon (som finns i två typer, enkel- & dubbel manad, dubbel = tjol & man, enkel = man), angora (lång päls som växer hela tiden, måste klippas), peking (riktigt välpälsad lejon som kräver pälsvård, nästan som teddypäls bara att dom har kort päls på ryggen), satin (inte vanlig i Sverige) & rex pälsen som är allergivänlig, mjuk som sammet.
ok ska fixa det imorgon orkar inte just nu men super tack! och säg till om det är ngt mera!
Kanin
Kaniner är bland de vanligaste husdjuret hos unga och finns i mängder utav färger, teckningar, storlekar och pälstyper. Kaniner är herbivorer, vilket betyder den är växtätare(vegitarian med andra ord).
Kaninen måste alltid ha tillgång till vatten och hö. Hö är grovfoder och ska alltid finnas tillgängligt. Pellets är tillskottsfoder.
Grenar och frukt är något som kaniner uppskattar mycket. Grönsaker, som sallad, kan också ges, men i måttlig mängd. Kaniner har väldigt känsliga magar, och behöver långa övervänjingsperioder vid byte av foder.
Livslängden på en kanin sägs vara 6-10 år men, det är lite beroende på ras och hur kaninen blir skött. Kaniner som är välskötta är inte ovanligt att de når en ålder av 10-12 år.
Inköp
När du ska köpa din första kanin skall du alltid tänka igenom köpet noga, som te.x har jag plats och tid? Kommer jag att behålla intresset för kanin? Kommer jag att uppfylla alla krav på kaninen? Är det säkert att jag just vill ha kanin? Har jag råd/kan jag åka till veterinären om det händer något? Har jag råd med kanin? Efter det att du bestämt dig för kanin är det dags att först skaffa fram material till kaninen. Halm eller spån till buren, fodret och hö.
När du väljer foder är det bäst att köpa riktigt kaninpellets, gnagarblandningar man hittar på mataffärer och zoobutiker inte är bra för kaniner.
Nu är det dags att välja rasen och könet på kaninen.
När det gäller rasen finns det många att välja på, det finns uppåt 60 kaninraser, med vikt från knappa kilot, till 10 kilo.
När du väl har valt en ras du tror passar dig är det bäst att söka upp en uppfödare som vet säkrast vilken utav ungarna i kullen som är lämpligast för dig. Djuraffärer rekommenderas inte att köpa kanin ifrån, då det finns mycket bristande erfarenhet hos många av dem.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag som just rättat till den iaf jag la till om pälsvarianter ^-^
Kanin
Kaniner är bland de vanligaste husdjuret hos unga och finns i mängder utav färger, teckningar, storlekar och pälstyper. En kanin är "vegeterian" vilket betyder den äter inte kött. Kaninen måste alltid ha tillgång till vatten och hö, foder som te.x pellets och gnagar blandningar är ej nödvändigt men används iallafall. Grönsaker är något som passar bra på vintern då det inte finns tillgång till gräs och grenar men kan ges året om också men man ska inte heller ge dem för mycket då kaniner har en känslig mage och kan därför ej äta frukt så ofta om man ska ge kaninen frukt så högst 1-2 gånger i veckan pga frukt inehåller mycket socker. Livslängden på en kanin varierar från 4-9 årmen det finns även de som har nåt en ålder på 15 år vilket är mycket gammalt för en kanin. kaniner är egentligen djur som ska bo utomhus då de triv bäst där men man kan även ha dem inomhus i en lämplig bur
Inköp
När du ska köpa din första kanin skall du alltid tänka igenom köpet som te.x har jag plats och tid? kommer jag att behålla intresset för kanin? kommer jag att uppfylla alla krav på kaninen? helt säkert att jag just vill ha kanin? har jag råd/kan jag åka till veterinären om det händer något? har jag råd med kanin? efter det att du bestämt dig för kanin är det dags att först skaffa fram material till kaninen halm eller spån till bur botten fodret och höet. när du väljer foder är det bäst att ha pellets foder efter som gnagar blandningar ofta är mycket feta frön i. Nu är det dags att välja rasen och könet på kaninen. hanar kan revir pinka och kan stinka lite men honerna kan brunsta men inget av dem bör vara ett problem. När det gäller rasen finns det många att välja på de vanligaste nybörjar kaninerna är Hermelin, dvärgvädur, lejonhuvad och olika blandraser före kommer också mycket ofta. När du väl har valt din kanin är det bäst att söka upp en uppfödare som vet säkrast vilken utav ungarna i kullen som är lämpligast för dig. djuraffärer vet man inte vilken bakrund kaninen har och i värsta fall kan den ha något fel på sig som gör att den olykligtvis dör på förhand. Men man kan även köpa en "begagnad" kanin från olika privat personer som säkert känner till sin kanin
Pälsvarianter
En kanins päls kan variera mycket beroende på ras och storlek.Den "normala" pälsen är släthårigoch ganska kort och kräver ingen vård då kaninen klarar den utmärkt själv. Teddy är när kaninen är långhårig och kräver mycket pälsvår. Lejonman finns det två typer på den enkla där kaninen har korthårig päls på kroppen ochlång päls runt huvudet medans dubbelt är när kaninen har en "kjol" där bak och mycket tjokare lager pälsbåde runt huvudet och där bak. Angora är när pälsen växer hela tiden och måste klippas ner och kräver då exta mycket pälsvård. Pekign är en riktigt välpälsad lejonhuvad kanin som har vanlig slät päls på ryggen men kräver fortfarande mycke pälsvård. Rex är när kaninen är allergivänlig och har som silkes päls över hela kroppen och behöver ingen pälsvård (ej långhårig)
Historia
kaninerna är mycket nära släkting till haren som troligen utvecklades för 47-50 miljoner år sedan och försekom i Asien och Nordamerika. idag finns det otroligt många framavlade raser runt om i hela världen och i alla klimat lever den vidare som den alltid gjort. kaniner avlades fram från haren för att vara lite fetare kanin som man kunde äta och ju större desto mer kött till familjen. i frankrike avlade man te.x fram fransk vädur som är en utav de största kaninerna och den avlades enbart fram som matkanin men är idag också en populär kanin att ha till Avel eller kel.
Varken teddy eller peking är en godkänd pälstyp. Och tycker jag att man då itne ens ska räkna med de två!
Så har du ju åtminstonde satinangora som pälstyp också - även fuchs. Kommer inte på fler för tillfället.
Not your mom, not your milk.
#6 Bättre, men du bör kolla stavningen
"honerna" = "honorna"
och lite annat så som "pekign" = peking m.m
Men antar att du kollar stavningen sen 
snälla jag vet inte vad satinangora eller fuchs är kan du beskriva dem för mig så ska jag lägga till dem så fort jag kan
Kolla våra artiklar, där hittar du om päls.
Solbackens kaniner
#8 ja det är sent och mina ögon vill inte riktigt hänga med så jag ska fixa till den sen när jag har helt klart för mig hur den ska va men tack endå!
#10 tack ska kolla in där och fixa texten sedan men inte idag
#9 Satinangora vet jag inte men fuchs är lång päls över hela kroppen, korthårig på huvudet & tassar. Kräver också pälsvård.
ok tack ska leta lite på google efter satinangora mvh fannsan ska gå och lägga mig nu har prov imorrn
#5 kan jag få ditt tillstånd att använda den omgjorda texten till min hemsida?
Här är en bild på en Dvv fuchs! Den är inte långhårig överallt som en Teddy, man kan blåsa igenom pälsen och se skinnet, medans på en Teddy är den en massa ull. Den är lite korthårigade i anriktet så man ser öron, men på kinderna så är det ganska lång päls, resten av kroppen (utom tassarna) är det 5 cm lång päls.
Dock ska man inte ge så mycket gurka, kaninen ska kunna äta upp den i ett ''svep'' och inte lämna kvar den i buren då den kan frysa och då kan kaninen bli sjuk om den försöker äta upp den. Kaninen ska kunna äta upp alla grönsaker på en gång då det kan hända samma saker.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Visst:)
Solbackens kaniner
#17 tack!
Det ska stå ögon inte öron, det ser man ju på alla kanien:P
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com