Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 852 ggr
Melvis
0

Banta Molly...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min dvärgvädur Molly har lagt på sig mycket nu på vintern. Hon fyller 1 år om några veckor. Molly bor med min snart 2 åriga Melvis, så om jag ska dra ner på maten drabas han också.

Någon som har tips? på att banta dvv?? 

(visste ej om jag tog rätt grupp)

Melvis
0

Blev tyvärr en dålig bild bättre kommer!

kaningodis
0

Kan du inte ge dem maten i två olika skålar? Eller att du särar på dem när de ska äta?

Kastanjegårdens Kaniner

KaninEmma
0

Som #2 sa,kan du inte sära på dem när dem ska äta?

// Emma :D

SagaoAlfred
0

Hur mkt pellets får dom?
Jag har bantat ner min dvv, som bor med en hane.
Jag slutade i princip att ge dom pellets, förutom jättelite nån gång i månaden. Istället fick dom ganska så mkt grönsaker, och framförallt morötter. Lät även min hona att springa ganska mkt i sele och tog ut dom varje dag i en Hage.
Funkade jättebra och hon har gått ner nästan ett halv kilo på ca. 1 år.

Nu får dom i största del grönsaker, men under vintern då det var som kallast fick dom lite pellets.

Självklart fri tillgång till hö. :)

Melvis
0

#4 just nu får dom pellets typ en halv skål per dag. Men jag ska nog ta pytte lite varje dag och grönsaker.

Vi ska flytta ut dom till en utebur nu i påsk. Då är dom dygnet runt och skutar tills det blir höst.

Melvis
0

Här är en annan bildSkrattande

Melvis
0

Någon mer som har tips???

hjartelyckanskaniner
0

Naw, om man ''tar bort'' Mollys färg och ''lägger dit'' viltgrå så ser hon exakt ut som Tindra! Hon är också en liten tjocksmock;) Men hon är gammal så hon får ha sina små vaklar och sin vilkudde;).Men hakpåsen har hon fått av sin ålder, hon blir 2 år idag (grattis!) Hon äter inte mycket och rör sig hela tiden så hon borde inte ha hakpåsen..

#7 Några tips? är att dra ner helt på foder,börja ge massvis med hö och sluta med godis (om du ger henne det) men ge 1 matsked solrosfrön varannan dag. Ha henne ute i hagen varje dag när du kommer hem ifrån skolan och sätta in henne på kvällen (men såklart ta in henne om du skulle iväg). Hon måste få bra Motion smartidigt som hon får strikta måltider. Tyck inte synd om henne bara för att hon får hö istället för pellets, tycker mer synd om en kanin som är överviktig än en kanin som ska få sluta med pellets.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Baralisah
0

Oj herregud vilken dubbelhaka Tungan ute

Men jag tycker du ska göra som #8 sa.
Dubbelhakor är jättesvåra att ta bort tyvärr..

Men lycka till, hon var jätte fin!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

hjartelyckanskaniner
0

Jo, visst är det svårt, men inte omöjligt;) Min syrras hermelin hade en dubbelhaka som Molly och nu finns det bara en liten, liten som syns om hon är rädd och kruper ihop.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Melvis
0

#9 Jag tycker hon är söt med sin dubbelhakaSkrattande, men vill ändå dämpa den lite…

[Emmla]
0

en halv skål pelets! det är väldigt mycket för en liten snutt kanin, specielt nu på sommaren. om du ska banta henne räcker det nog med en halv matsked om dagen eller så, bara vanlig pelets foderblandning. är det för mycket fett i, ta ut henne i koppel och låt henne äta mycket grönskaker och grenar.

Melvis
0

#12  jag ska göra det. Jag har dragit när mycket på peletsen.

[Niike]
0

Tänk på att motionera henne mycket :) Om jag var du skulle jag sluta ge pellets helt och hållet. Självklart fri tillgång till hö, + grönsaker varje dag. Även grenar hela tiden, det blir hon inte fet av, men då har hon något att aktivera sig med.

Melvis
0

#14 Vi ska ta ut  kaninerna till uteburen i morgon eller på fredag. Då är dom i uteburen hela sommaren.Dygnet runt. Då får man hoppas att hennes dubbelhaka försviner.

(bild från förra året)

[Niike]
0

#15 Riktigt fin utebur!

Melvis
0

#16 tack så jätte mycket (: