Har ni en belgisk jätte?
Vad tycker ni om den rasen? =) Kanske ska få köpa en kanin till, men vill veta lite mer om dem =) Så helt enkelt: vad tycker ni om rasen helt allmänt?

Fins artiklar =)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
testar länka till en artikel. Hoppas det blev rätt.
Jag har en belgisk jättebebis som är helt underbar! En mysig tjej som är jättesnäll, orädd och nyfiken av sig. Hon är frigående innekanin hos oss och funkar bra med både våran katt och lilla hunden.
Tror det är lättare om du ställer mer specifika frågor…

Hmm.. vet inte vad en artikel är, men jag kikar! XD
#3 hihi, tror jag med, men jag kom inte på några ;) HAr du någon bild på din?

Hon har massor med bilder på sin jätte på ''jätte-kul''
Om du skulle vilja skaffa en jätte så kanske det är bra om du frågar lite mera frågor. 
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Okej =)
1. Går det att köpa BJ i djuraffärer eller måste man hinna en uppfödare? aldrig sett i någon affär…
2. Om man måste köpa av en uppfödare, var kan man hitta sånna?
3. Är det mer krävande med en BJ än en liten ras (typ dvärgvädur)?
4. Finns det speciella mått på burar till BJ? Har nu det minsta som är tillåtet till min dvärgvädur, men vet inte om jag behöver köpa ny bur då?
1. Jag rekommenderar absolut att du hittar en seriös och duktig uppfödare som du trivs med. Djuraffär går bort direkt!
2. Var i landet bor du? Jag kan tipsa dig om uppfödare, annars kan du kika i uppfödareregister på www.skaf.info eller www.kanin-net.nu tex. Googla belgisk jätte så hittar du säkert ett gäng uppfödare.
3. Ja det är kräver mer och man bör ha en del erfrenhet innan man skaffar jätte, de blir stora och stsarka och det är järtteviktigt att man hanterar sin jätte rätt fråb dag 1.
4. En jätte kräver stort utrymme, allrahelst frigång inne eller en stor box ute. Kolla upp minsta tillåtna mått. Men större är absolut att rekommendera! En 100'50'50cm bur är alldeles för liten för en jätte.

#7 tack för tips?! =) en kompis sa just att hon hade en jätte med, så jag ska komma å kolla på den =)
i lööv min jätte en stor mysig nallebjörn :-)
men skiter mycket ;-)

#9 haha =D byta bur ofta alltså? ;)
hehe ja de blir en del han har två toaletter i sin bur som jag byter varje eller varan dag bror på hur mycket :-)
#11 Min jättebebis är bara 4 månader och hon kissar och skiter som en häst! Jag hade en vuxen fransk vädur tidigare och då bytte jag i lådan varannan eller var tredje dag, men nu måste jag byta varje dag. Det går åt massor av toa-lätt. Inte helt gratis och det samma gäller med hö, pellets och grönsaker. Dyrare med jätte än annan mindre ras alltså. och du måste ha stort utrymme.
Jag har en stor kattlåda med toa-lätt (papperspellets) i till min jätte.
Hej! Jag har Bj som är renrasig samt hennes ungar som är korsning med rex! BJ är fantastiska gosekaniner som är otroligt tillgivna, vill vara med överallt, är lugna och trygga, och bajsar och kissar mer än en ponny! Helt underbara! Det jag kan säga är att rexkorsningarna är lika stora fast har bättre kroppsform som inte belastar kaninens benstomme lika hårt. Många BJ är lika stora och tunga som BelgianBlue tjurar, och det är inte hälsosamt hos djur!
Just nu försöker jag hoppträna mina små vildingar som föddes i sept resp okt. Några av töserna vill fortfarande hitta nya hem. Hör av dig om du är intresserad!
#13 Helt underbara! Tror jag sett dina kaniner i annons på Blocket?
Sedan angående kroppsformen så mår ju inte en jätte dåligt av den kroppsformen den har. Däremot om man vill hoppa med den så kan jag tänka mig att en korsning är betydligt bättre. Att hoppa med en kanin av jätteras är inte bra, eftersom det precis som du säger, påfrestar deras leder alldeles för mycket.

#12 hmmm… så det blir alltså inte lika billigt som för en liten kanin… jag som lovade mamma att betala xD Var hemma en snabbis hos en kompis som hade en BJ, svårt att säga.. det var inte direkt en goskanin ;)
#15 Tänk dig att en jätte kan bli ungeffär 3-4 gånger större än en kanin av dvärgras så får du en uppfattning…

#16…. den var stor den jag såg, men bara en unge än xD frågan är om mamma och pappa går med på det när de ser hur mycket utrymme och så den behöver.. de vet inte om val av ras än ;) kanske passar inte den här rasen mig även om jag skulle önska det =(
#17 Det är lungt, det finns massor av andra fina raser!
Kastanjegårdens Kaniner

#18 hihi ja det gör de ju.. de såg bara så härliga ut! XD ja, får väl se Vilken ras? som känns bäst ;) men ni får ändå gärna fortsätta tråden med att lägga upp bilder, haha, det är bara mysigt xD

Du kan ju ha en frigående kanin precis som Tessan har! Då behöver du bara en kiss&bajs låda.
Sen beror det ju på vilken uppfödare du köper hos, vissa uppfödare föder bara upp för att liksom, men vissa är mera seriösa än andra och föder upp denna stora ras för att man ska kunna hantera den.
Min uppfödare som jag ska köpa en jätte ifrån (på fredag) säger att, hon föder upp en stor ras som man ska kunna hantera.
Dem blir ju som sagt väldigt stora, men om du har en frigående kanin så är det ju problemet löst med bur. Sen äter dom mera, kostar väldigt mkt.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus